برای تولید یک پرس برنج چقدر آب مصرف می‌شود؟

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و ارتقاء بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: برای تولید یک پرس برنج ۶۸۰ لیتر آب معادل ۴۵۰ بطری آب‌معدنی مصرف می‌شود، علاوه بر این برای تولید هر نان سنگک معادل ۲۰۰ لیتر آب و برای تولید یک کاغذ A۴ بالغ بر ۱۰ لیتر آب به میزان شش بطری آب معدنی مصرف می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنفشه زهرایی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی آب در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در شرایط فعلی نیازمند تغییر سبک زندگی هستیم، اظهار کرد: یک دقیقه کم کردن زمان استحمام معادل ۶۰۰ لیتر صرفه‌جویی در هر ماه را در بر دارد و باید به این مساله توجه کرد که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد آب مصرفی کشور برای تولید محصولات کشاورزی مصرف می‌شود که ۳۰ درصد از این محصولات در مراحل مختلف تولید تا مصرف هدر می‌رود.

وی با اشاره به راه‌حل‌های کاهش مصرف آب گفت: از جمله وجوه کلیدی مدیریتی مدرن آب می‌توان بکارگیری روش‌ها و فناوری‌های بروز و مدرن، بکارگیری رویکردهای پایدار زیستی، اقتصادی و اجتماعی، ظرفیت‌سازی و سیاست‌گذاری در عرصه آب اشاره کرد.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و ارتقاء بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو تاکید کرد: وجود حداقل سواد آبی در آحاد جامعه و وجود دموکراسی آب از جمله الزامات مداخله مردم در مسائل آب است، چرا که هرچه سطح سواد آبی جامعه بالاتر باشد میزان مدیریت مصرف نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به صحبت اخیر مسئولان وزارت نیرو مبنی بر این‌که بیش از ۳۰۰ شهر با جمعیت حدود ۳۵ میلیون نفر در معرض تنش آبی هستند، گفت: علت این مساله نبود ظرفیت سازگاری با کم‌آبی در مردم و کم‌آبی است.

زهرایی با اشاره به تعریف سرانه آب، ادامه داد: به مقدار آبی که یک نفر در طول شبانه‌روز مصرف می‌کند سرانه مصرف آب می‌گویند که براساس تعریف وزارت نیرو این عدد برای هر نفر ۱۵۰ لیتر در روز است، یعنی در هر خانواده دو نفره میزان مصرف آب ۹ مترمکعب در ماه، در خانواده سه نفره ۱۳.۵ مترمکعب در ماه و در خانواده چهار نفره و بالاتر این عدد ۱۵ مترمکعب در ماه است.

مطلب قبلیامسال بیش از 7 هزار نفر در حوادث رانندگی کشته شدند
مطلب بعدیرونق بازار هنر در فصل پائیز

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید