بازار متشکل ارزی چه مشکلی را حل می‌کند؟

صادرکنندگان به دلیل جذابیت پایین، تمایل نداشتند که ارز خود به قیمت نیمایی عرضه کنند، اما با تشکیل بازار متشکل ارز و افزایش جذابیت قیمتی، بخش عمده‌ ارز صادراتی به این بازار می آید

بازار مشتکل ارزی یا بورس ارز در شرایطی قرار است از تیرماه کلید بخورد که در سال های گذشته یکی از بی ثبات ترین بازارهای اقتصادی کشور و پرتلاطم ترین آن ها بازار ارز بوده است و حالا سوال اصلی این است که آیا بازار متشکل ارزی یا همان بورس ارز به این تلاطم ها پایان خواهد داد؟ بازیگران اصلی بازار متشکل ارزی، بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی هستند که باید برای ورود به این بازار، مدارک خود را به بانک مرکزی ارائه کرده و کد کارگزاری دریافت کنند.

طبق اعلام بانک مرکزی تاکنون ۷۰ صرافی برای فعالیت در این بازار افتتاح حساب کرده و مدارک ارائه داده اند. همچنین مسئولان بانک مرکزی تلاش می کنند در روزهای باقی مانده تا افتتاح بازار متشکل ارزی تعداد بازیگران را هم با ساده تر کردن شرایط افزایش دهند. برای مثال محمود شکسته‌بند مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفته است:« برای اینکه صراف‌های ضعیف نیز بتوانند وارد بازار متشکل ارزی شوند، تصمیم گرفتیم حق عضویت را از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان کاهش دهیم. تصمیمی که به گفته او حاصل هم فکری رئیس کل بانک مرکزی و هیئت عامل این بانک، هیئت مدیره بازار متشکل ارزی و کانون صراف‌ها بوده است.»

محمود شکسته بند همچنین گفته است با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی ثبات به بازار ارز باز خواهد گشت.» اما در واقعیت چقدر بورس ارز به ثبات کمک خواهد کرد؟ مسئولان بانک مرکزی معتقدند از آن جایی که معاملات در بازار متشکل ارزی واقعی هستند و هیجانات کاذب نمی‌تواند در نرخ‌ها تأثیرگذار شود، در نتیجه قیمت‌ها به ثبات می‌رسد.

همچنین محمد رضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی و رئیس سابق این کمیسیون با حمایت از تشکیل آن، می گوید:« جذابیت قیمتی در بازار متشکل ارز باعث افزایش حجم ورود ارز توسط صادرکنندگان به کشور می‌شود و این بازار می‌تواند جلوی رانت و فساد را گرفته، قیمت ارز را کاهش دهد و تعادل منطقی در بازار ایجاد کند.» او معتقد است:« اگر برنامه جامعی که برای این بازار در نظر گرفته شده است اجرا شود حتماً این بازار می‌تواند به ساماندهی بازار ارز کمک کرده و از رانتی که در اقتصاد وجود دارد جلوگیری کند.»

یکی از موضوعات مهم در راستای تشکیل بازار متشکل ارزی ارائه ارز صادر کنندگان در این بازار است. صادر کنندگان که تا پیش از این باید ارز صادراتی خود را به قیمت نیمایی عرضه می کردند حالا می توانند آن را به بازار بورس ارز برده و آن جا به فروش برسانند. پورابراهیمی می گوید: صادرکنندگان به دلیل جذابیت پایین، تمایل نداشتند که ارز خود به قیمت نیمایی عرضه کنند، اما با تشکیل بازار متشکل ارز و افزایش جذابیت قیمتی، بخش عمده‌ ارز صادراتی به این بازار می آید.»

علاوه بر این کارشناسان معتقدند بازار متشکل ارزی می تواند جلوی رانت و شکل گیری حباب را در بازار ارز بگیرد و به افزایش شفافیت کمک کند زیرا معاملات این بازار ارزی قابل‌ردیابی است و شفافیت آن بسیار بالاست و عملا خرید و فروش در این بازار از سوی صرافان بازار جلوی شکل گیری قیمت های کاذب در کوچه و پس کوچه ها را خواهد گرفت.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیكاربرد درايوهاي دور متغير جهت صرفه جوئي مصرف انرژي در صنايع نفت ، گاز و پتروشيمي
مطلب بعدیمرکز آمار رشد اقتصادی سال 97 را منفی 4.9 درصد اعلام کرد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید