چین هفت سال دیگر اولین قدرت اقتصادی جهان می‌شود

کرونا به نفع چین تمام شد

چین

به گفته تحلیلگران، چین قرار است چند سال زودتر ازآنچه پیش‌بینی‌شده بود از ایالات‌متحده پیشی بگیرد و به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل شود، آن‌هم به لطف همه‌گیری ویروس کرونا. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی دراین‌باره منتشر کرد.

براساس برآورد اولیه دولت امریکا، هفته گذشته ایالات‌متحده گزارش داد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2020 با کاهش 2.3 درصدی مواجه شده و با نرخ دلار فعلی به 20.93 تریلیون دلار رسیده است.

با توجه به اطلاعات موسسه Wind در مقابل چین اعلام کرده که تولید ناخالص داخلی‌اش در سال گذشته با رشد 2.3 درصدی همراه بود و به 101.6 تریلیون یوآن یا حدود 14.7 تریلیون دلار رسیده است.

اقتصاد چین تنها 6.2 تریلیون دلار از اقتصاد امریکا عقب است که کمتر از رقم 7.1 تریلیون دلار سال 2019 است. راب ساب‌بارامان، از شرکت Nomura گفت: این میزان رشد با نظر ما تحلیلگران که می‌گوییم همه‌گیری نسبت به چین ضربه بزرگ‌تری به امریکا زده است، مطابقت دارد. ما معتقدیم که با پیش‌بینی رشد معقول، اندازه اقتصاد چین برحسب دلار در سال 2028 از ایالات‌متحده پیشی خواهد گرفت.

اقتصاد چین تنها 6.2 تریلیون دلار از اقتصاد امریکا عقب است که کمتر از رقم 7.1 تریلیون دلار سال 2019 است

به گفته ساب‌بارامان اگر واحد پول چین تا حدود 6 یوان در هر دلار امریکا تقویت شود، چین می‌تواند دو سال زودتر ازآنچه پیش‌بینی‌شده بود از ایالات‌متحده پیشی بگیرد، یعنی در سال 2026.

روند تقویت یوآن در برابر دلار امریکا از شش ماه گذشته شروع شد و به سطحی رسیده است که در بیش از دو سال گذشته دیده نشده بود.

*کووید 19 بیشترین ضربه را به ایالات‌متحده می‌زند

کووید 19 اولین بار در اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین ظهور کرد. در تلاش برای کنترل ویروس، مقامات چینی بیش از نیمی از اقتصاد کشور را در فوریه 2020 تعطیل کردند. در آن ماه نرخ بیکاری شهری به بالاترین سطح و رقم 6.2 درصد رسید. تولید ناخالص داخلی هم در سه ماه اول سال 6.8 درصد کاهش یافت. پس از چند هفته شیوع داخلی کرونا متوقف شد و در سه ماه دوم سال اقتصاد به مسیر رشد برگشت.

در همین حال، ویروس کرونا به‌طور گسترده‌ای در خارج از کشور چین گسترش یافت و به یک بیماری همه‌گیر جهانی تبدیل شد و ضربه بدتری به اقتصاد امریکا زد. ایالات‌متحده بالاترین تعداد مرگ‌ومیر کووید 19 را در جهان دارد. همچنین نرخ بیکاری ایالات‌متحده در آوریل بیش از 14 درصد افزایش یافت و تا سه ماه بعدی بالای 10 درصد باقی ماند.

تای هوی، استراتژیست ارشد بازار آسیا در جی‌پی مورگان گفت: آخرین داده‌های تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که بهبود چین از اواخر سال 2020 با شدت بیشتری همراه بوده و آن‌هم به دلیل توانایی آن در مهار پاندمی. او انتظار دارد که 8 تا 10 سال دیگر طول بکشد تا تولید ناخالص داخلی چین به‌اندازه امریکا برسد.

از طرفی محدودیت‌های جدید دولت چین برای موارد تازه کشف‌شده کرونا در کشور احتمالاً سینگال‌های مختلفی را برای رشد سه ماه اول به بازار مخابره می‌کند. این در حالی است که ایالات‌متحده از حمایت دولت از اواخر سال گذشته بهره‌مند شده است.

البته مقیاس تولید ناخالص داخلی یک مقایسه سهل‌انگارانه است. سرمایه‌گذاران در هنگام تصمیم‌گیری تفاوت ساختار اقتصادی، درآمد، توسعه و برتری رقابتی را در نظر می‌گیرند.

*مازاد تجاری چین با ایالات‌متحده افزایش می‌یابد

بهبودی اقتصادی چین در سال گذشته از صنایع سنتی آن مانند تولید بوده است، به‌جای افزایش مصرف داخلی. هم‌زمان با افزایش تقاضای ماسک صورت و سایر ملزومات محافظتی پزشکی در خارج از کشور، صادرات دلاری چین در سال 2020 با 3.6 درصد افزایش همراه شد. درحالی‌که واردات در مدت مشابه 1.1 درصد کاهش یافت.

مازاد تجاری چین با ایالات‌متحده در سال 2020 به 317 میلیارد دلار رسیده است. سال گذشته این رقم 296 میلیارد دلار بود. این در حالی است که دو کشور در ژانویه سال گذشته توافقنامه تجاری امضا کردند تا تلاش کنند این مازاد کاهش یابد.

از طرفی مصرف داخلی چین به‌سرعت سایر بخش‌های اقتصاد رشد نکرده است. خرده‌فروشی 3.9 درصد در سال 2020 کاهش یافت درحالی‌که این بخش در امریکا رشد 0.6 درصدی داشت.

بروس پانگ، رئیس کلان و تحقیقات استراتژی رنسانس چین انتظار دارد ویروس کرونا به چین اجازه دهد سه تا 5 سال زودتر ازآنچه پیش‌بینی می‌شد از ایالات‌متحده سبقت بگیرد. اما او گفت نقطه عطف واقعی زمانی خواهد بود که چین بتواند ازنظر سرانه تولید ناخالص داخلی از ایالات‌متحده سبقت بگیرد.

با جمعیت 4 برابر چین نسبت به امریکا، سرانه تولید ناخالص داخلی چین به حدود 11 هزار دلار در سال 2020 افزایش یافت، درحالی‌که این رقم برای امریکا بیش از 5 برابر و رقم 63200 دلار است.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیانتشار گزارش مالی سال 2020 ال‌جی
مطلب بعدیچرا بعد از واکسیناسیون هم ماسک لازم است

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید