افزایش 1500 تومانی دلار طی یک سال گذشته

قیمت دلار سال گذشته و بعد از تعطیلات نوروز در بازار تهران بین 3650 تا 3700 تومان خریده و فروش می شد، قیمتی که حالا به 5 هزار و 150 تا 200 رسیده است

در حالی قیمت دلار در روزهای ابتدایی سال جاری از مرز 5 هزار تومان گذشته است و حتی تا 5 هزار و 100 تا 200 تومان هم معامله شده است که حالا نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال فشار بر دستگاه های دولتی و اجرای طرحی ویژه که در این کمیسیون تهیه کرده اند، هستند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری مجلس ( خانه ملت) از نشست مشترک این کمیسیون با وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی درباره بازار ارز در هفته آینده خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس با مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی و ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی در روز یکشنبه هفته آتی درباره بررسی وضعیت نابسامان بازار ارز و افزایش غیرمنطقی آن جلسه دارد. او با اشاره به تهیه طرحی از سوی کمیسیون اقتصادی که به گفته او می تواند بازار را ساماندهی کند، گفت: این طرح در این نشست مورد بررسی قرار می گیرد و اگر محورهای مورد بحث در این نشست مورد توافق قرار بگیرد، در همان جلسه به بانک مرکزی ابلاغ می شود تا این محورها را اجرایی کند. اگر این محورها در نشست مشترک مورد توافق قرار نگیرد، طرح کمیسیون در قالب طرحی دو فوریتی به هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.»

در واقع این موضوع به معنی این است که کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال فشار بر مردان اقتصادی دولت است تا به نوعی طرح این کمیسیون را اجرایی کنند. البته پورابراهیمی هیچ جزییاتی از طرح کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه نکرد و باید دید آیا در روزهای آینده جزییاتی از این طرح مطرح خواهد شد که کارشناسان به بررسی جنبه های مختلف آن به پردازند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با غیر منطقی دانستن افزایش قیمت ارز در این گفت و گو دلیل اصلی رشد نرخ ارز را «عدم نظارت بانک مرکزی» دانسته است.

قیمت ارز در ماه های گذشته روندی رو به رشد داشته است و این افزایش در ماه اسفند و اوایل فرودین ماه که همه مردم در تعطیلات نوروزی و سفر بودند، سرعتی بیشتر به خود گرفت تا جایی که دائم شاهد رکورد شکنی قیمت دلار و یورو در بازار بودیم تا جایی که قیمت به 5 هزار و 150 تا 200 تومان هم در بازار آزاد رسید. به اعتقاد کارشناسان اصلی ترین عاملی که در ماه های گذشته باعث افزایش قیمت دلار شده است؛ ترس مردم و سرمایه گذاران نسبت به خروج آمریکا از برجام و افزایش قیمت ها است.

علاوه براین افزایش تقاضا برای خرید دلار و سفرهای خارجی نوروزی هم در ایجاد التهاب در بازار بی تاثیر نبوده است؛ اما با همه این ها باید منتظر بود و دید که آیا قیمت دلار در روزهای آینده با نوسان رو به بالا رو به رو خواهد شد و یا اینکه باردیگر به کانال 4 هزار تومان باز می گردد. قیمت دلار سال گذشته و بعد از تعطیلات نوروز در بازار تهران بین 3650 تا 3700 تومان خریده و فروش می شد، قیمتی که حالا به 5 هزار و 150 تا 200 رسیده است و با مقایسه آن با قیمت سال گذشته می توان متوجه رشد 1500 تومانی آن ظرف این مدت شد.

البته بانک مرکزی و دولت در این مدت تلاش های بسیاری برای کاهش نوسانات قیمت ارز و پایین نگهداشتن قیمت ها انجام داده اند و حتی برای مقطعی سود تسهیلات بانکی را به 20 درصد رساندند اما همه این ها در نهایت مانع از افزایش قیمت دلار نشد؛ قیمتی که بسیاری از مسئولان از جمله رئیس کل بانک مرکزی معتقد است دلیل رشد آن اصلا جنبه اقتصادی ندارد.

نگرانی بسیاری از کارشناسان در حال حاضر نسبت به سرنوشت دلار بعد از خروج احتمالی رئیس جمهور آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها است که می تواند قیمت ها را بازهم افزایش دهد، اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی از همین حالا دولت باید برنامه های ویژه ای برای رو به رویی و حل چالش های احتمال آن داشته باشد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلی۴۷ میلیارد دلار صادرات؛ ۵۴ میلیارد دلار واردات
مطلب بعدیمعاون وزیر صنعت: فقط ۶۵ درصد واحدهای صنعتی کوچک فعال هستند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید