۹۹درصد مغازه‌های بافت فرسوده تهران ناایمن است

رئیس کمیته بازسازی بناهای قدیمی اظهار کرد: به جرات می‌توان گفت ۹۹ درصد بافت فرسوده تهران ناایمن است. به گفته او بیشترین آسیب‌ها به منطقه ۱۲ مربوط می‌شود.

خسرو ابراهیمی نیا در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آخرین بررسی‌های صورت گرفته در جلسات ستاد ایمن سازی واحدهای صنفی به چه نتیجه‌ای رسیده است؟ اظهار کرد: می‌توان گفت طبق این جلسات برگزار شده بیشترین آسیب‌ها به منطقه ۱۲ مربوط می‌شود. بر همین اساس مذاکراتی با معاون دادستانی داشته‌ایم و قرار بر آن است که در این ماه در قالب جلسه‌ای آسیب‌های پیش بینی شده را به اطلاع ایشان برسانیم.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته اکنون برخی خلاءهای قانونی وجود دارد که ممکن است حتی دست دادستانی را هم بسته باشد. بر همین اساس ما به دنبال راهکارهایی هستیم تا تعاملات لازم میان بخش‌های مختلف و مراکز تجاری ناامین برقرار شود.

ابراهیمی نیا همچنین اظهار کرد: بسیاری از واحدهای تجاری قدیمی در وضعیتی هستند که یا مالکیت آنها در اختیار بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان و اوقاف قرار دارد یا مالکان اولیه آنها در این سال‌ها فوت کرده‌اند و اکنون واحدهای تجاری نیز در دست وراث قرار دارد. بر همین اساس بازسازی و ایمن سازی این واحدها با دشواری‌های خاصی همراه می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال گاه شاهدیم که برخی از واحدها پشت بام یا سایر مکان‌ها را تبدیل به انبار کرده‌اند و اکنون برای رسیدگی به وضعیت این انبارها در موارد متعدد ممکن است صاحبان انبار حضور نداشته باشند. از سوی دیگر این سیم‌کشی‌ها قدیمی بوده و به عنوان مثال زمانی برای ۱۰۰ آمپر تعریف شده بوده است و اکنون تا حدود ۳۰۰ آمپر از آنها برق گرفته می‌شود که این موضوع خود خطرات متعددی به همراه دارد.

ابراهیمی نیا افزود: با توجه به این شرایط اکنون از نظر حقوقی مشکلات متعددی برای پیگیری این وضعیت وجود دارد و لازم است راهکار تعاملی در نظر گرفته شود تا از مشکلات احتمالی در این ساختمان‌ها جلوگیری شود؛ چرا که در صورت بروز هر گونه اتفاقی در این واحدها جان و مال صاحبان واحدهای تجاری و همسایگان آنها در معرض خطر قرار می‌گیرد.

رییس ستاد ایمن سازی واحدهای صنفی تهران با تاکید بر اینکه بالغ بر ۹۹ درصد بافت فرسوده تهران ناایمن محسوب می‌شود، گفت: حتی بافت‌های جدیدی هم که در دهه گذشته ساخته شده است ممکن است ناایمن باشند اما تفاوتی که دارد، این است که در واحدهای جدید حداقل وضعیت مالکیت مشخص است و سیم کشی ها به شیوه قدیمی که خطرات بیشتری به همراه دارد انجام نشده است.

وی در ادامه افزود: اکنون در واحدهای قدیمی ممکن است به دنبال یک باد و طوفان حادثه ایجاد شود اما این احتمال در ساختمان‌های نوساز کمتر است؛ هر چند که این ساختمان‌ها هم در نوع خود آسیب پذیرند.

ابراهیمی نیا درباره ایمنی پاساژهایی مانند علاء الدین و آلومینیوم گفت: سعی کرده‌ایم تا جایی که امکان دارد شرایطی فراهم کنیم که مالکان این پاساژها از تخصص آتش نشانی استفاده کنند. بر اساس این اقدامات چند هفته پیش یک آتش سوزی در یکی از واحدهای پاساژ علاء الدین رخ داد که اگر این اقدامات انجام نشده بود ممکن بود خسارات جانی و مالی بسیاری به همراه داشته باشد اما با اقدامات صورت گرفته راه برای سرایت این آتش به واحدهای دیگر بسته شد؛ در حالیکه اگر این واحدها شرایط قبل را داشتند ممکن بود برخی اتفاقات حتی فاجعه‌هایی به مراتب بدتر از پلاسکو ایجاد کند.

وی افزود: اکنون مالکان این پاساژها سعی کرده‌اند تا حدی دستورات ایمنی را رعایت کنند و این اقدام اگرچه لازم بوده اما قطعا کافی نیست و منجر به رفع خطر ۱۰۰ درصدی نمی‌شود.

وی درباره وضعیت ایمنی بازار بزرگ تهران نیز اظهار کرد: در مورد بازار بحث کمی متفاوت است چرا که چند سرای بازار با همکاری شهرداری و اتحادیه‌های صنفی اقداماتی را انجام داده و به خصوص با همکاری اداره برق سیم کشی‌های خود را تغییر داده‌اند اما هنوز مشکلات در تمام سراهای بازار برطرف نشده است.

مطلب قبلی۲۸ افتتاحیه و ۴۴ فرصت انتخاب برای گردش هنری در پایتخت
مطلب بعدیراههای افزایش اعتماد به نفس برای موفقیت در کسب و کار

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید