بازار بورس در مسیر رشد

بورس

نگاهی به شاخص بورس و آمارهای بازار سرمایه نشان می دهد از 20 آبان ‌ماه که دوباره روند رشد شاخص‌ها آغاز شده ارزش روزانه معاملات هم از سطح میانگین 10هزار میلیارد تومان به محدوده 20تا 25هزار میلیارد تومان رسیده است.

بازار سهام ایران در هفته های گذشته دوباره به روزهای رشد و فضای سبز خود بازگشته است و در این بین مهم ترین آماری که می تواند نشان دهد ضربان قلب بورس ایران رو به رشد می زند؛ در کنار افزایش شاخص کل؛ رشد ارزش معاملات است. نمادی که این روزها دائم رکورد می زند و روز گذشته برای نخستین بار از مرز 3000هزار میلیارد تومان عبور کرد.

ارزش معاملات بازار سهام در واقع کلیت حجم سرمایه‌ گذاری در بازار سهام را نشان می ‌دهد. وقتی ارزش کل معاملات بازار سهام رشد می‌کند شاخص کل و ارزش بازار سهام هم با رشد مواجه می‌شوند و در زمان‌های نزول، هر 2 نماگر تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرند و با افت مواجه می‌شوند.

در مبادلات روز گذشته سهامداران بیش از 23هزارو 750میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس خریداری کردند. با این میزان معاملات ارزش کل معاملات بازار سهام برای نخستین بار از مرز 3000هزار میلیارد تومان عبور کرد.

سال قبل سهامداران در همین مدت 265هزار میلیارد تومان سهام در بورس و 165هزار میلیارد تومان در فرابورس داد و ستد کرده بودند که در آن زمان بیشترین میزان معاملات در کل تاریخ محسوب می‌شد،

اما در سال‌ جاری ارزش کل معاملات بورس تهران با 670درصد افزایش به 2040میلیارد تومان و فرابورس با 501درصد رشد به 992هزار میلیارد تومان رسیده است.

گردش معاملات بازار سهام با عبور ارزش معاملات از مرز 3000هزار میلیارد تومان به محدوده 40درصد رسیده است. رشد گردش معاملات بازار سهام به‌ معنای این است که بازار سهام ایران گام‌های مهمی را برای افزایش کارایی و اثر بخشی‌اش در اقتصاد برداشته است.

نگاهی به شاخص بورس و آمارهای بازار سرمایه نشان می دهد از 20 آبان ‌ماه که دوباره روند رشد شاخص‌ها آغاز شده ارزش روزانه معاملات هم از سطح میانگین 10هزار میلیارد تومان به محدوده 20تا 25هزار میلیارد تومان رسیده است. در 20 روز گذشته ارزش کل معاملات در برخی روز‌ها حتی از مرز 30هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته و عموما روزانه بیش از 20هزار میلیارد تومان سهام در بازار مبادله شده است. اگر این روند در سه ماه آینده تا پایان سال ادامه داشته باشد ارزش معاملات بورس می تواند به 4500 هزار میلیارد تومان تا 5000 میلیارد تومان و حتی بیشتر برسد.

بیشتر بخوانید: روند بورس در ماه آینده چگونه خواهد بود؟

نگاه به روند حدود دو ماهه كار بورس نشان از رشد 400 هزار واحدی دارد؛ شاخص کل در اوايل مهرماه روي عدد يك ميليون 500 و 50 هزار واحد بوده است و بعد در نيمه آبان تا مرز يك ميليون 100 هزار واحد نزول كرده و پس از آن روند صعودي در پيش گرفته و از مرز يك ميليون و 500 هزار واحد دوباره عبور کرد و در واقع کانال قبلی خود را پس گرفت. تحولات بورس در سه هفته گذشته بسياري از سرمايه گذاران را دوباره به اين بازار كه حتي كرونا هم نتوانسته آن را شكست دهد، اميدوار كرده است.

همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد که جمع کل درآمد شرکت‌های بورس از آخر آبان پارسال تا پایان آبان امسال نزدیک به 75درصد رشد کرده و از 110هزار میلیارد تومان به 192هزارمیلیارد تومان افزایش یافته است. بخش عمده این رشد ناشی از رشد تورم و رشد ارزش اسمی محصولات کارخانه‌ها و شرکت‌هاست و هنوز مشخص نیست با درنظر‌گرفتن هزینه‌های تولید، حاشیه سود شرکت‌های بورس چقدر تغییر کرده است.

با این حال داده‌های موجود پیام آور ارقام جالبی برای سهامداران است و نشان می‌دهد که شرکت‌های بورس عملکرد عجیبی در تولید سود در‌ یک‌سال داشته‌اند؛ رشد‌هایی که شاید در کمتر کشوری اتفاق بیفتند. این اطلاعات نشان می‌دهد به‌طور میانگین درآمد 44.4درصد از صنایع بورس در یک سال گذشته تقریبا 2برابر شده است. همچنین در این میان درآمد 22درصد از صنایع هم رشدی بیش از 200درصد داشته‌ اند. از مجموع کل صنایع بورس، 3صنعت زراعت، بانکداری و هلدینگ‌ها با بیشترین میزان افزایش درآمد مواجه بوده‌اند.

در اين بين کارشناسان بر این باورند که در ماه‌های باقی مانده از سال ‌جاری روند رو به رشد سود آوری شرکت‌های بورس حتی شتاب بیشتر می‌گیرد چرا که اثر عمومی گرانی محصولات درصورت‌های مالی شرکت‌های بورس هنوز محاسبه نشده است. در این بین تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که در صورت عبور شاخص از محدوده یک‌ میلیون‌ و600هزار واحد این پتانسیل در شاخص وجود دارد که تا سقف قله قبلی یعنی محدوده  2میلیون واحد حرکت کند.

به‌ اعتقاد تحلیلگران بنیادی نیز هم ‌اکنون سوخت‌های بنیادی برای رشد شاخص مهیاست و احتمالا روند صعودی شاخص کماکان ادامه خواهد یافت. گزارش‌های مربوط به عملکرد و میزان سودآوری شرکت‌های بورس که یکی از عوامل مهم در رشد شاخص‌های بورس بوده بیانگر آن است که روند سودآوری شرکت‌های بورس به‌نحو مطلوبی در حال افزایش است و این عوامل می‌تواند زمینه تداوم حرکت صعودی شاخص بورس باشد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیدلایل اضافه‌شدن قابلیت استوری به شبکه‌های اجتماعی
مطلب بعدیقصه کسب و کار: چرا کسب‌وکارهای خوب داستان‌های خسته‌کننده می‌گویند؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید