بازار نفت بهم می ریزد؟

افزایش درآمدهای صادرات نفت ایران

کارشناسان معتقدند كه در سال 2018 توليد نفت شيل آمريكا افزايش يابد كه خود عاملي براي برهم زدن تراز عرضه و تقاضا در بازار نفت خام است

 گزارش های بین المللی حاکی از رونق صادرات نفت امریکا دارد. براساس آخرین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایالات متحده در اکتبر سال 2017، رکورد صادراتی 1.7 میلیون بشکه نفت را ثبت کرده است. این میزان 2015 است. زمانی که ممنوعیت صادرات نفت به بیشتر کشورها به جز کانادا حاکم بود.

حالا هم کارشناسان معتقدند كه در سال 2018 توليد نفت شيل آمريكا افزايش يابد كه خود عاملي براي برهم زدن تراز عرضه و تقاضا در بازار نفت خام است. به همين دليل پيش بيني مي شود قيمت ها در بازار آتي ها پايين تر از قيمت ها در بازار تك محموله ها شود. با اين حال، برخي تحليلگران بر اين باورند كه با توجه به عوامل ژئوپليتيك در خاورميانه، نمي توان پيش بيني دقيقي از بازار ارائه كرد، زيرا اين عوامل بيانگر افزايش يا كاهش قيمت ها در بازار نيست. بنابراين ممكن است سرمايه گذاري ها در بخش نفت تا حدي كاهش يابد.

براساس آمار سايت اويل پرايس، متوسط قيمت نفت وست تگزاس اينترميديت (WTI) در هفته اول سال جديد ميلادي معادل 60.22 دلار به ازاي هر بشكه و اين ميزان براي نفت برنت، معادل 66.68 دلار به ازاي هر بشكه بود. ميانگين قيمت نفت اوپك در29 دسامبر 2017 بشكه اي 64.47 دلار معامله شد.

ميانگين قيمت نفت سنگين ايران در تاريخ 29 دسامبر 2017 معادل بشكه اي 63.38 دلار بود كه اين روند ثابت قيمتي تا سه شنبه 2 ژانويه 2018 ادامه يافت. همچنين متوسط قيمت نفت سبك ايران در این زمان بشكه اي 65.53 دلار و در روز سه شنبه دومين روز سال ميلادي جديد معادل بشكه اي 66.67 دلار بود. انتظار مي رود اين روند در هفته اول سال 2018 افزايشي باشد.

 

آمارها و ارقام جهانی از رشد تولید نفت خام ایران حکایت دارد. به طوری که براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی (دسامبر 2017)، تولید نفت خام ایران در ماه نوامبر نسبت به زمان مشابه سال 2016 افزایش یافت و به میانگین روزانه 3.8 میلیون بشکه رسید.

ميزان نفت حمل شده توسط نفتكش ها در ماه نوامبر 2017 بيش از 2 ميليون بشكه در روز و در ماه اكتبر 1.9 بشكه در روز بوده است. متوسط صادرات نفتي كشور در سال 2017 روزانه 2.15 ميليون بشكه بود كه در مقايسه با سال گذشته 9.7 درصد افزايش يافته است.

 

از طرفی در ماه نوامبر 2017، چین بر سطح واردات نفت خام از ايران اضافه کرد و در حدود 590 هزار بشكه در روز از ايران واردات داشت. صادرات نفت و ميعانات گازي ايران به اروپا در مقابل با 70 هزار بشكه در روز كاهش به روزانه 650 هزار بشكه رسيد. ژاپن و هند هم از سطح واردات نفت از ايران كاستند، بخشي نيز به كره جنوبي صادر شد. آژانس بين المللي انرژي اعلام كرد كه ايران در ماه نوامبر 2017 هيچ نفتكش ذخيره حاوي نفت روي دريا نداشته است.

 

براساس ماهنامه انرژی مرکز پژوهش های مجلس، ايران به منظور توسعه بخش بالادستي و ارتقاي ميدان نفتي آزادگان به دنبال عقد قراردادي جديد در اواسط سال 2018 است. شركت هاي ايراني و خارجي در تلاشند تا با تشكيل كنسرسيوم، 650 هزار بشكه در روز بر سطح توليد نفت كشور بيفزايند. ميادين مشترك يادآوران، آب تيمور و منصوري نيز به مناقصه گذاشته شده است. گفته شده ظرفيت توليد اين ميادين به 2 ميليون بشكه در روز خواهد رسيد.

اما باید توجه کرد که طبق همین گزارش ها، میزان تقاضای جهانی برای نفت ایران در سال 2015 معادل 1.84 میلیون بشکه در روز بوده که این روند درسال 2016 با افت هزار بشکه ای به 1.82 میلیون بشکه در روز رسیده است. میانگین تقاضا برای نفت ایران در سال 2018، 1.86 میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیخطر تخلیه فلات مرکزی ایران و مهاجرت به حاشیه دریاها
مطلب بعدیبازخورد راه رشد شرکت را هموار می‌کند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید