کمک استارت‌آپ‌ها به کاهش آلودگی صنعت کاغذ

همه‌گیری کرونا فرصتی برای کاهش مصرف کاغذ

کاغذ و روزنامه

صنعت کاغذ از آلاینده ترین صنایع جهان است و تلاش بشر برای کاهش آلایندگی این صنعت، به نتیجه نرسیده است. اما در سال های اخیر، فناوری امید به کاهش قطع درختان، آلودگی محیط زیست و تولید کمتر کاغذ را بیشتر کرده است. استارت آپ ها در این بین نقش مهمی ایفا می کنند، اما چگونه؟

براساس اعلام فائو، چین و آلمان بیشترین میزان کاغذ را در جهان وارد می کنند. پس از این کشورها، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا، بلژیک، هلند، اتریش، جمهوری کره جنوبی، مکزیک و دانمارک قرار گرفتند.

با توجه به رشد قیمت انرژی در اروپا، شاید حذف صنعتی مثل کاغذ یا  کاهش واحدهای تولیدکننده و بهبود واردات آن راه حل خوبی به نظر برسد اما آلودگی ناشی از تولید کاغذ، در محیط زیست کشورهای درحال  توسعه مثل هندوستان و اقتصادهای بزرگ از جمله آمریکا و کانادا در حال افزایش است.

روزانه بیش از 160 هزار درخت در جهان برای تولید کاغذ قطع می شود. 20 درصد از آلودگی هوای ایالات متحده امریکا ناشی از صنایع کاغذ است چراکه درخت‌های بسیاری برای تامین مواداولیه این صنایع در آمریکا بریده می شود. هم چنین در کانادا صنایع کاغذ سهم 5 درصدی از  پسماندهای آلاینده آب در این کشور دارد.

برای تولید هر یک تن کاغذ 24 درخت تنومند قطع می شود، بیش از 50 متر مکعب آب مصرف شده و بیش از 20 هزار گالن آب در این سیاره آلوده می شود. براساس گزارش های رسمی دولت کانادا، صنایع کاغذ در این کشور سومین منشا انتشار سرب در آب به شمار می رود. سهم صنایع کاغذ در آلایندگی صنعتی آب ها در آمریکا هم  9 درصد است.

هرچند در سال، 78 درصد از کاغذ مصرفی در انگلستان بازیافت می شود اما نگرانی ها درباره رشد مصرف کاغذ در جهان به دلیل آلایندگی صنایع آن، در حال افزایش است. از سال 1980 به بعد، مصرف  کاغذ به طور مستمر افزایش یافته و تخمین ها نشان می دهد مصرف سالانه کاغذ هر فرد انگلیسی در هر سال به قطع 4.48 درخت منجر می شود.

استارت آپ ها با ترویج استفاده از کتاب دیجیتال و تسهیل خرید و فروش اقلام کاغذی دست دوم، بازیافت و مدیریت پسماند و ضایعات، بزرگترین کمک را به کاهش مصرف کاغذ در جهان کرده اند و این روند هم چنان ادامه داد. استقبال مردم از نوآوری در فضای دیجیتال با ترویج دورکاری، آموزش از راه دور و … بر کاهش مصرف کاغذ بی اثر نیست که در دوره همه گیری کرونا اوج گرفته است.  

هم چنین ترویج بانکداری دیجیتال، سندنویسی در فضای مجازی و کاهش بورکراسی اداری در دولت ها و شرکت های خصوصی از میزان نیاز جهان به کاغذ کاسته و در نهایت بر کاهش آلایندگی صنایع کاغذ اثر مثبت دارد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیکارگران کمترین درآمد و مدیران بیشترین درآمد را در ایران دارند
مطلب بعدیاتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی: متولی نماد اعتماد الکترونیکی صلاحیت رتبه‌بندی کسب‌وکارها را ندارد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید