افزایش سفر ‌تهرانی‌ها پس از کاهش محدودیت‌ها

سفر

بر اساس آمارهای موجود در فاصله ۲۳ دی ماه تا دوم بهمن ماه ترددهای جاده‌ای بین استانی هفت درصد افزایش را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته تجربه کرده‌ است و در این میان تهرانی‌ها در کنار شهروندان البرز بیشترین تردد را در میان استان‌های شمالی و هرمزگان داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، جدیدترین آمار رسمی منتشر شده از سوی مرکز مدیریت اطلاعات راه ها و حمل ونقل جاده ای کشور نشان می‌دهد که متوسط تردد روزانه بین استانی از ۲۳ دی تا دوم بهمن امسال یک میلیون و ۵۶۹ هزار و ۶۳۲ وسیله نقلیه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش را تجربه کرده و ترددهای بین استانی سوم بهمن ماه امسال افزایش ۹ درصدی نسبت به بازه سه شنبه ۹ تا پنجشنبه ۱۸ دی ماه داشته است.

البته در توضیح این گزارش آمده است که بازه ۱۰ روزه سه شنبه ۹ دی ماه تا پنج شنبه ۱۸ دی ماه از نظر زمانی و ترتیب روزها معادل بازه ۱۰ روزه مورد بررسی بوده و به همین دلیل برای بررسی تغییرات تردد به عنوان زمان مشابه نزدیک به بازه مورد بررسی انتخاب شده است.

البته گزارش‌های این مرکز نشان می‌دهد که در پی کاهش محدودیت‌ها و افزایش ترددهای بین استانی از ۲۳ دی تا دوم بهمن ماه امسال، تردد وسایل نقلیه سبک ۱۲ درصد و تردد وسایل نقلیه سنگین ۹ درصد افزایش را نسبت به بازه ۹ تا ۱۸ دی ماه سال جاری تجربه کرده است.

نکته جالب اینکه بر خلاف ماه‌های گذشته و روال عادی سال‌های اخیر که تردد بین استانی در استان‌های شمالی افزایش بیشتری داشت و این مناطق صدر نشین مسافرت های مردم بودند در مدت زمان مورد مطالعه شاهد کاهش ۲۰ درصدی در مازندران، کاهش ۱۶ درصدی در گلستان و کاهش ۹ درصدی در گیلان نسبت به همین مدت زمانی در سال گذشته بوده‌ایم و بیشترین کاهش به دلیل وجود محدودیت‌های تردد بین استانی در این مناطق اتفاق افتاده‌اند.

از سوی دیگر تغییرات ترددهای بین استانی در مدت زمان مورد مطالعه نشان می دهد در ۱۰ روز گذشته استان‌های اردبیل با ۲۶ درصد، آذربایجان شرقی با ۲۵ درصد و هرمزگان با ۲۳ درصد بیشترین افزایش را در این زمینه نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته داشته‌اند و به نظر می‌رسد افزایش تردد در استان های شمال غربی نسبت به سال گذشته عمدتا به دلیل شرایط آب و هوایی سال قبل و افزایش تردد به استان هرمزگان به علت افزایش تقاضای سفر به سواحل خلیج فارس پس از کاهش محدودیت ها بوده است.

البته تردد بین استانی وسایل نقلیه مختلف در همین بازه زمانی (یعنی ۲۳ دی ماه تا دوم بهمن ماه) نسبت به بازه ۹ تا ۱۸ دی ماه سال جاری نشان از بیشترین میزان افزایش در استان های قم با ۲۵ درصد، خراسان رضوی با ۲۵ درصد و تهران و البرز با ۲۴ درصد دارد و استان‌های کردستان با ۳ درصد، آذربایجان غربی  با دو درصد و خوزستان با یک درصد بیشترین کاهش را در این زمینه و بازه زمانی مورد نظر تجربه کرده‌اند.

در ده روزه مورد مطالعه و بررسی مرکز مدیریت اطلاعات راه ها و حمل ونقل جاده ای کشور حدود ۸ میلیون و ۴۹۷ هزار پلاک یکتا (هر پلاک یکبار در نظر گرفته شده باشد) مشاهده شده  که با افزایش ۱۸ درصدی تعداد پلاک های مشاهده شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و افزایش ۵ درصدی نسبت به ده روز مشابه قبل مواجه شده است.

صدرنشینی خودروهای پلاک‌های تهران در استان‌های پرتردد

بر اساس گزارش مذکور آمارهای رسمی نشان می دهد که وسایل نقلیه با مبدا پلاک تهران و البرز بیشتر در استان های قم، مرکزی، اصفهان، قزوین و مازندران مشاهده شده اند. به عنوان مثال بیشترین خودروهای غیربومی مشاهده شده در سطح استان مازندران مربوط به استان‌های تهران و البرز، گلستان، خراسان رضوی، گیلان و اصفهان بوده اند.

بیشترین خودروهای غیربومی مشاهده شده در سطح استان گیلان مربوط به استان های تهران و البرز، قزوین، مازندران، اردبیل و آذربایجان شرقی بوده اند و بیشترین خودروهای غیربومی مشاهده شده در سطح هرمزگان نیز به ترتیب مربوط به استان های فارس، کرمان، تهران و البرز، اصفهان و خراسان رضوی بوده‌اند.

مطلب قبلیجک دورسی با جیک‏‌جیک مستون در توییتر
مطلب بعدیممنوعیت پرواز به انگلستان و ژاپن و قرنطینه مسافران اروپایی در ایران

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید