ارزش Airbnb به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید

در بزرگترین عرضه اولیه در سال 2020 در آمریکا

airbnb

سهام استارتاپ «Airbnb» در نخستین روز معاملاتی با قیمت ۱۴۴ دلار بسته شد تا ارزش این استارتاپ در بزرگترین عرضه اولیه ۲۰۲۰ آمریکا به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

استارتاپ Airbnb طی سال‌های اخیر به یکی از محبوبترین سرویس‌های اجاره اقامتگاه در سراسر دنیا بدل شده است. این شرکت طی سال گذشته به واسطه بحران کرونا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد و از مدتی قبل خبر عرضه اولیه آن در بورس به گوش می‌رسید.

Airbnb سرانجام روز گذشته با قیمت ۶۵ دلاری برای هر سهم عرضه اولیه شد اما بهای هر سهم آن به شکلی غیرمنتظره تا ۱۶۵ دلار اوج گرفته و روی ۱۴۴.۷ دلار بسته شد تا ارزش این شرکت در مجموع از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر رود. Airbnb که هنوز از بحران کرونا هم رهایی نیافته طی این عرضه اولیه سرمایه‌ای ۳.۵ دلاری را جذب کرد که آنرا به بزرگترین IPO سال بدل می‌سازد. همچنین «برایان چسکی»، مدیرعامل این شرکت هم حالا با ۱۱ میلیارد دلار داریی، یکی از ثروتمندترین افراد جهان به شمار می‌رود.

برای درک بهتر ارزش این استارتاپ آمریکایی باید بدانید که این قیمت از مجموع ارزش گروه بین‌المللی هتل‌های «ماریوت« و «اکسپدیا» که از غول‌های این صنعت هستند، بیشتر است. همچنین بد نیست بدانید با این حساب ارزش Airbnb حدود ۵۰ درصد از کل بودجه امسال ایران هم بالاتر است.

با پایان قرنطینه بسیاری از شهروندان به جای هتل اجاره اقامتگاه‌های کوچکتر مثل خانه‌ها را ترجیح می‌دادند که باعث رونق نسبی کسب و کار Airbnb پس از بحران عمیق کرونا شد. یکی دیگر از مواردی که به سود آنها تمام شد، گسترش دورکاری بود که باعث شد بسیاری با ترک شهرهای بزرگ خانه‌های واقع در حومه شهر را از طریق این اپ اجاره کنند.

افزایش خیره کننده ارزش سهام Airbnb در نخستین روز معامله در حالی رقم خورد که پیش از این قیمت هر سهم کمپانی تحویل غذای «دوردش» هم در اولین روز دو برابر شده بود؛ مساله‌ای که از اقبال سهامداران به سهام شرکت‌های فناوری حکایت دارد.

این مساله از سوی دیگر باعث شده سرمایه‌گذاران ریسک پذیر نظیر «بیل گارلی» بانک‌های سرمایه‌گذاری را به عرضه اولیه زیر قیمت استارتاپ‌ها با هدف کسب سود بیشتر توسط مشتریان خودشان متهم کنند.

منبعدیجیاتو
مطلب قبلیبازاریابی محتوایی چیست؟ هر آنچه که باید بدانید
مطلب بعدیبازاریابی محتوای از کجا شروع شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید