افزایش درآمدهای صادرات نفت ایران

ایران تنها عضو اوپک است که درآمدهای صادرات نفت این کشور در سال گذشته میلادی 24 درصد افزایش یافت

افزایش درآمدهای صادرات نفت ایران

ایران تنها عضو اوپک است که در سال 2016 درآمدهایش 24 درصد افزایش یافت و مجموع درامدهای حاصل از صادرات این کشور36 میلیارد دلار اعلام شده است. این رقم بیش از 8 درصد درامدهای اعضای اوپک  را تشکیل می دهد.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، خالص درآمدهای حاصل از صادرات نفت اعضای اوپک در سال 2016 حدود 15 درصد کاهش یافت و به 433 میلیارد دلار رسید که پائین ترین سطح درامدی از سال 2004 به این سو است. این کاهش عمدتا ناشی از افت میانگین سالانه قیمت نفت و کاهش صادرات نفت خام اوپک بوده است.

خالص درامد صادراتی نفت عربستان سعودی در سال 2016 حدود 15 درصد کاهش یافت و به 133 میلیارد دلار رسید. سهم این کشور از کل درامد صادراتی نفت اوپک از سال 1996 بین 29 تا 34 درصد در نوسان بوده است.

ایران تنها کشور عضو اوپک بود که رشد درآمدش از محل صادرات نفت خام در سال 2016 در حدود 24 درصد افزایش داشته و معادل 36 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

سهم ایران از درآمدهای صادراتی نفت اوپک به هشت درصد افزایش یافت. اما درآمدهای صادراتی نفت عراق در سال گذشته میلادی 5.3 دصد کاهش یافت و به 54 میلیارد دلار رسید و سهم صادراتی آن کشور در سبد درآمدهای نفتی اوپک 12.5 درصد بود.

بر اساس پیش بینی قیمت های جهانی نفت و سطح تولید نفت اوپک که در گزارش دورنمای کوتاه مدت انرژی در ماه می 2017 منتشر شد، درامدهای صادراتی نفت اوپک در سال جای میلادی به طور اسمی 24 درصد افزایش خواهد یافت و به 539 میلیارد دلار می  رسد که عامل این افزایش می تواند رشد اندک قیمت نفت و میزان تولید نفت باشد.

پیش بینی می شود این رشد تولید و احیای مجدد قیمت ها در سال 2018 نیز اتفاق بیفتد و درآمدهای حاصل از صادرات نفت با 10 درصد افزایش به 595 میلیارد دلار برسد.

مطلب قبلیجانشین کنکورد؛ هواپیمای ‌مافوق صوت مسافری از راه می رسد
مطلب بعدیپیک موتوری ارسال بسته اسنپ از راه رسید

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید