استرس بنیانگذاران استارت آپ‌ها را از پای درمی‌آورد

شش توصیه در باره سلامت روان صاحبان کسب وکار

استرس

پذیرش شرایط دشوار امروز، گام نخست در مدیریت استرس است اما کافی نیست. باید بپذیرید که شما نه گناهکار و نه گروگان هستید.

همه گیری کرونا بزرگترین بحران برای نسل ماست. در کنار آثار این بیماری بر زندگی اجتماعی و سلامت، نباید از اثر خاص این شرایط بر روان صاحبان کسب وکار چشم پوشی کرد. استرس، نه تنها سلامت روان، احساسات و جسم بنیانگذار یک استارت آپ، بلکه همه کسب وکار او را تهدید می کند. کاهش انگیزه ها، پافشاری بر اختلاف با هم گروهی ها و … از آسیب های کار در محیط های استرس زاست اما بیشترین فشار بر روان افراد است که وارد می شود.

جورج پیمنتا در  eu-startup چند توصیه برای محافظت از سلامت روان بنیانگذاران استارت آپ ها مطرح کرده است:

بپذیریم و آگاه باشیم

پذیرش شرایط دشوار امروز، گام نخست در مدیریت استرس است اما کافی نیست. باید بپذیرید که شما نه گناهکار و نه گروگان هستید. بحران ها می آیند و می روند، بنابراین آن ها را بپذیرید و دوباره بر استفاده از فرصت ها تمرکز کنید.

استرس، واکنش طبیعی به چیزهایی سخت و مهم است. احساسات خود را در موقعیت های مختلف درک کنید و به افکار، احساسات و پاسخ های فیزیکی و احساسی خود آگاهی پیدا کنید. بعضی تکنیک ها مثل تنفس عمیق و کشش بدن کمک کننده است. خودآگاهی بیشتر، یعنی تصمیم گیری های مدبرانه در زمانی که با چالش ها و بن بست ها رو به رو می شوید.

سرایت مقاومت در شرایط سخت

اضطراب و استرس فقط برای شما نیست. اگر آن را حس می کنید، بدانید که همکارانتان  هم آن را حس می کنند. ما همه سوار یک قطاریم و این شرایط سختی برای همه اعضای گروه و کارکنان  است. علائم خستگی در بین کارکنان را ببینید تا آن ها احساس انزوا نکنند.

بر ارتباطات مثبت و سازنده با هم گروهی ها تمرکز کنید و رابطه را به گونه ای شکل دهید که افراد صادقانه به کنش های شما واکنش نشان دهند.

فرهنگ شرکت را تقویت کنید

ساختن فرهنگ خاص در یک شرکت، از مهم ترین وظایف بنیانگذاران استارت آپ هاست. برای تهیج احساسات و توجه بیشتر به اهداف تلاش کنید. این، انرژی شما و گروه را برای همبستگی بیشتر با اتکا به باور اصلی شرکت، بالا می برد. تلاش کنید راه های همدلی بیشتر در ارتباطات دیجیتال را پیدا کنید.

مراقب سلامتی خود باشید

اضطراب مداوم، کاهش عزت نفس و افسردگی از مشکلات شایع بین کارآفرینان است. مطالعات نشان می دهد کارآفرینان بیش از دیگر افراد جامعه در معرض مشکلات روانی اند.

زمانی که افراد خود را در قالب کسب وکار می شناسند، به  چالش های شخصی، فرسودگی و سطح بالایی از نوسان های احساسی دچار می شوند. برای گرفتار نشدن در هر یک از این چالش ها،  باید از جسم خود به خوبی مراقبت کنید. ورزش کنید، خوب بخوابید و خوب غذا بخورید.  ورزش یکی از مهم ترین موانع افزایش آثار استرس بر سلامت شماست.

در هفته، زمان مشخصی را به استراحت و سرگرمی خودتان اختصاص بدهید. تلویزیون ببینید یا بازی کنید. فعالیت های لذت بخش را جدی بگیرید.

شما تنها نیستید

راه اندازی استارت آپ یعنی آغاز دوره ای از آشفتگی در زندگی شما. شاید این یک تناقض به نظر برسد اما بنیاگذاران کسب وکارها در مواقع بحران و دوره های پرفشار بیش از همیشه تنها هستند. اما خبر خوب این است؛ می توان از این تنهایی اجتناب کرد.  در شرایط سخت حتما به سراغ دیگران بروید.

اجتماع فعالان استارت آپی، دیگر صاحبان کسب وکار، متخصصان و سرمایه گذاران می توانند نقش مهمی در حمایت از شما و تصمیم هایتان ایفا کنند. گفت وگوهای سازنده با کسانی که شرایط شما را درک می کنند، به تقویت انگیزه برای رسیدن به اهداف کمک می کند. تلاش کنید شبکه های رسیدن به این افراد را تقویت کنید.

افکار واحساسات را دسته بندی کنید

ترس، ناامنی، تنهایی، استرس و شکستن، از احساساتی است که در زمان راه اندازی و مدیریت یک استارت اپ تجربه می کنید. برای مقابله با این احساسات باید به یک طبقه بندی برسید. چیزهایی که روی آن کنترلی ندارید، و چیزهایی که می توانید آن را کنترل کنید را  در دو دسته جدا قرار دهید. این به شما کمک می کنید کمی از نوسان های احساسی خود کم کنید.

هیچ فوریتی وجود ندارد و بعضی ایمیل ها را می توان دیرتر پاسخ داد. هرچند تمایل افراد به پاسخگویی فوری است اما تلاش کنید از این تمایل فاصله بگیرید. همه گیری کرونا کار را سخت کرده و همه این را می دانند. اما شما آن را یک فرصت برای مدیریت بهتر احساسات و تقویت توانایی همدلی ببینید.  

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیدرباره واکسن کرونای آکسفورد چه می‌دانیم؟
مطلب بعدیافزایش پروازهای خارجی و بین‌المللی ایران

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید