بخشنامه‌های متعدد جان اقتصاد را گرفته است

در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران رئیس اتاق تهران اعلام کرد از 21 فرودین تا 22 مرداد 97 تنها بیش از 33 بخشنامه ارزی صادر شده است

در شرایطی که یکی از شعارهای اقتصادی مهم دولت حذف قوانین، بخشنامه ها و دستوالعمل های مازاد و جلوگیری از صدور بخشنامه های خلق الساعه و متعدد بود؛ چند ماهی است که نه تنها شاهد بهبود این شرایط بلکه تشدید آن به صورت گسترده هستیم؛ اتفاقی که اقتصاد ایران را قفل و فعالان اقتصادی را سردر گم کرده است. برای رسیدن به ثبات اقتصادی و برنامه ریزی از سوی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی دولت باید جلوی صدور دستورالعمل های متعدد را بگیرد، اتفاقی که اگرچه وعده آن داده شده است ولی هیچ گام مهمی در تحقق آن رخ نداده است و باتوجه به فشارهای اقتصادی ماه های گذشته و افزایش تحریم ها و جهش قیمت ارز به شدت گسترده تر شده است.

رئیس اتاق تهران مسعود خوانساری در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران اعلام کرد:« از 21 فروردین تا 22 مرداد 97 بیش از 33 بخشنامه در خصوص مسائل ارزی صادر شد و به دنبال آن هم به گفته رئیس محترم گمرک به اجبار این سازمان هم مجبور شد بیش از 150 دستورالعمل متناسب با بخشنامه‌های ارزی صادر کند و همین موضوع باعث شده است که تولیدکننده، صادرکننده و همه مردم دچار سردرگمی شوند. این شرایط برای فعالان اقتصادی و جامعه عدم قطعیت و بی‌اعتمادی به وجود آورده است.»

درحال حاضر تعدد بخشنامه ها باعث شده است که هیچ کار اقتصادی پیش نرود زیرا بسیاری از کالاها و مواد اولیه در گمرکات باقی مانده است و امکان ترخیص و تولید کالا را محدود کرده و از سوی دیگر هم صادرات بسیاری از کالاها با بلاتکلیفی رو به رو شده است. تعدد صدور بخشنامه‌ها و تناقض دستورالعمل‌ها مشکل بروکراسی اداری در کشور را پیچیده تر کرده و فعالان اقتصادی با هر بار حضور در یک سازمان دولتی با بخشنامه جدیدی مواجه می شوند که در بسیاری موارد با قبلی در تناقض است و عملا این اتفاق روند کار را بسیار کند و حتی متوقف کرده است.

تا به امروز سازمان توسعه تجارت ۱۴دستور درخصوص صادرات ابلاغ کرده که همگی به ‌نوعی روند صادرات را مختل کرده است

این مشکل تاجایی پیش رفته که صدای مسئولان دولتی را هم درآورده. فـرود عسگـری، رئیس‌کل گمرک ایران با انتقاد از روند ابلاغ بخشنامه‌های متعدد در مدتی کوتاه که همگی مانعی در برابر تجارت هستند، گفته است: تا به امروز سازمان توسعه تجارت ۱۴دستور درخصوص صادرات ابلاغ کرده که همگی به ‌نوعی روند صادرات را مختل کرده است. او دلیل خواب طولانی‌ مدت کالاها در گمرک را ناشی از تغییرات زیاد در سیاست‌های تجاری و اقتصادی دانسته است.

اما در پاسخ به انتقادهای بسیار به صدور دستورالعمل های متعدد مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است:« مقدمتاً باید یادآور شوم که به لحاظ شکلی صدور بخشنامه ها ، مصوبات و دستورالعمل ها از مبادی مختلفی صورت می گیرد. دستگاه های اجرایی ذیربط، سازمانهای کنترلی، کارگروه تنظیم بازار و بانک مرکزی عمده ترین مبادی درگیر در امر فوق به شمار می آیند.

نقدی که بر روند صدور بخشنامه ها، مصوبات و دستورالعمل ها وارد است آن است که گاهی تعجیل در آن مشهود است. با توجه به عادی نبودن شرایط اقتصادی و زیان های ناشی از فقدان بخشنامه ها، مصوبات و دستورالعمل ها، معنی دار بودن نتیجه جبری این امر مدنظر دولت محترم بوده و تعجیل از توجیه منطقی برخوردار است. برای به حداقل رسانیدن تبعات زیانبار صدور بخشنامه ها، مصوبات و دستورالعمل ها، اطلاع رسانی مناسب، زمانبندی منطقی و بهره گیری از مشارکت فعال بخش خصوصی در جلسات کارشناسی و مشورتی ضروری است که اینجانب همواره بر این امر تاکید کرده ام.»

البته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی این صحبت ها را بیان می کند که بسیاری از فعالان اقتصادی دچار سردرگمی شده اند و عملا نه می توانند تصمیمی بگیرند و نه اینکه برنامه ریزی کنند و عملا این موضوع خود به یک دانه از پازل بزرگ خود تحریمی در داخل کشور تبدیل شده است که این روزها اثراتش از تحریم های خارجی کمتر نیست.

مطلب قبلیتفکر طراحی چیست؟
مطلب بعدیهند، واردات نفت از ایران را به صفر می رساند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید