چرا کسی باور نمی‌کند، از مرز خطر آب هم عبور کرده‌ایم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از افزایش سالانه ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ترکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در همایش تبیین وضعیت آب و فاضلاب شهرهای استان تهران با بیان اینکه همه می‌دانیم چه اتفاقی در حوزه آب در حال وقوع است، گفت:‌ به اول پاییز نزدیک می‌شویم اگر لکه ابری را در آسمان دیدیم اتفاق خوبی در حال وقوع است و اگر نبود باید بدانیم که اوضاع بسیار بد است. تمام دنیا بر روی مدیریت مصرف آب مطالعه و پژوهش می کنند و منابع اختصاص می‌دهند، تنها جایی که خیلی نسبت به موضوع آب بی‌خیال است ما هستیم.

وی با تاکید بر اینکه از مرز خطر عبور کردیم و به الزام واجب در حوزه آب رسیدیم، گفت: نمی دانم چرا کسی این موضوع را باور نمی کند. ما برای همه چیز مانور داریم حتی برای آتش نشانی تمرین می‌کنیم، اما برای قطعی آب نه. معتقدم اگر آب هم باشد؛ ۲۴ ساعت باید آب یک منطقه را بست تا قدر آن را بدانند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با تاکید بر اینکه برای آینده استان باید فکری کنیم، بیان کرد: باید بدانیم منابع آبی که در استان وجود دارد، چقدر است و بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنیم همه دستگاه‌ها از ما در حوزه آب طلبکار هستند اما باید بدانیم ظرفیت آب استان تهران همین پنج میلیارد مترمکعب آبی است که در خوشبینانه‌ترین حالت در سدهای استان تهران قرار دارد و باید این آب مدیریت شود.

وی با بیان اینکه روایت‌ها در کشور ما در خصوص مصرف آب زیاد است، خاطرنشان کرد: گفته می‌شود ۹۲ درصد از آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، اما دقیقا چه کسی این آمار را ارائه داده است؟ متاسفانه ما آمار درست و حسابی نمی‌توانیم جمع‌آوری کنیم. جهاد کشاورزی هم می‌گوید این آمار نسبی و حدودی است. فقط آمار عددی می‌دهیم و هیچ چیزی بیان نمی‌شود.

ترکی با بیان اینکه برای مصرف آب در بخش شرب باید به جمعیت آن منطقه توجه شود گفت: جمعیت سرشماری شده در حوزه آموزش در شهرهای استان تهران ۱۴۰ هزار دانش آموز ثبت نامی بوده است. باید ببینیم که در سطح کشور چه کاری کرده‌ایم که امروز این اتفاق افتاده است و این جمعیت در شهرهای پیرامون در استان تهران مستقر شده‌اند.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر به استان تهران اضافه شده‌اند. یعنی سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر به استان تهران افزوده شده اند. اگر از ۳۰ سال قبل سند آمایشی داشتیم شاید امروز این مشکلات کمتر بود و این بلایی که بر سرمان آمده ایجاد نمی‌شد اما باید بدانیم که اگر الان سند آمایشی نداشته باشیم در ۱۰ سال آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه پنج سد در استان تهران وجود دارد، خاطرنشان کرد:‌ بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه امسال باعث شد؛ منابع آبی در این پنج سد ایجاد شود و اکنون می‌توانیم نفس بکشیم، اما قرار نیست در سال بعد هم این موضوع تکرار شود. گاهی اوقات خدا تلنگر به ما می‌زند و به ما می‌گوید حواستان جمع باشد، ممکن است در سال ۹۸ چنین بارش‌هایی نداشته باشیم.

وی افزود: بخشی از آب‌ مصرفی را از آب‌های زیرزمینی تامین می‌کنیم که متاسفانه در وضعیت بسیار بدی قرار دارند آب‌های زیرزمینی در برخی مناطق با عمق بیش از ۲۵۰ متر هستند. متاسفانه تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب هم وضعیت خوبی ندارند. از ۴.۵ میلیون مترمکعب پساب باید ۱.۵ میلیون مترمکعب آب تامین شود این رقم بسیار خوب است، اما نیاز به بودجه دارد. هم برای تامین آب و هم برای تصفیه‌خانه‌ها اقدامات خوبی در استان تهران صورت گرفته، اما همانطور که گفتم نیاز به تامین منابع است.

وی با بیان اینکه منابع دولت از دو طریق نفت و مالیات تامین می‌شود و بیش از نیمی از این منابع برای پرداخت حقوق در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حال تهیه سند برنامه‌ای برای استان تهران هستیم که در این سند به همکاری و مشارکت بخش خصوصی تاکید شده است. چراکه اگر این بخش نباشد هیچ اتفاقی صورت نمی‌گیرد که بر طبق برنامه باید تا پایان سال ۱۴۰۰ تصفیه‌خانه‌ها در استان تهران فعال باشند.

او با بیان اینکه اولویت چارچوب کار ما در استان تهران آب است، گفت: اگر همگرایی و همدلی در تهیه سند برنامه باشد می‌توانیم از این نقطه بحرانی عبور کنیم. متاسفانه در حال حاضر استان‌های آب‌خیز نیز مانند چهارمحال و بختیاری دارای مشکل هستند و استان‌هایی مانند یزد، اصفهان و خوزستان با بحران آب مواجه شده‌اند. در استان‌های مرزی نیز وضعیت به همین منوال است.

وی با بیان اینکه استانهای غربی مانند آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز با مشکل آب مواجه هستند، خاطرنشان کرد: ترکیه با میزان بارش ۹۰۰ میلی‌متر در سال از ۱۵ سال قبل ادعا کرد در خصوص آب با مشکل مواجه شده و از همان زمان مدیریت یکپارچه‌ای برای مقابله با بحران آب ایجاد کرد. ما هم باید بتوانیم همین کار را انجام دهیم و یک مدیریت یکپارچه داشته باشیم. منظور از مدیریت یکپارچه یعنی یک دستگاه برای آب تصمیم‌گیری کند. اما ما همه اینها را می‌شنویم و بی‌خیال هستیم.

وی با گلایه از طرح تفصیلی شورای شهر که در گذشته نوشته شده بود،  بیان کرد: شورای شهر طرح تفصیلی و طرح جامع برای شهر بدون حضور دستگاه های اجرایی می‌نویسد و تصویب و ابلاغ می‌کند و نتیجه این می‌شود که منطقه ۲۲ شکل می‌گیرد و ۱.۵ میلیون نفر در آنجا مستقر می‌شوند. آب این جمعیت را چه کسی باید تامین کند؟ در حاشیه شهرها هم همین اتفاق افتاده است. در دماوند، فیروزکوه و پردیس نیز با همین مشکلات روبه‌رو هستیم. تراکم‌فروشی در اطراف شهر تهران اتفاق افتاده و این تراکم‌فروشی جمعیت را نیز به دنبال دارد، در حالی که این جمعیت نیاز به آب، خدمات بهداشتی و… دارد.

او با بیان اینکه آب شرب استان تهران به ویژه شهر تهران عادی است، گفت: مصرف آب شرب عادی است اما در برخی مناطق برج می‌سازند و در آن نه یکی، نه دوتا بلکه پنج استخر در نظر گرفته می‌شود. این استخرها نیاز به تامین آب دارد. اگر آبشان را از شرکت آب و فاضلاب تامین نکند، پس لابد افرادی هستند که آب را برای آنها تامین کنند، چرا با این افراد شفاف برخورد نمی‌شود؟

مطلب قبلیهوش مصنوعی به اندازه کشف موتور بخار بر اقتصاد جهان تاثیر می‌گذارد
مطلب بعدیسال گذشته چقدر کالای مصرفی وارد ایران شد؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید