چین بازار مالی‌اش را به روی خارجی‌ها باز می‌کند

فولاد چین

پکن دوست دارد سرمایه خارجی بیشتری به این کشور وارد شود و استفاده بین‌المللی از ارز کشور خود که به یوان و رنمینبی معروف است را تقویت کند. همان‌طور که چین قرار است به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل شود، سرمایه‌گذاران خارجی مشتاق‌اند تا سهمی در این رشد داشته باشند.

مؤسسات مالی به فرصت‌های شغلی بیشتر در صنعت مالی چین امید بسته‌اند و پکن مشتاق بازگشایی این مسیر است، اگرچه تحلیلگران معتقدند چین باید تغییرات عمده‌ای در این زمینه انجام دهد. سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به اقدامات چین برای بازگشایی بازارهای مالی‌اش به روی خارجی‌ها پرداخته است.

صرف‌نظر از ویروس کرونا و تنش‌های ژئوپلیتیکی، مقامات چینی به برنامه افزایش توانایی خارجی‌ها برای مشارکت در بازارهای مالی محلی پایبند بوده‌اند.

پکن دوست دارد سرمایه خارجی بیشتری به این کشور وارد شود و استفاده بین‌المللی از ارز کشور خود که به یوان و رنمینبی معروف است را تقویت کند. همان‌طور که چین قرار است به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل شود، سرمایه‌گذاران خارجی مشتاق‌اند تا سهمی در این رشد داشته باشند.

برخی از جدیدترین تحولات در این صنعت مربوط به بازارهای آتی چین است. سرمایه‌گذاران می‌توانند قراردادهای آتی را به‌عنوان راهی برای تقویت تغییرات قیمت آینده یا محافظت از ضرر در نظر بگیرند.

ریک چانگ که شرکت بزرگ چین مستقر در ایالات‌متحده را اداره می‌کند می‌گوید: همان‌طور که چین قراردادهای بین‌المللی (آتی) بیشتری مانند قرارداد اخیر مس در بورس بین‌المللی انرژی شانگهای را ارائه می‌کند، علاقه بیشتری در میان اروپا و برخی از امریکایی‌ها برای داشتن سهم از این بازار ایجاد می‌شود.

تأثیر بیشتر در قیمت‌های جهانی

در ماه نوامبر، مس آخرین قرارداد آتی چینی بود که توسط سرمایه‌گذاران خارج از کشور از طریق بورس بین‌المللی انرژی شانگهای (INE) ارائه شد.

قراردادهای نفت خام چین که کمتر از سه سال پیش راه‌اندازی شد، حالا سومین کالای مورد معامله در جهان است. البته بسیار کمتر از معیار بین‌المللی نفت خام برنت و معاملات آتی نفت ایالات‌متحده است.

بورس بین‌المللی انرژی شانگهای در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما شاهد افزایش تعداد سرمایه‌گذاران خارج از کشور در معاملات در INE هستیم. این بورس بیش از 20 کشور و منطقه از 5 قاره جهان را پوشش می‌دهد.

یکی دیگر از نشانه‌هایی که INE چقدر می‌خواهد سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند این است که این بورس سال گذشته دوره‌های آنلاین زبان انگلیسی در مورد بازار آتی چین راه‌اندازی کرد. پتانسیل این بازار افزایش نفوذ جهانی است.

درحالی‌که چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کالاهای عمده جهان است، بازار مالی بسته آن به این معنی خواهد بود که قیمت محصولات مختلف از سنگ‌آهن گرفته تا مس با قراردادهای آتی در شیکاگو و لندن تعیین می‌شود.

در بخش تجارت، سال گذشته قانون‌گذاران چینی محدودیت‌های مالکیت خارجی شرکت‌های آتی، اوراق بهادار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را حذف کردند.

در حال حاضر شرکت‌هایی مانند جی‌پی مورگان در حال تلاش‌اند تا فعالیت‌های خود در صنعت آتی چین را افزایش دهند.

راه طولانی در پیش است

کنترل چین روی سرمایه‌گذاران خارج از کشور می‌تواند مانع ورود خارجی‌ها شود. به گفته کارشناسان، مسئله در حال حاضر این است که آیا سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند به صنعت آتی چین دسترسی آزادانه داشته باشند یا چین اجازه می‌دهد قراردادهای آتی با دیگر ارزها انجام شود یا خیر.

بنابراین تا زمانی که چین روی سرمایه کنترل داشته باشد و مشارکت خارجی به‌اندازه کافی زیاد نباشد، تأثیر جهانی چین در تعیین قیمت همچنان محدود خواهد بود.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیسايه سنگين بی‌ثبانی بر بازار سرمايه
مطلب بعدیوبینار گفت‌وگو درباره شاهنامه فردوسی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید