گوگل و فیسبوک در مورد شما چه می‌دانند

حجم اطلاعات شخصی و حساسی که شرکت‌هایی همچون گوگل و فیسبوک از ما دارند، فراتر از تصور است.

فضای مجازی و اینترنت، در کنار انبوه مزایایی که به ارمغان آورده‌اند، دغدغه‌های امنیتی متعددی را نیز ایجاد کرده‌اند و بخش عمده‌ای از نگرانی‌ها به‌ نوع کسب‌وکار شرکت‌های فعال در این حوزه بازمی‌گردد؛ شرکت‌هایی همچون گوگل و فیسبوک که در ازای ارائه‌ی سرویس‌های رایگان به کاربران، از اطلاعات آن‌ها در جهت شخصی‌سازی تبلیغات بهره می‌برند. در ادامه با همراه باشید تا از هرآنچه که گوگل و فیسبوک درباره‌ی شما می‌دانند، آگاه شوید.

گوگل از موقعیت مکانی شما اطلاع دارد

چنانچه قابلیت ردگیری موقعیت را در گوشی هوشمند خود فعال کرده باشید، با هر بار روشن‌کردن گوشی، گوگل موقعیت مکانی شما را ذخیره‌ می‌کند. شما می‌توانید تایم‌لاینی از محل‌هایی را مشاهده کنید که از ابتدای استفاده از گوگل در گوشی خود در آن‌ها بوده‌اید، این تایم‌لاین از آدرس«google.com/maps/timeline» در دسترس است؛ البته ظاهرا کاربران ایرانی برای مراجعه به این صفحه، باید آی‌پی خود را تغییر دهند.

در تصویر زیر، شما می‌توانید نقاطی از کشور ایرلند را که نگارنده‌ی مطلب طی ۱۲ ماه اخیر در آن‌ها بوده است، روی نقشه مشاهده کنید، در این تایم‌لاین می‌توان زمان حضور در هر محل و مدت‌زمانی را نیز که برای رسیدن به آن از محل قبلی طول کشیده است، مشاهده کرد.

تایم لاین موقعیت مکانی کاربر در گوگل مپ

گوگل از هرآنچه که جست‌وجو یا پاک‌ کرده‌اید، اطلاع دارد

گوگل از کل تاریخچه‌ی جست‌وجوی شما در تمام دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنید، نگه‌داری می‌کند؛ بنابراین ممکن است در صورت حذف تاریخچه‌ی جست‌وجو از یک دستگاه، گوگل کماکان به این تاریخچه از دستگاه‌های دیگر دسترسی داشته باشد. شما می‌توانید از طریق لینک «myactivity.google.com/myactivity»، داده‌های مربوط به خودتان را مشاهده کنید.

گوگل یک پروفایل تبلیغاتی از شما در اختیار دارد

گوگل براساس اطلاعات شما، شامل موقعیت مکانی، جنسیت، سن، سرگرمی‌ها، شغل، وضعیت رابطه‌ی عاطفی، وزن و درآمد، یک پروفایل تبلیغاتی منحصر‌به‌فرد را برای شما ایجاد می‌کند. شما می‌توانید از طریق «google.com/settings/ads»، داده‌های مربوط به خودتان را مشاهده کنید.

گوگل از تمام اپلیکیشن‌های مورد استفاده‌ی شما اطلاع دارد

سران مانتین‌ویو اطلاعات مربوط به تمام اپلیکیشن‌ها و افزونه‌های مورد استفاده‌ی شما را نگه‌داری می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که تا چه حد، چه زمانی و برای تعامل با چه کسی از این اپلیکیشن‌ها یا افزونه‌ها استفاده می‌کنید؛ بنابراین گوگل به‌عنوان مثال از افرادی که در فیسبوک با آن‌ها ارتباط دارید، کشورهایی که با شهروندان‌ آن‌ها صحبت می‌کنید و حتی زمان خواب شما آگاه است. شما می‌توانید از طریق لینک «myaccount.google.com/permissions»، به داده‌های مربوط به خودتان دسترسی داشته باشید.

گوگل از تاریخچه‌ی استفاده‌ی شما از یوتیوب آگاه است

گوگل از تاریخچه‌ی یوتیوب شما نگه‌داری می‌کند؛ بنابراین سران مانتین‌ویو احتمالا می‌دانند که شما به‌زودی پدر/مادر خواهید شد، آیا سنت‌گرا هستید یا مدرن، پیرو چه مذهبی هستید، آیا احساس افسردگی یا ناراحتی می‌کنید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید… شما می‌توانید از طریق لینک «youtube.com/feed/history/search_history»، به داده‌های مربوط به خودتان دسترسی داشته باشید.

داده‌هایی که گوگل از شما دارد، معادل چندین میلیون اسناد وُرد است

گوگل گزینه‌ای برای دانلود تمام داده‌هایی که از کاربر ذخیره کرده است، در اختیار او قرار می‌دهد. به‌ادعای نگارنده‌ی مقاله، حجم آرشیو داده‌های ذخیره‌‌شده درباره‌ی او، ۵.۵ گیگابایت بوده است که تقریبا معادل ۳ میلیون سند ورد محسوب می‌شود. شما می‌توانید از طریق لینک «google.com/takeout»، نسبت به دانلود آرشیو خود اقدام کنید؛ خاطرنشان می‌کنیم که پروسه‌ی ایجاد آرشیو، بسیار زمان‌بر و طولانی است.

آرشیو یادشده، مواردی مانند بوکمارک‌ها، ایمیل‌ها، مخاطبین، فایل‌های گوگل‌درایو، ویدیوهای کاربر در یوتیوب، عکس‌های ثبت‌شده با گوشی، کسب‌وکارهایی که کاربر از آن‌ها خرید کرده است و محصولاتی را که از طریق گوگل خریداری شده‌اند، دربرمی‌گیرد. گوگل اطلاعاتی نظیر تقویم، گفت‌وگوهای انجام‌شده در گوگل هنگ‌اوت، تاریخچه‌ی موقعیت مکانی کاربر، موسیقی‌هایی که کاربر گوش می‌دهد، کتاب‌هایی که از سرویس گوگل خریداری کرده است، گروه‌هایی از گوگل که او در آن‌ها عضویت دارد، وب‌سایت‌هایی که کاربر ایجاد کرده است، گوشی‌های تحت مالکیت کاربر، صفحاتی که به اشتراک گذاشته است و میزان پیاده‌روی روزانه‌ی کاربر را نیز نگه‌داری می‌کند.

فیسبوک نیز مجموعه‌ای گسترده از اطلاعات درباره‌ی شما را نگه‌داری می‌کند

فیسبوک نیز گزینه‌ای مشابه را برای دانلود تمام اطلاعات در اختیارتان می‌‌گذارد. به‌گفته‌ی نگارنده‌ی مقاله، حجم اطلاعات او در فیسبوک ۶۰۰ مگابایت بوده که به‌صورت تقریبی معادل ۴۰۰ هزار سند ورد است. این آرشیو تمام پیام‌ها صوتی، متنی و فایل‌های را که بین شما و کاربران دیگر ارسال شده است در کنار تمام مخاطبان موجود در گوشی شما را دربرمی‌گیرد. شما می‌توانید از طریق لینک «https://www.facebook.com/help/131112897028467»، به داده‌های مربوط به خودتان دسترسی داشته باشید.

آرشیو اطلاعات کاربر در فیسبوک

فیسبوک همه‌چیز از استیکرها گرفته تا موقعیت مکانی شما حین لاگین‌شدن را نگه‌داری می‌کند

فیسبوک براساس محتوایی که در این شبکه‌ی اجتماعی لایک می‌کنید یا در مورد آن با دوستان خود صحبت می‌کنید، آنچه را که تصور می‌کند بدان علاقه دارید، ذخیره می‌کند، این شبکه‌ی اجتماعی تمام استیکرهای ارسالی شما را نیز ذخیره‌سازی می‌کند. فیسبوک اطلاعات مربوط به تمام لاگین‌های کاربر را نیز نظیر محل و زمان لاگین در کنار دستگاهی که برای وارد شدن به فیسبوک استفاده می‌کنید، در اختیار دارد.

غول دنیای شبکه‌های اجتماعی، تمام اپلیکیشن‌هایی را که تاکنون به اکانت فیسبوک خود متصل کرده‌اید، نگه‌داری می‌کند؛ بنابراین فیسبوک می‌تواند علاقه‌ی شما به زمینه‌ای خاص، مانند سیاست یا وب را شناسایی کند یا از وضعیت رابطه‌ی عاطفی شما در بازه‌ی زمانی خاصی با توجه به نصب اپلیکیشن تیندر، اطلاع داشته باشد.

چنانچه از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، در تصویر زیر می‌توانید گزینه‌های مربوط به حریم خصوص در اپلیکیشن Settings را با ۱۶ زیرمنوی مختلف مشاهده کنید که به‌صورت پیش‌فرض تمام دسترسی‌ها برای تمام وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها از جمله اپلیکیشن فیسبوک فعال است.

تنظیمات حریم خصوصی ویندوز ۱۰

آن‌ها به وب‌کم و میکروفون شما دسترسی دارند

داده‌هایی که آن‌ها جمع‌آوری می‌کنند، شامل ردگیری موقعیت شما، اپلیکیشن‌هایی که نصب کرده‌اید به همراه زمان و علت استفاده از آن‌ها، دسترسی به وب‌کم و میکروفون شما در هر زمانی، مخاطبین شما، ایمیل‌های شما، تقویم شما، تاریخچه‌ی تماس شما، پیام‌های ارسالی و دریافتی، فایل‌های دانلودی، بازی‌ها، تصاویر و ویدیو‌ها، موسیقی شما، تاریخچه‌ی جست‌وجو، تاریخچه‌ی وب‌گردی و حتی ایستگاه‌های رادیویی مورد علاقه‌ی شما هستند.

راه‌هایی که گوگل برای دستیابی به داده‌های شما استفاده می‌کند

نگارنده‌ی مقاله با دانلود آرشیو اطلاعات خود از اکانت گوگل خود با استفاده از راهکاری که پیش‌تر اعلام شد، راهکارهایی را که گوگل برای دستیابی به اطلاعات کاربر استفاده می‌کند، به‌ نمایش گذاشته است. در تصویر زیر می‌توانید آرشیو اطلاعات یادشده را مشاهده کنید:

آرشیو اطلاعات کاربر در گوگل

تصویر زیر اسناد مربوط به تاریخچه‌ی جست‌وجو را نشان می‌دهد، این اسناد بیش از ۹۰ هزار ورودی مختلف را شامل می‌شود و حتی تصاویر دانلودی یا وب‌سایت‌هایی را که کاربر به آن‌ها مراجعه کرده است، نشان می‌دهد.

تاریخچه جست‌وجو در گوگل

گوگل از رویدادهایی که در آن‌ها حضور داشته‌اید، اطلاع دارد

در تصویر زیر اطلاعات مربوط به اپلیکیشن تقویم گوگل را مشاهده می‌کنید، سران مانتین‌ویو تمام رویداد‌هایی را که به تقویم اضافه می‌کنید، شرکت‌کردن یا نکردن شما در آن‌ها و زمان حضورتان در این رویداد‌ها را ثبت می‌کند.

اطلاعات گوگل کلندر

گوگل تمام اطلاعاتی را که حذف کرده‌اید، در اختیار دارد

تصویر زیر گوگل درایو نگارنده‌ی مقاله را نشان می‌دهد، این فولدر تمام فایل‌های وی، از جمله فایل‌هایی را که به‌صورت کامل حذف کرده است، مانند رزومه، بودجه‌ی ماهانه‌ی وی، تمام کد‌ها، فایل‌ها و وب‌سایت‌هایی که ایجاد کرده است و حتی کلید خصوص PGP برای رمزگذاری ایمیل‌ها را دربرمی‌گیرد.

تاریخچه گوگل درایو

گوگل از پروسه‌ی ورزش شما اطلاع دارد

تصویر زیر اطلاعات مربوط به گوگل‌فیت را نشان می‌‌دهد، این پوشه، داده‌های مربوط به تعداد قدم‌ها، زمان پیاده‌روی و تمام دفعاتی که کاربر تمرین خاصی را مانند یوگا و مدیتیشن ثبت کرده است، دربرمی‌گیرد.

تاریخچه گوگل فیت

آن‌ها به تمام عکس‌های شما دسترسی دارند

پوشه‌ی زیر تمام عکس‌هایی را نگارنده‌ی مقاله تاکنون با گوشی هوشمند خود ثبت کرده است، براساس سال ثبت عکس، دربرمی‌گیرد، در این پوشه متاداده‌های مربوط به زمان و مکان ثبت عکس‌ها نیز وجود دارد.

تاریخچه گوگل فوتوز

گوگل تمام ایمیل‌های ارسالی شما را در اختیار دارد

تصویر زیر تمام ایمیل‌های ارسالی و دریافتی کاربر، از جمله‌ مواردی را که حذف کرده یا در دسته‌ی اسپم‌ها قرار داده است، نشان می‌دهد.

تاریخچه جیمیل

در نهایت، به داده‌هایی می‌پردازیم که در زیرمجموعه‌ی Google Activity در فایل آرشیو اطلاعات گوگل ارائه می‌شود، در این زیرمجموعه اطلاعات مربوط به تمام تبلیغات گوگل که کاربر مشاهده یا کلیک می‌کند، تمام اپلیکیشن‌هایی که اجرا یا استفاده می‌کند به همراه زمان اجرا، تمام وب‌سایت‌هایی که کاربر مراجعه کرده است به همراه زمان مراجعه، تمام اپلیکیشن‌هایی که تاکنون نصب یا جست‌وجو کرده است، دیده می‌شود.

تاریخچه گوگل اکتیویتی

گوگل اطلاعات مربوط به تمام تصاویری که کاربر جست‌وجو و ذخیره‌ کرده است، تمام موقعیت‌های مکانی که تاکنون جست‌وجو کرده یا روی آن‌ها کلیک کرده است، تمام خبرهایی که کاربر جست‌وجو یا مطالعه کرده، تمام‌ جست‌وجوهای انجام‌شده در موتور جست‌وجوی گوگل و تمام ویدیوهایی را که کاربر در یوتیوب جست‌وجو یا مشاهده کرده است، نگه‌داری می‌کند.

تمام اطلاعات یادشده می‌توانند در کاربردهای مجرمانه و بدی استفاده شوند. شما می‌گویید که تروریست نیستید، پس چرا به‌صورت مداوم نام داعش را جست‌وجو می‌کنید؟ آیا یکی از کارکنان گوگل هستید و به شخص خاصی مشکوک هستید؟ می‌توانید به‌راحتی موقعیت مکانی او را شناسایی کرده و تاریخچه‌ی جست‌وجوهایش طی ۱۰ سال اخیر را بررسی کنید. آیا به اکانت گوگل شخص خاصی دسترسی دارید؟ در این‌صورت می‌توانید به‌تمام‌ فعالیت‌های او طی ۱۰ سال گذشته با ترتیب زمانی دسترسی داشته باشید.

امنیت به یکی از دیوانه‌وارترین مباحث دنیای مدرن بدل شده است. ما هیچ‌گاه به دولت‌ها یا شرکت‌ اجازه‌ی نصب دوربین یا میکروفون در خانه‌ی خود نمی‌دهیم؛ اما به‌راحتی و با اختیار خود تمام اطلاعات خود را در قالب فضای مجازی به اشتراک می‌گذاریم.

توسطمهرداد عیسی‌لو
منبعزومیت
مطلب قبلیچگونه می‌توان از مزایای اقتصاد گیگ بهره برد
مطلب بعدیچرا انگیزه کارمندان از بین می‌رود

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید