کشاورزان بخوانند: راهکار افزایش ماندگاری محصولات چیست؟

کشاورزان بخوانند: راهکار افزایش ماندگاری محصولات چیست؟

مهم‌ترین موردی که کشاورزان و فعلان در این حوزه پس از برداشت محصولات کشاورزی با آن رو به روز هستند، نگهداری و حفظ کیفیت محصولات کشاورزی است. این امر به جهات بسیار زیادی اهمیت و ارجحیت بالایی دارد. مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود تا باغداران اقدامات زیادی در افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی خود داشته باشند، انبار کردن محصولات برای فروش در زمان مناسب است. راه‌های زیادی برای حفظ کیفیت محصولات وجود دارد که یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها، استفاده از کود است. کود افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی در مدل‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شود که در ادامه قصد داریم به بهترین آن‌ها اشاره کنیم و نحوه خرید این نوع کودها از سناپالیز را هم خدمتتان معرفی کنیم.

کود افزایش ماندگاری محصولات

قبل از این که به معرفی انواع کود افزایش ماندگاری محصول کشاورزی اشاره کنیم، ابتدا باید با عوامل و مواردی که در کاهش و یا ثابت ماندن کیفیت محصولات کشاورزی نقش دارند، آشنا شوید. آشنایی به این مواد باعث خواهد تا بتوانید راه درستی برای افزایش ماندگاری محصولات خود پیدا کنید.

عوامل موثر در کاهش ماندگاری محصولات کشاورزی:

پس از برداشت محصولات کشاورزی باغی و گلخانه‌ای، عوامل بسیار زیادی دست به دست هم می‌دهند تا به مرور زمان کیفیت محصولات و به طبع آن ماندگاری میوه‌جات و محصولات باغی کاهش پیدا کند و پس از مدتی مرغوبیت اولیه خود را از دست بدهند.

برخی از تاثیرگذارترین این عوامل عبارتند از:

  1. عدم مدیریت تغذیه
  2. عدم برداشت مناسب
  3. زمان برداشت نامناسب
  4. آسیب‌های مکانیکی
  5. آسیب‌های فیزیولوژیکی
  6. آسیب‌های محیطی
  7. عوامل میکروبی
  8. عوامل بیولوژیکی
  9. و … .

در اثر این عوامل محصولات کشاورزی شما به مرم زمان رنگ و طعم خود را از دست خواهند داد، ژولیده خواهند شد، کیفیت اولیه خود را از دست داده و دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

روش های افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی:

روش‌های زیادی برای افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی وجود دارد که همه آن‌ها برای همه محصولات کشاورزی قابل استفاده نیستند و شما باید با توجه به محصولی که دارید، یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.

این روش‌ها عبارتند از:

  • دقت در برداشت محصولات کشاورزی
  • انتخاب زمان درست برای برداشت محصولات کشاورزی
  • کاهش حداکثری آسیب‌های فیزیکی و محیطی حین برداشت و انتقال محصولات به انبار
  • کاهش عوامل تاثیر گذار میکروبی و بیولوژیکی
  • استفاده از کود افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی

مورد آخر یعنی استفاده از کود تاثیر بسیار زیادی در افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی دارد. بعد از برداشت محصولات کشاورزی تنها کاری که می‌توان کرد، حفظ کیفیت محصولات کشاورزی است؛ پس اگر می‌خواهید قدرت ماندگاری محصولات خود را افزایش دهید، باید اقدامات موثر و کارآمدی قبل از مرحله برداشت انجام داده باشید.

به عنوان مثال باید از یک کود مناسب به عنوان کود رنگ دهی میوه ها استفاده کنید، از انواع کود برای مبارزه با بیماری‌ها و آفات کشاورزی استفاده نمایید و … . کودها در مرحله قبل از برداشت به شما کمک خواهند کرد تا محصولات با کیفیتی به ثمر برسانید.

مناسب ترین کود افزایش ماندگاری محصولات:

کودهای زیادی در بازار موجود هستند که به عنوان کود افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی معرفی می‌شوند. اما همان طور که قبلا هم گفتیم، هر کودی و رشی برای همه محصولات کشاورزی مناسب نیست. در این بخش قصد داریم به معرفی کودهایی جهت افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی اشاره کنیم که برای اکثر محصولات کشاورزی شما مناسب هستند.

۱- کود کاوان ۵ – اوره فسفات (۱۵ کیلویی):

کود کاوان ۵ (اوره فسفات) از محصولات اندیشه سبز ثمین، یک کود با درصد فسفر بالا و خاصیت اسیدی می‌باشد که کیفیت خاک باغ را بهبود می‌بخشد. نیتروژن را برای گیاه تأمین نموده و فسفر موجود در آن بهترین استارتر برای افزایش رشد ریشه و تسریع رشد بهاره است. اوره فسفات کاوان برای خاک‌های آهکی و قلیایی نیز بسیار مناسب بود و کاربرد بالایی دارد.

۲- کود کلسیم مایع:

کلسیم یکی از مهمترین و اصلی‌ترین عناصر موجود در دیواره سلولی گیاهان می‌باشد. استفاده از کلسیم در باغات، مزارع و گلخانه‌ها باعث افزایش محصول در واحد سطح و بالا بردن کیفیت محصول و طول عمر انباری محصول می‌گردد.

۳- کود مایع Ripe-Set:

از انواع کود افزایش ماندگاری محصولات، می‌توان به کود رنگ دهی میوه ها اشاره کرد. اگر قصد دارید که رنگ و طعم میوه‌ها و محصولات خودتان را افزایش دهید، کود مایع ریپ ست توصیه می‌شود. تسریع در رسیدن میوه، افزایش اندازه میوه، افزایش رنگ، عطر و طعم میوه، افزایش عمر انبارداری میوه، ضد ریزش میوه از ویژگی‌های این نوع کود افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی محسوب می‌شوند.

۴- کود مایع اسید هیومیک:

بهبود و تسریع جوانه­‌زنی بذر، کاملا محلول در آب و عاری از آلاینده­‌های فلزی، تحریک و افزایش جمعیت میکروبی خاک، سازگار با محیط زیست در راستای طبیعت، بهبود رشد و ساختار ریشه، افزایش ماندگاری آب در محیط اطراف ریشه، کمک به افزایش جذب نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم، اصلاح موضعی خاک و بالا بردن توانایی مقاومت گیاه نسبت به تنش­‌های محیطی از ویژگی‌های این نوع کود کشاورزی است.

۵- کود هیومیک مایع کاوان – هومی میکس (۲۰ لیتری):

هیومیک مایع کاوان حاوی هیومیک اسید و فولویک اسید و پتاسیم و… می‌باشد و در گالن‌های ۲۰ لیتری موجود است. این کود به اصلاح ساختار فیزیکی خاک کمک کرده و سبب افزایش مقاومت در شرایط نامساعد محیطی نظیر خاک شور، کم آبی و سرما، افزایش قدرت ریشه زایی گیاهان و درختان می‌شود.

با انواع کود افزایش ماندگاری محصولات آشنا شدید. همان طور که ملاحظه کردید، استفاده از این نوع کودها باعث خواهد شد تا محصولاتتان بعد از برداشت کیفیت و مرغوبیت خود از حفظ کنند و محصولات با کیفیتی به دست مصرف کننده‌گان برسانید. هر کدام از کودهای معرفی شده در بالا به همراه دیگر انواع کود های افزایش دهنده ماندگاری محصولات باغی در سناپالیز موجود است و همین حالا می‌توانید با اطمینان خاطر از کیفیت و مرغوبیت این نوع کودها، آن‌ها را از سناپالیز تهیه کنید.

سناپالیز، دایره وسیعی از محصولات اصل و باکیفیت حوزه کشاورزی را گرد هم آورده است تا مشتریان بتوانند از سراسر کشور عزیزمان ایران، با اطمینان به مجموعه‌ای تخصصی نسبت به خرید اجناس مورد نظر خود با قیمت مناسب و شرایط ویژه اقدام نمایند.

مطلب قبلیقابلیتهای ویندوز 11
مطلب بعدیطرح جنجالی مجلس برای ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید