برای بازیافت پلاستیک چه مراحلی طی می شود؟

برای بازیافت پلاستیک چه مراحلی طی می شود؟

بازیافت پلاستیک، یکی از راه های کاربردی است که با استفاده از آن می توانید وسایل مختلفی را تولید کنید. افرادی که به سلامت محیط زیست اهمیت زیادی می دهند، تولید و ساخت محصولات مختلف با استفاده از ضایعات بازیافتی را در برنامه خود قرار می دهند. بازیافت پلاستیک دارای مراحل مختلفی است. در این مطلب به بررسی اطلاعاتی درباره بازیافت پلاستیک و مراحل بازیافت پلاستیک می پردازیم.  

بازیافت پلاستیک چیست؟

در واقع، به استفاده دوباره از محصولات دور ریخته شده که شامل مراحل تفکیک، جمع آوری و.. است، بازیافت گفته می شود. محصولات مختلف مانند پلاستیک، فلزات و… می توانند بازیافت شده و دوباره مورد استفاده قرار بگیرند. بازیافت پلاستیک، فرآیند بازیابی زباله یا ضایعات پلاستیکی و پردازش مجدد این مواد به سایر محصولات کاربردی است.

برای بازیافت پلاستیک چه مراحلی طی می شود؟

 بازیافت پلاستیک به حفظ منابع کمک می کند. پلاستیک ها را از محل های دفن زباله یا اقیانوس ها خارج می کنند و آنها را با چندین مرحله بازیافت می کنند. بازیافت پلاستیک به کاهش مصرف سوخت فسیلی کمک می کند. ساخت وسایل از طریق بازیافت پلاستیک، هزینه کمتر و زمان کمتری را نیاز دارد. بازیافت پلاستیک علاوه بر صرفه اقتصادی می تواند نقش مهمی در محافظت از محیط زیست نیز داشته باشد.

کاربرد بازیافت پلاستیک

پلاستیک های بازیافتی کاربردهای مختلفی دارند. بنابراین، در صنایع مختلف می توان از بازیافت پلاستیک سود برد. ساخت وسایل مختلف با استفاده از پلاستیک های بازیافت شده بهترین راه حل برای حفاظت از محیط زیست است. کارخانه جات تولیدی و صنایع مختلف از این ضایعات بازیافتی استفاده زیادی می کنند. در کل، از کاربردهای بازیافت پلاستیک می توان به ساخت محصولات زیر اشاره کرد:

  • بسته بندی مواد خوراکی
  • بطری نوشابه
  • کارت شناسایی
  • کاشی
  • نرده
  • آجر
  • بتن
  • لوله
  • پنجره pvc

مراحل بازیافت پلاستیک

مراحل مختلفی برای بازیافت پلاستیک انجام می شود. کارخانه جات تولیدی، تمام این مراحل را برای ساخت وسایل با استفاده از ضایعات بازیافتی انجام می دهند. از مراحل بازیافت پلاستیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· جمع آوری ضایعات پلاستیک

در مرحله اول بازیافت پلاستیک، باید انواع ضایعات پلاستیکی جمع آوری شوند. ضایعات پلاستیکی را می توان به روش های مختلف پیدا و جمع آوری کرد. محل های دفن زباله به طور معمول پر از ضایعات پلاستیکی قابل بازیافت هستند.

· تقسیم بندی ضایعات

پس از اینکه ضایعات پلاستیکی را جمع آوری کردید باید سراغ دسته بندی آنها بروید. ‏تقسیم بندی ضایعات پلاستیکی براساس متریال به کار رفته در آنها انجام می شود. به ‏عنوان مثال، ضایعات پلاستیکی ساخته شده از پلی پروپیلن جدا در ضایعات تولید شده ‏پلی اتیلن قرار داده می شوند.‏ به علاوه، ضایعات سنگین، سبک، سفت و نرم نیز از یکدیگر تفکیک داده می شوند. در ‏کل، ضایعات پلاستیکی دارای ویژگی های مختلف به شکلی جداگانه تقسیم بندی می ‏شوند.‏

· خرد کردن ضایعات

خرد کردن ضایعات، یکی دیگر از مراحل بازیافت پلاستیک است. در این مرحله، ‏ضایعات باید با دقت و براساس میزان سختی و نرمی خرد شوند. ‏خرد کردن ضایعات پلاستیکی با استفاده از دستگاه آسیاب انجام می شود. با استفاده از دستگاه آسیاب می توان ضایعات را به خوبی از هم جدا کرد و مورد استفاده قرار داد.

برای بازیافت پلاستیک چه مراحلی طی می شود؟

· پاک سازی و شست و شو

بعد از مرحله خرد کردن، نوبت به پاکسازی و شستشوی مواد می رسد. در این مرحله، ضایعات خرد ‏شده باید به خوبی شستشو داده شوند. از شوینده های معمولی یا سدیم بی کربنات ‏برای شستن مواد ضایعاتی استفاده می شود. در این مرحله باید هرگونه آلودگی و گرد و ‏غبار از روی اجسام از بین بروند. معمولاً از دستگاه های مخصوص برای شستشوی مواد ‏استفاده می شود.‏

· خشک کردن پلاستیک

همانطور که گفتیم محصولات ضایعاتی باید شستشو داده شوند. پس از شستشو مواد ضایعاتی باید آنها را خشک کنید. خشک کردن پلاستیک جزو مراحل اصلی بازیافت پلاستیک است. ضایعات باید در داخل کوزه حرارتی خشک شده و رطوبت آنها گرفته شود.

· ذوب کردن و ساخت گرانول های جدید

مرحله دیگر بازیافت پلاستیک، ذوب کردن و ساخت گرانول های جدید است. این مرحله جزو مراحل نهایی بازیافت محسوب می شود. جهت ترکیب مواد ضایعاتی با مواد جدید باید ذرات به شکل گرانول ساخته شوند. ساخت گرانول های جدید از طریق دستگاه مخصوص انجام می شود. هر یک از مواد پلاستیکی در دمای خاصی ذوب و خمیر می شوند. بنابراین، این نکته را باید هنگام بازیافت پلاستیک در نظر گرفت.

کلام آخر

اپیک، مرجعی قابل اعتماد برای خرید و فروش کلاهای بازیافتی است. شما می توانید از طریق اپیک، ضایعات پلاستیکی و فلزی خود را خرید و فروش کنید. انواع ضایعات مربوط به لوازم خانه و ساختمان در اپیک موجود است. قیمت ها در تفکیکان منصفانه تر است و همه افراد می توانند خرید و فروش انجام دهند.

کمک به حفظ محیط زیست و قیمت گذاری منصفانه جزو مزایای مبادله از طریق سایت اپیک است. کارخانه جات تولید کننده کالاهای بازیافتی، ضایعات را از اپیک خریداری کرده و با استفاده از آنها محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم را تولید می کنند.

مطلب قبلیخرید گیفت کارت استیم با ارز دیجیتال
مطلب بعدیبیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی کیف و کفش تبریز – تیرماه 1402

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید