آمریکا؛ رقیبی جدید برای صادرکنندگان نفت جهان

ایالات متحده در اکتبر سال 2017، رکورد صادراتی 1.7 میلیون بشکه نفت را ثبت کرده است. این میزان چهار برابر بیشتر از رقم سال 2015 است.

 چند سال پیش قانونگذاران به ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت ایالات متحده پایان دادند و نفت خام تگزاس، اوکلاهاما و داکوتای شمالی به خارج از کشور حمل شد. بعد از آن نفت به 26 دلار در هربشکه سقوط کرد.

به گفته کارشناسان، هزینه هر بشکه نفت برای امریکا حدود 40 دلار تمام می شود. زمانی که قیمت نفت حدود 80 دلار در هر بشکه باشد، صرفه اقتصادی دارد که سکوی نفتی فعال شود و تولید رشد کند، اما زمانی که قیمت کمتر از این است، برای امریکا خیلی به صرف نیست که سکوهای نفتی را فعال کند. اما حالا بعد از دوره سقوط قیمت نفت، این روزها اخبار افزایش قیمت را نشان می دهد. سی ان ان مانی در گزارشی نوشته است که صادرات نفت امریکا رونق می گیرد.

طبق این گزارش و براساس آخرین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایالات متحده در اکتبر سال 2017، رکورد صادراتی 1.7 میلیون بشکه نفت را ثبت کرده است. این میزان چهار برابر بیشتر از رقم سال 2015 است. زمانی که ممنوعیت صادرات نفت به بیشتر کشورها به جز کانادا حاکم بود.

 

اما از طرف دیگر، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی نوشته است، موجودی نفت ایالات متحده –نفتی که از زمین خارج شده اما هنوز فروخته نشده است- در سال گذشته 15 درصد کاهش یافته است. نفت خام این کشور در سال جاری 9 درصد افزایش یافته و رکورد قیمت 66.66 دلار در هر بشکه را شکست.

پایان ممنوعیت صادرات، عامل حمایت از بازار انرژی است. قیمت نفت هم از اقتصادهای قوی تر و افزایش تقاضا و دلار ضعیف ایالات متحده سود برده است.

حالا که قیمت نفت بالا رفته است، تولیدکنندگان داخلی امریکا به خصوص از شیل، نفت بیشتری خارج می کنند. بعد از کانادا، مقاصد اصلی نفت امریکا در سال 2017، چین (16.5 درصد)، بریتانیا (11.3 درصد) و هلند (8.4 درصد) بوده است.

 

افزایش تولید نفت داخلی امریکا، به این کشور اجازه داد تا واردات کمتری از خاورمیانه و ونزوئلا داشته باشد. البته هنوز میزان واردات آن زیاد است که در حال کاهش آن هستند. به طوری که حتی بعضی کارشناسان گفته اند، امریکا در زمینه نفت خودکفا می شود.

طبق این گزارش حتی بعضی از تحلیلگران پیش بینی کرده اند امریکا می تواند به زودی روسیه و عربستان سعودی را به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت جهان پشت سر بگذارد.

حتی پیش بینی می شود که ایالات متحده می تواند یکی از 4 صادرکننده برتر نفت در جهان شود و از کشورهای عضو اوپک مانند ایران، عراق و امارات متحده عربی پیشی بگیرد. اما مسلم است که هیچ کس نمی خواهد سهم بازار خود را به امریکا بدهد. به هرحال حجم مصرف نفت در جهان مشخص است و اگر کشوری می خواهد در زمینه صادرات رشد کند، حتما باید سهم دیگر کشورها را از آن خود کند.

براساس گزارش سی ان ان مانی، نکته مهم دیگر اینکه قیمت نفت خام امریکا به دلیل عواملی مانند رونق شیل و خروجی کم اوپک، به مراتب پایین تر از قیمت های جهانی است. اما اگر این موارد حل شود، تقاضا برای نفت امریکا هم احتمالا کاهش می یابد.

اما افزایش صادرات و تولید به صنعت انرژی ایالات متحده اجازه رشد داده است که این به معنای شغل بیشتر و رشد اقتصادی قوی تر است. ولی باید دقت کرد که اگر قیمت نفت خیلی بالا رود، به تبع آن قیمت بنزین هم رشد می کند این ماجرا می توانند رانندگان امریکایی را ناراضی کند.

علاوه بر نفت خام، امریکا روزانه حدود 2 میلیون بشکه بنزین و دیزل هم صادر می کند. متوسط قیمت هرگالن بنزین فروخته شده 2.57 دلار بوده است که هنوز نسبت به قیمت 2.29 دلار سال گذشته کمتر است.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیحساب‌های بسته ایرانی‌ها در چین باز شد
مطلب بعدیاین طوری ساعت کار را کم و بهره‌وری را افزایش دهید

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید