کار در استارت‌آپ چه مشکلاتی دارد؟

    نکاتی که باید پیش از کار کردن برای استارت آپ ها بدانید

    این روزها اشتغال در استارت آپ ها طرفداران زیادی دارد. کار کردن در استارت آپ ها رضایت بخش است. کارکنان شرکت های نوپا در مجموعه هایی کار می کنند که می تواند بر زندگی بخش عمده ای از مردم و جامعه اثر بگذارد و آن را بهتر کند.

    با توجه به انتشار مداوم اخبار از موفقیت و ثروت کارکنان استارت آپ های مختلف، اشتغال در استارت آپ به فرصتی ایده آل تبدیل شده است.

    کارکنان استارت آپ ها از سخت کار کردن لذت می برند، چراکه کار آن ها با معنا و مهیج است. علاوه بر این، گزینه های دیگری هم مطرح است. مثل مشارکت در سهام، تعطیلات نامحدود، میزهای پینگ پونگ و امکانات دیگر در محیط کار. به نظر می رسد هیچ مشکلی در کار کردن در شرکت های نوپا وجود ندارد. اما چه عاملی ممکن است افراد را از  کار کردن در یک استارت آپ منصرف کند؟

     باید با نااطمینانی مداوم دست و پنجه نرم کنید

    در واقع، بخش عمده ای از استارت آپ ها شکست می خورند و تعداد کمی از آن ها به ثروت و موفقیتی که در اخبار می خوانید، می رسند. در اروپا 89 درصد از استارت آپ ها شکست می خورند. مسیر استارت آپ ها یک راه ناهموار با موانع و افت و خیزهای بسیار است.

    یک روز، شما نخستین مشتری خود را می بینید، از ساختن چیزی که می خواهید هیجان زده می شوید، گروهی را دور هم جمع می کنید و سرمایه کافی را جذب می کنید. روز بعد، مشتریان خود را از دست می دهید، همکاران شما را تنها می گذارند و حساب ها و کتاب ها جور در نمی آید. به عنوان کسی که می خواهد در یک استارت آپ کار خود را شروع کند، باید بدانید کار کردن در یک شرکت نوپا مثل سواریِ ترن هوایی است.

    کار زیادی در انتظار شماست

    ساعت کار شما در یک استارت آپ از 9 صبح تا پنج بعد از ظهر نخواهد بود. کار زیاد، بیش از آنچه به شما می گویند، تبدیل به رسمی در استارت آپ ها شده است. شما و همکارانتان برای وارد کردن یک ایده جاه طلبانه  به زندگی برای کمک به موفقیت شرکت تلاش می کنید.

    هرچند بخش عمده ای از استارت آپ ها کارکنانشان را به توازن در میزان کار و زندگی غیرکاری تشویق می کنند (که بسیار مهم است) اما باید انتظار ساعت های کاری نامعمول و طولانی را هم داشته باشید. شاید به عنوان یک کارمند میانی در یک استارت اپ، فکر کنید به دلیل جایگاهتان سهم کمتری در موفقیت شرکت دارید. به هرحال، شما یکی از تکه های کلیدی پازل در کار استارت آپ به شمار می روید. کار شما، چه بزرگ، چه کوچک، بر موفقیت شرکت اثر دارد.

    باید وظایفی را خارج از مسئولیت ها و توانایی هایتان بر عهده بگیرید

    استارت آپ ها در مراحل اولیه کار، یک هسته اصلی دارند که باید به نیازهایی مثل بازاریابی، فروش، پشتیبانی و کارهای فنی پاسخ بدهد. در واقع گروه اصلی با مهارت و دانشی که دارد، بسیاری از کارها را پیش می برد. در این بین، ممکن است نقش شما به تناسب نیازهای کسب وکار تغییر کند.

    به عنوان کسی که می خواهد به جمع فعالان استارت آپی یا کارکنان یک استارت آپ بپیوندد، باید با انجام دادن بعضی وظایف که خارج از شرح کار شماست، راحت برخورد کنید. ممکن است وظیفه ای را به شما بدهند که خود را به اندازه کافی برای آن مناسب ندانید، مثل مدیریت، استخدام اعضای جدید یا صحبت با سرمایه گذاران. اینطور کارها می تواند به احساس سردرگمی و گیجی بینجامد. اما باید خیلی سریع یاد بگیرید چطور می توان از پس این وظایف برآمد.

    غیر از این، ممکن است وظایفی را به شما واگذار کنند که تناسبی با توانایی های شما ندارد و از آن کمتر است. برای مثال، در روزهای نخست کار،  همه از جمله مدیرعامل باید به تلفن های مشتریان برای پشتیبانی پاسخ دهند. در چنین شرایطی همه باید به پیشرفت کار کمک کنند.

    انتظار داشته باشید همه چیز ناگهان بهم بریزد

    در مراحل اول ، ظرفیت و زمان کافی برای خلق یک شرکت بدون نقص که سریع حرکت می کند، وجود ندارد. به همین دلیل، شرکت های نوپا در روزهای نخست فعالیت، دچار بی نظمی اند. در این مرحله، فرهنگ و فرایندها در شرکت در حال تکمیل و اصلاح است. بنابراین قانون نوشته شده ای وجود ندارد. بعضی شرکت ها در روزهای نخست کار اداره منابع انسانی و امور مالی هم ندارند.

    احتمالا همه این کارها توسط یکی از موسسان استارت آپ انجام می شود که برنامه شلوغی هم دارد. هم چنین نکته های زیادی برای یادگیری وجود دارد اما کلاسی برای شما برگزار نمی شود. هیچ کس توضیح کافی برای هدایت امور را به شما نمی دهد. هم چنین استارت اپ ها از نظر مالی هم بهم ریخته و در فشارند. آن ها تلاش می کنند تا هزینه ها را کاهش دهند و با چابک کردن شرکت، سرعت بگیرند.

    در یک استارت آپ یاد می گیرید با تدبیر بیشتری بودجه ریزی کنید و البته باید  با نرخ کمتری نسبت به بازار کار کنید.

    جاه طلبی خود را تقویت کنید  و در مواقع سخت به آن چنگ بزنید

    کار کردن در استارت آپ به معنی دست رد زدن به سینه کار در شرکت های دیگر با حقوق بالاتر است. به همین دلیل باید ایمان خود را به ماموریتی که در حال انجام آن هستید، تقویت کنید. شما باید باور به کار را در خود، گروه و شرکت حتی در مواقع سخت و  در آستانه شکست، تقویت کنید.

    بسیاری از استارت آپ های موفق، پیش از موفقیت، طعم چند شکست را چشیده اند.  اما همه آن ها با اتکا به یک  ویژگی مشترک موفق شدند که  همان باور داشتن به کار شرکت در شرایط سخت و متعهد بودن همه اعضا به کار است.

    منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
    مطلب قبلی“پیام رسان داخلی باید ۵۰ درصد اطلاع‌رسانی کشور را انجام دهد”
    مطلب بعدیظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ۸۵۹ مگاوات رسید

    دیدگاه شما

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید