آینده نامعلوم اینترنت بی‌سیم در هواپیماها

    اینترنت ماهواره ای

    فناوری مدام در حال پیشرفت است و صنایع مختلف از جمله صنعت هواپیمایی از امکانات تازه آن استفاده می‌کنند. دورنمای ترکیب صنعت هواپیمایی با فناوری می‌تواند برای فعالان این عرصه جالب باشد.

    هانا سیمپسون/ گزارشگر فناوری/ترجمه:آینده نگر

    سال‌ها بزرگ‌ترین سؤال درباره اینترنت وای‌فای خطوط هواپیمایی بیشتر مثل یک ترجیع‌بند تکرار شده: چرا اینترنت بی‌سیم هواپیماها این‌قدر بد و این‌همه گران است؟ جواب یک حکایت ساده مربوط به عرضه (ارائه ناکافی) و تقاضا (درخواست خیلی زیاد) است، به‌همراه برخی موانع فنی. اما این روزها، حرف‌ها درباره اینترنت داخل پروازها به‌طرز شگفت‌انگیزی خوشبینانه است، اگرچه به‌شدت هم متناقض است.

    جیسون رابینویتز که در یک شرکت امنیت شبکه پرواز کار می‌کند، می‌گوید: «کیفیت اینترنت داخل پروازها عموما خوب است اما در عمل بستگی دارد به منطقه، خط هواپیمایی، اندازه هواپیما و جایی که خط هواپیمایی کار می‌کند. عملا اینکه نارضایتی شما از اینترنت وای‌فای یک پرواز درست باشد، مسئله‌ای است که هر لحظه ممکن است تغییر کند.»

    بهبود وضعیت اینترنت در چند سال گذشته به این دلیل بود که سیستم‌های قدیمی توزیع اینترنت از اتصال به برج‌های روی زمین به‌سمت اتصال به مدل‌های ماهواره‌محور حرکت کرده‌اند و این به‌روز شدن باعث شده خطوط هواپیمایی بیشتر ناوگان خود را به اینترنت ماهواره‌ای تجهیز کنند. برای نمونه، خطوط هواپیمایی امریکن ایرلاینز به‌تازگی اعلام کرده که بیش از 700 هواپیما را – تقریبا تمام ناوگان هواپیما‌های باریک‌پیکر خود را به‌همراه هواپیماهایی که به‌زودی کنار گذاشته می‌شوند – به اینترنت وای‌فای ماهواره‌ای وصل کرده است،‌ پروژه‌ای که حدود دو سال پیاده‌سازی‌اش طول کشیده است.

    جان وید، رئیس شرکت هوانوردی تجاری گوگو که نام شناخته‌شده‌ای در میان شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات وای‌فای در خطوط هواپیمایی است، می‌گوید: «ما مردم را عادت داده‌ایم که فکر کنند اینترنت درون یک پرواز کند و گران است. حالا ما باید به آن‌ها بفهمانیم که امروزه در دنیای دیگری زندگی می‌کنند.»

    حتی فناوری مدارس قدیمی در حال به‌روز شدن هستند، با اینکه سال‌ها بود که آماده این کار بودند. بنابراین هواپیماها نیز از این امر مستثنی نیستند. شرکت گوگو در ماه‌های گذشته اعلام کرده که تا سال 2021 شبکه نسل پنجم سریع‌تر اینترنت را در جت‌های کوچک که از اینترنت زمین به هوا استفاده می‌کردند به کار می‌گیرد. این برنامه شامل هواپیماهای منطقه‌ای، جت‌های شخصی و هواپیماهای کوچک خطوط اصلی پروازی می‌شود.

    ست میلر، تحلیل‌گری که روی سیستم‌های اتصال در هواپیماها کار می‌کند، می‌گوید: «به‌طور کلی سیستم‌های ماهواره‌ای جدیدتر اینترنتی سریع‌تر از سیستم‌های زمینی دارند و سیستم‌های زمینی هم در حال به‌روزرسانی خود هستند تا بتوانند خدمات سریع‌تری ارائه کنند. به همین دلیل است که می‌گوییم اینترنت داخل پروازها سریع‌تر خواهد شد و مثل سابق کند نخواهد بود.»

    با اینکه کارشناسان روی این توافق دارند که فناوری ارائه اینترنت در پروازها خیلی بهتر از گذشته خواهد بود اما هنوز موارد متعددی برای خطوط هواپیمایی وجود دارد که به‌شدت ناامیدکننده هستند. گزارش اخیر خطوط هواپیمایی آمریکای شمالی، خدمات اینترنت داخل پروازها را از نظر اتصال در کمترین رتبه از نظر سرعت قرار داده است.

    در گزارشی که سال گذشته در زمینه صنعت هواپیمایی منتشر شد، آمار یکی از شرکت‌های امنیت پرواز نشان داد که 82 شرکت هواپیمایی در سراسر جهان خدمات خدمات اینترنت حین پرواز ارائه می‌کنند. در نظرسنجی این شرکت، 27 درصد از مسافران گفته بودند که اینترنت داخل پرواز آن‌ها ابتدایی است، 57 درصد گفته بودند که اینترنت آن‌ها خوب است و تنها 16 درصد گفته بودند که اینترنت‌شان خیلی خوب است. این شرکت سال گذشته آمار اینترنت و نظر مسافران را با هم مقایسه کرد و به این ترتیب توانست خطوط هواپیمایی‌ای را که اینترنت بهتری را ارائه می‌دهند، شناسایی کند.

    مسافران در حال جست‌وجو برای پیداکردن شرکت‌هایی هستند که خطوط هواپیمایی آن‌ها اینترنت بدون قطعی داشته باشد،‌ مثل گوگل فلایتز و همچنین اکسپدیا. رابینویتز می‌گوید: «ماجرا خیلی مربوط به این نیست که چرا اینترنت هواپیماها خیلی بد است و حالا مسئله برای مسافران این است که چطور هواپیماهایی را پیدا کنند که وای‌فای خوبی ارائه می‌کنند. به‌لطف بهتر شدن کیفیت اینترنت داخل پروازها، حالا شما باید مطمئن شوید پروازی را رزرو می‌کنید که اینترنت سریع و خوبی دارد تا بتوانید پرواز راحت‌تری داشته باشید. این وضعیت به‌خصوص وقتی که در آمریکای شمالی سفر می‌کنید در دسترس است.»

    البته که کسی وقتی در پروازی می‌نشیند انتظار ندارد با اینترنتش بتواند ده‌ها گیگابایت دانلود کند اما انتظار دارد که در حد معقولی به او خدمات داده شود. یکی از مشکلات بزرگ ارائه اینترنت در پروازهای بین‌المللی است. بسته به منطقه‌ای که پرواز در آن انجام می‌شود اینترنت سرعت زیاد یا کمی دارد یا حتی قطع است. اما مثلا در آمریکای شمالی معمولا اینترنت خوبی ارائه می‌شود. حتی اگر هواپیماها تجهیزات خوبی هم برای اتصال به اینترنت داشته باشند، کیفیت اتصال‌شان بستگی به منطقه دارد. گاهی خطوط هواپیمایی در یک منطقه خاص اینترنت ارائه می‌دهند،‌ مثل شرکت جت‌بلو که فقط بر فراز آمریکا به مسافرانش اینترنت وای‌فای می‌دهد. بنابراین باید گفت با اینکه در کیفیت اینترنت پروازها کمی گشایش حاصل شده اما برای رسیدن به نقطه مطلوب هنوز راه درازی باقی مانده است.

    منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
    مطلب قبلی9 اشتباه بزرگ استارت آپ‌ها
    مطلب بعدی“تسویه موسسات غیرمجاز کشور را دچار تورم فزاینده کرد”

    دیدگاه شما

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید