ایران و رنو بزرگترین قرارداد تولید خودرو را امضا کردند

ایران و رنو، شرکت خودرو ساز فرانسوی، قرارداد تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودرو را در ایران امضاء کردند. ارزش این قراداد 800 میلیون دلار اعلام شده و گفته می شود بزرگ‌ترین قرارداد تولید خودرو با مشارکت یک خودروسازی بین المللی در ایران است.

قرارداد اولیه میان رنو و ایران، پارسال در نمایشگاه خودروی پاریس امضا شده بود.

ارزش این قرارداد ۶۶۰ میلیون یورو یا حدود ۸۰۰ میلیون دلار اعلام شده و بعد از شش ماه مذاکره به دست آمده است.

براساس این قرارداد، رنو با همکاری شرکت خودرو سازی “نگین خودرو” و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تازه ترین نسل دو مدل “رنو داستر” و “رنو سیمبل” را از سال آینده میلادی تولید می‌کنند.

اساس قرارداد جدید با شرکت رنو، دو خودروی “داستر” و “سیمبل” به صورت مشارکتی در ایران ساخته خواهد شد که رده قیمتی این خودروها پایین‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اساس قرارداد جدید با شرکت رنو، دو خودروی “داستر” و “سیمبل” به صورت مشارکتی در ایران ساخته خواهد شد که رده قیمتی این خودروها پایین‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

به گفته آقای معظمی، سهم ایران در این قرارداد ۴۰ درصد و سهم رنو ۶۰ درصد است که ۴۰ درصد سهم ایران بطور مساوی میان سازمان گسترش و شرکت خودروسازی “نگین خودرو” تقسیم شده است.

تیری بلوره قائم مقام گروه خودروسازی رنو در مراسم امضای قرارداد گفته: مفتخریم که امضا قراردادی استثنایی را با ایدرو و گروه نگین در یکی از استراتژیک ترین کشورها برای رنو یعنی ایران را به امضا می‌رسانیم.

به گفته قائم مقام گروه خودروسازی رنو، “این توافق تفاهمی استثنایی در تاریخ صنعت خودرو ایران به جهت سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی داخلی سازی و پرورش استعدادهای ایرانی به شمار می رود. علاوه بر این ایجاد مرکز مهندسی و خرید تولید خودروهای به روز و صادرات در جهت تکمیل و توسعه زنجیره کامل ارزش در ایران مدنظر قرار گرفته است.”

براساس این قرارداد، رنو در ایران یک مرکز مهندسی و فروش هم تأسیس می‌کند و حدود ۳۰ درصد تولیدات ایران را، شامل خودرو و قطعات خودرو، صادر می‌کند.

محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است که بر اساس قرارداد جدید رنو با ایران که نسبت به قراردادهای قبلی وضعیت بهتری دارد و پررنگ تر است، یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه رنو و یک مرکز فنی – مهندسی در ایران ایجاد می شود.

قرار است فاز دوم این قرارداد سال میلادی آینده (۲۰۱۹) نهایی شود.

شرکت رنو پارسال در گزارش سالانه خود، از افزایش ۱۱۰ درصدی فروش محصولاتش در ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی خبر داده بود. براساس این گزارش در طول سال ۲۰۱۶ رنو در ایران بیش از ۱۰۸ هزار دستگاه خودرو فروخته بود.

رنو رقیب گروه خودروسازی “پی اس ای” است که پژو، سیتروئن، اپل و واکسال را تولید می‌کند. این گروه خودروسازی هم قرار است تولید در ایران را افزایش دهد و به سالی ۳۰۰ هزار دستگاه برساند. پژو قبل از تحریم‌های هسته‌ای حدود یک سوم بازار خودرو ایران را در دست داشت.

مطلب قبلیپذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه به زودی آغاز می‌شود
مطلب بعدیبا ادغام مهر اقتصاد، ثامن و کوثر، بزرگترین بانک خصوصی تشکیل می‌شود

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید