بحران و رکود، بهترین زمان راه‌اندازی استارت‌آپ

استارت آپ

خرده فروشی ها، صنایع گردشگری و سفر از بحران همه گیری به شدت صدمه دیده است. انتظار می رود در این بخش های آسیب دیده از کرونا، تا سال آینده ایده های خلاقانه ای اجرا شود.

بحران های پیش بینی نشده، فرصت های پیش بینی نشده می سازد. هرچند در شرایطی مثل همه گیری کرونا، جهان رو به انقباض و در کُندترین حالت خود به نظر می رسد اما تاریخ به ما می گوید این روزها بهترین فرصت برای  عملی کردن ایده یک استارت آپ فراهم شده است.

یک مطالعه در موسسه غیرانتفاعی ماریون کافمن نشان داد در سال 2009، بیش از نیمی از 500 شرکت در فهرست فورچون، کار خود را در دوره رکود یا شرایط خرسی بازار آغاز کردند. درست مثل بحران دات کام که دو دهه پیش، بسیاری از کسب وکارهای فناوری محور را از گردونه خارج کرد اما شرکت هایی مثل گوگل و آمازون محصول همان دوره است.

همه گیری کرونا هم مثل سایر بحران ها در گذشته می تواند فرصت هایی را برای ایجاد کسب وکارهای تازه خلق کند. Eu-startup به پنج نکته اشاره کرده که چرا راه اندازی استارت آپ در دوره بحران کمک کننده است.

مشکلاتی که راه حل های نوآورانه می طلبد

بحران های واقعی دردها و نیازهای تازه را به ما نشان می دهد و مشکلات را دوچندان می کند. میلیون ها نفر با همه گیری کرونا خانه نشین شدند، در خانه ها کار یا تحصیل می کنند. خرواری از مشکلات با همه گیری کرونا پیش آمده که به راه حل نیاز دارد. می ترسید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید؟

نظرتان درباره استفاده از اسکوترهای برقی و دیگر وسایل حرکتی در شهر چیست؟ خرده فروشی ها، صنایع گردشگری و سفر  از بحران همه گیری به شدت صدمه دیده است. انتظار می رود در این بخش های آسیب دیده از کرونا، تا سال آینده ایده های خلاقانه ای اجرا شود.  

هدیه تاب آوری

شرکتی که متولد دوره بحران است، تلاش می کند با کاهش هزینه ها، نقدینگی اش را حفظ کرده و بدهی بالا نیاورد. بنابراین، تاب آوری در این شرکت، از روز نخست فعالیت ایجاد شده است. چنین شرکتی بر پایه نوآوری، هزینه ها را به کمترین سطح می رساند، بر رشد سریع تمرکز می کنند و با خودکار سازی فرایند کار، هزینه های انسانی را به کمترین سطح می رساند. در جو بحران، چنین شرکتی استقامت و تاب آوری اش  را توسعه می دهد.  

دسترسی آسان به استعدادها

بیکاری، از پیامدهای اصلی همه گیری کروناست. این یعنی فرصت خوبی برای استفاده از نیروهای با استعداد برای استارت آپ های تازه کار ایجاد شده است. با تغییر فضای کار امکان استفاده از استعدادها فراهم شده است.

بعضی هم می خواهند از این فرصت برای راه اندازی استارت آپ خود استفاده کنند و صاحب کسب وکار شدن را در اکوسیستم استارت آپی به کار کردن در یک شرکت  بزرگ ترجیح می دهند.

دسترسی به سرمایه

در دوره های بحران دسترسی به سرمایه محدود می شود اما سرمایه گرفتن ناممکن نیست. بسیاری از سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در دوره رکود علاقه دارند، به ویژه راندهای نخست جذب سرمایه در استارت آپ ها که قرار نیست پول هنگفتی جذب کنند.

هم چنین محدودیت در سرمایه، نکته منفی نیست. این محدودیت باعث می شود استارت آپ ها مقرون به صرفه تر عمل کنند و به بدهی متکی نشوند. هم چنین در دوره رکود، اگر استارت آپی بخواهد تسهیلات بگیرد و بدهکار شود، نرخ بهره کمتر است.

هزینه های کمتر

در دوره بحران یا رکود اقتصادی هزینه ها کاهش پیدا می کند. در شرایط نیاز به فضای کار حرفه ای، اجاره ها کمتر است، به ویژه که بسیاری از شرکت ها گزینه دورکاری را انتخاب کرده اند.

تقاضای کمتر برای تبلیغات فیزیکی، هزینه های بازاریابی را هم کم می کند. این کاهش هزینه ها در مورد تجهیزات هم مصداق دارد. کاهش تقاضا، کاهش هزینه ها را در پی دارد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیهویت در معماری
مطلب بعدینرخ تورم دی ماه ۳۲ درصد شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید