آخوندی: 90 درصد حمل و نقل کشور با خودروهای شخصی انجام می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه90 درصد حمل و نقل کشور بر پایه خودروهای شخصی قرار گرفته، گفت: این وضعیت زندگی مردم ایران را با بحران مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا، «عباس آخوندی» روز شنبه در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی،افزود: این بحران در همه بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظام شهری به خوبی قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه نیازمند بازخوانی در نظام حمل و نقل شهری هستیم، گفت: در 15 تا 20 سال اخیر آزاد راه و بزرگراه های زیادی در شهرها ساخته ایم اما نه تنها مشکل ترافیک حل نشده بلکه هر روز عده ای این مساله را به تمسخر می گیرند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مساله ترافیک شهروندان را کلافه و پرخاشگر کرده است، افزود: با جدیت در تغییر نظام حمل و نقل شهری و یک برنامه مدون می توانیم مشکلات مربوط به حمل و نقل را در شهرها برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه تغییر نگرش بدون کمک رسانه ها امکان پذیر نیست،افزود: با اینکه ما در حوزه کلانشهرها و حمل و نقل درگیر یک مساله پیچیده ایم اما مدتهاست که رسانه ملی با زندگی مردم کاری ندارد و به موضوع نمی پردازد.

سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل امروز 30 دی با هدف توسعه شبکه حمل و نقل همگانی در درون و برون شهری با حضور کارشناسان و دست اندرکاران حمل و نقل همگانی و شبکه ریلی در هتل الکپیگ تهران برگزار شد و تا فردا اول بهمن ادامه دارد.

آخوندی به بازدید امروز خود از اتوبان همت – کرج اشاره کرد و گفت: چهار سال است در حال بحث با سازمان برنامه و بودجه هستیم که برابر بودجه آزادراه برای 2 خط ریلی جدید در مسیر کرج – تهران بودجه‌ اختصاص یابد تا بتوانیم دسترسی که هم‌اکنون وجود دارد را از طریق ریل گسترش دهیم و به نوعی حمل و نقل یکپارچه را با وصل خطوط ریلی به مترو محقق کنیم که متأسفانه امکان آن تاکنون فراهم نشده است.

وی افزود: در تمام مدت مسئولیت خود بیش از 10 بار با مقامات ارشد از آزادراه همت تا کرج بازدید داشتیم، همچنین تعداد جلسات با سازمان برنامه و بودجه بیش از 10 بار بود اما هنوز موفق نشدیم راجع به قطار تهران- کرج با این سازمان جلسه بگذاریم و با طرح این موضوعات می‌خواهم تأکید کنم که تغییر نگرش در ایران بسیار پیچیده و دشوار است.

آخوندی تأکید کرد: مفهوم شهرسازی ریل‌پایه و نهادینه کردن آن به معنای شهرفروشی نیست بلکه شهرسازی ریل‌پایه به دنبال آن است که پیرامون مراکز حمل و نقل عمومی، تمرکز جمعیت و اسکان شهروندان را داشته باشد و این موضوع با تغییر نگرش ایجاد خواهد شد.

وی به بحث فقر اشاره کرد و یادآور شد: تجربه نشان می‌دهد در بسیاری از مکان‌هایی که شبکه ریل ایجاد شد و بعدها شهرها شکل گرفتند اساسا کانون فقر تشکیل نشده و نمونه بارز آن کشور ژاپن است.

آخوندی گفت: متأسفانه در ایران و پیرامون کلانشهر تهران کانون‌های فقر به شدت گسترش یافتند و این کار یکی از اثرات مهم‌اش این است که دسترسی ارزان، آسان و برابر برای گروه‌های کم‌درآمد به خدمات شهری در حد قابل قبولی انجام نشده است، خدماتی که در نهایت موجب ارتقا منزلت اجتماعی خواهند شد.

وی با بیان این که اگر از حقوق شهروندی صحبت می‌کنیم بدین معناست که شهر مجموعه انسانی است قبل از آنکه مجموعه کالبدی باشد و اگر از شهرسازی صحبت می‌کنیم باید شهروند محوری در همه جا تجلی یابد، یادآورشد: حل مساله شهرها نیازمند همگرایی، نظام مدیریت شهری و عزم ملی است تا همگان در این مسایل مشارکت داشته باشند.

مطلب قبلیوزیر صنعت: صنایع نصفه و نیمه کار می‌کنند
مطلب بعدی۵۶۰۰۰ خودرو وارد ایران شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید