انواع درایو الکتریکی

انواع درایو الکتریکی
درایوهای الکتریکی بر حسب اجزای مختلف سیستم، قابل تقسیم بندی هستند. که به صورت کلی در کنترل دور موتور و تنظیم ولتاژ و فرکانس در الکترو موتورهای تک فاز یا سه فاز کاربرد دارند. همچنین انواع درایو می توانند دور موتور را از صرف آرپی تا چند برابر دور نامی موتور، به طور پیوسته تغییر دهند. اکنون سعی داریم شما را با انواع درایو الکتریکی و نوع عملکرد آن ها آشنا سازیم.
انواع درایو الکتریکی
در ادامه مقاله به شما 6 نوع از درایو موتور الکتریکی را معرفی خواهیم کرد:
 
درایو صنعتی AC
سیستم درایو ac بسیار ساده است. یک ولتاژ و فرکانس ثابت را به یک ولتاژ و فرکانس قابل کنترل تبدیل می کند. که باعث تبدیل شدن جریان برق ورودی به Dc و انتقال آن به مخازن می گردد. همچنین پس از خارج شدن از خازن وارد بخش اینورتر صنعتی می‌شود. این دستگاه مجدداً جریان dc را به ac تبدیل می کند و آن را به موتور می فرستد.
 
درایو
 
 
 
درایو DC
این نوع درایو، کنترل سرعت در موتور Dc به کمک ولتاژ آرمیچر را برعهده دارد. که جریان متناوب ac به وسیله مبدل به dc تغییر پیدا می کند. نکته جالب اینجاست که این درایو موتور در تنظیم سرعت کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر است.
 
درایو صنعتی متغیر یا VSD
یکی از انواع دیگر درایو های صنعتی که برای کنترل سرعت از آن استفاده می گردد، درایو vsd است. از آنجا که در بعضی از ماشین ها و صنایع صنعتی سرعت های گوناگونی مدنظر است، این وسیله می تواند قابل استفاده باشد. به عنوان نمونه این دستگاه در پمپ ها، فن ها و دستگاه های کمپرسور به کار گرفته می شود. که استفاده از آن ذخیره بیشتر انرژی را به دنبال دارد.
 
اینورتر تک فاز
یکی از محصولات اتوماتسیون صنعتی اینورتر تک فاز است. که کنترل و تنظیم دور الکتروموتور از طریق اتصال برق تک فاز به ورودی را برعهده دارد. در صنعت، vfd نیز نام دارد. اصطلاحاً کنترل کننده متغیر فرکانس است. در الکتروموتورهای سه فاز راه اندازی آن از طریق خازن تا قدرت ۴ کیلو وات امکان پذیر است. که در این صورت گشتاور خروجی به دلیل استفاده از خازن بسیار کم شده و استفاده از الکتروموتور را محدود می کند.
استفاده از اینورتر تک فاز و تنظیم درست و دقیق پارامترهای تعیین شده در آن می تواند حداکثر کارایی با کمترین مصرف انرژی را در اختیار شما قرار دهد.
 
درایو الکتریکی
 
 
 
درایو گیرلس
یکی دیگر از درایوهای صنعتی که قابل عرضه در بازارهای جهانی است و در آن از قطعات با کیفیت اروپایی در همه اجزا استفاده شده است، درایو گیرلس نام دارد. این درایو قابلیت کنترل موتور گیرلس و القایی را بر عهده دارد. علاوه بر آن قابلیت کنترل موتور گیرلس با تعداد بالا از تکنولوژی های منحصر به فرد این دستگاه است. محافظت و نگهداری درایو در برابر جریان‌های اضافه، نگهداری از آن در مقابل اتصال های کوتاه خارجی، محدود کردن جریان درایو با افزایش بیش از حد دمای هیت سیک، نگهداری و حفاظت موتور در برابر افزایش بیش از حد سرعت، قابلیت تشخیص خودکار پارامتر به صورت ایستا، نجات اضطراری هوشمند با جستجو جهت حرکت و…از دیگر کاربردهای این وسیله است.   
 
درایو آسانسور
آیا تا به حال شاهد تکان یا ضربات در آسانسور بوده اید؟ یا در آسانسوری بوده اید که به نرمی حرکت می کند و هیچ تکان و لرزش ملموسی ندارد؟ استفاده از اینورتر آسانسور سبب  تفاوت این دو حالت است. که با تنظیم و کنترل دور موتور کمتر احساس نامطلوبی به افراد حاضر در کابین دست می دهد، که به کمک درایو یا همان اینورتر آسانسور می توان این موارد را به حداقل رساند. به علت اهمیت بالای این دستگاه امروزه تقریباً هر کجایی که از موتور استفاده شود، یک دستگاه اینورتر نیز در کنار آن برای کنترل و بهبود یافتن حرکت موتور وجود دارد. علاوه بر آن استفاده از این دستگاه سبب کاهش مصرف انرژی و استهلاک قطعات آسانسور شده است. همچنین افزایش طول عمر موتور و کاهش هزینه های تعمیر اینورتر را نیز به عهده دارد. این دستگاه از نصب آسانی برخوردار بوده، و علاوه بر آن سبب تغییر آسان جهت حرکت موتور است. 
 
درایو موتور

مطلب قبلیاینترنت ماهواره‌ای در راه است
مطلب بعدیخزان زودرس کلاب‌ هاوس؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید