بازاریابی دیجیتال چیست و چه تاثیری بر فروش ما دارد؟

بازاریابی دیجیتال چیست و چه تاثیری بر فروش ما دارد؟

بازاریابی همیشه به معنای برای برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. این بدان معناست که امروزه هم باید آن ها را در جایی که بیشترین وقت را سپری می کنند، ملاقات کرد؛ یعنی در دنیای اینترنت و فضای مجازی! توضیح و تفسیر در این باره که چرا و چگونه مردم امروزه بیشترین وقت خود را در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می گذرانند و ترجیح می دهند تا همه یا بسیاری از فعالیت ها و مخصوصا خریدهای خود و یا آشنایی با مراکزی که قصد مراجعه حضوری به آن ها را دارند، را به صورت غیر حضوری و اینترنتی انجام دهند، موضوع این مقاله این است.

در سال های اخیر به حد کافی به این موضوع پرداخته شده است و امروزه برای همگان بدیهی است که باید به دنبال بهترین راه ها برای افزایش فروش و بازاریابی در این دنیای مجازی بود. ما در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

معنی دیجیتال مارکتینگ که به آن دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین نیز گفته می شود، اشاره به کلیه فعالیت های بازاریابی در فضای آنلاین اینترنت، دارد. دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار از طریق فضای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکه  های اجتماعی، ایمیل و سایر وب  سایت  ها برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه خود استفاده می کنند تا بتوانند در راستای گسترش و یا تقویت کسب و کار خود گام بردارند. این نحوه از بازاریابی می تواند به صورت راه اندازی یک سایت یا یک صفحه اینستاگرامی و ارائه اطلاعات در زمینه کسب و کار خود و یا صرفا از طریق بازاریابی دیجیتال در تبلیغات مجازی صورت گیرد. به هر حال موضوع این است که مخاطبان در فضای اینترنت، با کسب و کار و برند شما آشنا شده و علاوه بر آن، نسبت به دیدن یا خرید کردن از آن راغب گردند.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

امروزه  بازاریابی دیجیتال برای بقای یک کسب و کار و برند حیاتی است. در عصر حاضر هر برندی یک وب سایت دارد و حتی اگر نداشته باشد، حداقل یک صفحه مجازی یا استراتژی های تبلیغات دیجیتال را دنبال می کند. حالا محتوای دیجیتال و بازاریابی آنقدر رایج است که بسیاری از مصرف کنندگان به آن به عنوان راهی برای کسب اطلاعات در مورد برندها اعتماد می کنند و نداشتن آن را نوعی نقطه ضعف یک مجموعه می دانند. اما این همه اهمیت بازاریابی دیجیتال نیست. ما در ادامه مهم ترین مزایای آن را ارائه می دهیم.

مزایای استفاده از بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال به کسب و کارها و برندها کمک می کند تا از با استفاده از روش های غیر سنتی به مخاطبان بیشتری نسبت به آنچه که در روش های سنتی امکان پذیر است، دست پیدا یابند و مشتریان بالقوه ای را که احتمال خرید محصول یا خدمات آن ها را دارند، مورد هدف قرار دهند.

علاوه بر این، این نوع از بازاریابی، اغلب مقرون به صرفه  تر از تبلیغات سنتی است و این امکان را فراهم می کند تا برندها موفقیت خود را به صورت روزانه اندازه  گیری کرده و در صورت نیاز روندهای خود را تغییر داده و یا اصلاح کنند.

با این حال، چند مزیت عمده در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که به ذکر و شرح آنها می پردازیم:

  • تمرکز بر روی مشتریان بالقوه که اغلب بسیار بیشتر و قابل توجه تر از مشتریان واقعی اند و می توانند همگی روزی به یک مشتری ثابت تبدیل شوند.
  • مقرون به صرفه تر بودن نسبت به روش های بازاریابی سنتی و کلاسیک که در آن ها با صرف هزینه بسیار، مشتریان کمی جذب می شدند.
  • امکان رقابت با برندها و کسب و کارهای بزرگ و معتبر که موجب دیده شدن و جذب مخاطبان بیشتر می گردد.
  • قابل اندازه گیری بودن، به نحوی که می توان میزان بازدهی آن را به راحتی سنجید و در صورت بازدهی کم، آن را تغییر داد.
  • تطبیق پذیری و تغییرپذیری آسان استراتژی بازاریابی دیجیتال نسبت به روش های سنتی. زیرا روش های سنتی به دلیل هزینه های گزاف به راحتی قابل تجدید نظر نبودند.

چگونه عملکرد دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه گیری است؟

همانگونه که گفته شد کاملا قابل اندازه گیری بوده و می تواند میزان بازدهی روزانه، ماهانه و سالانه برند را به خوبی مشخص کند. دیجیتال مارکتینگ می تواند دیدی جامع و کامل از تمام معیارهایی که ممکن است برای شرکت مهم باشد – از جمله تعداد اشتراک گذاری  ها، بازدید ها، کلیک  ها و حتی میزان زمانی که صفحه برند برای مخاطبین باز بوده است را مشخص کند. این را می توان یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی دیجیتال دانست. زیرا تبلیغات سنتی اگرچه می تواند برای اهداف خاصی مفید باشد، اما بزرگترین محدودیت آن عدم قابلیت اندازه گیری است. برخلاف اکثر تلاش های بازاریابی آفلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می  دهد تا نتایج دقیق را در هر زمان مشاهده کنند. به همین سبب است که با دیجیتال مارکتینگ، می  توان میزان بازگشت سرمایه مصرفی را از طریق بازدهی بازاریابی، اندازه گیری کرد. برخی از ابزارهای اندازه گیری بازدهی بازاریابی دیجیتال به این شرح است:

  • ترافیک وب سایت

در دیجیتال مارکتینگ، می توان با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل دیجیتال موجود در پلتفرم های بازاریابی، تعداد دقیق افرادی که صفحه اصلی یک وب سایت را در یک محدوده زمان خاص مشاهده کرده اند، به دست آورد. این امکان می تواند به بازاریابان دیجیتال کمک کند تا بر اساس  مسیرهایی که افراد را به وب سایت هدایت می کنند، اولویت بندی کرده و وقت و سرمایه بیشتری را صرف آن ها کنند.

  • تولید و مدیریت محتوا

اگر یک بروشور محصول را از طریق صندوق پستی برای افراد ارسال کنیم هرگز نمی توانیم بدانیم چند نفر بروشور را باز کرده اند یا چند نفر آن را بلافاصله به سطل زباله انداخته اند. حالا تصور کنید که در عوض آن بروشور را در وب سایت محصول قرار دهیم. می توانیم دقیقاً تعداد افرادی که آن را مشاهده کرده اند اندازه  گیری کنم و به همین نحو محتوای مورد علاقه مخاطب را شناسایی کرده و آن را بازتولید کنیم.

انواع شیوه های دیجیتال مارکتینگ

استراتژی بازاریابی دیجیتال دارای انواع مختلفی مانند بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو (SEO)، بازاریابی محتوا، بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی، پرداخت به ازای کلیک (PPC)، بازاریابی وابسته، تبلیغات بومی، اتوماسیون بازاریابی، بازاریابی ایمیلی، روابط عمومی آنلاین، بازاریابی درونگرا، محتوای حمایت شده، بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و بازاریابی پیام فوری است که در ادامه چند نمونه از مهم ترین آن ها را شرح خواهیم داد:

  • بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو (SEO)

یکی از انواع بازاریابی دیجیتال و نوع بسیار رایج آن، بهینه سازی موتورهای جستجو است به نحوی که سئو و دیجیتال مارکتینگ را دو یار جدانشدنی می دانند. سئو اشاره به فرآیندی دارد که طی آن، رتبه یک سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو ارتقا یافته و در نتیجه میزان ترافیک ارگانیک یا رایگان وب سایت افزایش می یابد. سئو دارای انواع مختلفی مانند سئوی درون صفحه، سئوی خارج صفحه، سئوی فنی و… است که نیازمند تخصص و توانایی ویژه ای است. بسیاری از افراد و گروه ها با کسب این مهارت توسط نرم افزارها و آموزش های عملی، مسئولیت تولید محتوا و سئوی سایت ها و برندهای معتبر را بر عهده می گیرند. دارکوب یکی از مجموعه ای هایی است که با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه سئو و بازاریابی دیجیتال، سابقه ای درخشان در ایران دارد.

  • بازاریابی محتوا

این نوع از بازاریابی اشاره به ایجاد و محتواهایی دارد که به منظور افزایش آگاهی از برند، رشد ترافیک و افزایش فروش صورت می گیرد. این محتواها می تواند در قالب های متنی، تصویری، صوتی یا ویدیویی باشند و با روش های خلاقانه اقدام به جذب مخاطبان کنند. دارکوب با مجموعه ای از متخصصان در حوزه های نویسندگی، پادکست و مونتاژ ویدیو، به تولید محتوای حرفه ای برای برندها و شرکت های مختلف و معتبر می پردازد.

  • بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

این روش که به آن سوشال مارکتینگ نیز گفته می شود، به تبلیغ و افزایش آگاهی درباره برند یا کسب و کار در شبکه های اجتماعی و پلتفرم های پر طرفدار مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر، فیس بوک و… می پردازد و از این طریق منجر به جذب مخاطبان بالقوه و افزایش فروش می گردد.

سخن آخر

اگرچه که دیجیتال مارکتینگ برای شروع و ادامه کسب کار یک اصل اساسی و ضروری است، اما این بدان معنا نیست که همه مدیران و صاحبان برندها و کسب و کارها باید آن را از بر باشند! کافیست تا یک تیم متخصص در کنار خود داشته باشید تا شما را در ارتقا و پیشرفت کسب و کارتان یاری کنند.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

اگر به دنبال آموزش دیجیتال مارکتینگ هستید و یا حتی مایلید صفر تا صد طراحی سایت، تولید محتوا، سئو و کلیه امور مربوط به بازاریابی دیجیتال برند خود را به یک تیم حرفه ای بسپارید، دارکوب در کنار شماست.

مطلب قبلیچگونه با حقوق کم پس انداز کنیم؟
مطلب بعدیآینده ارز دیجیتال بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال چه خواهد شد؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید