چرا سال 2021، سال خوبی برای کارآفرینی است؟

استارت آپ

وقتی شرایط سخت تر می شود، ذهن ما به تکاپو می افتد تا راه های غلبه بر سختی ها را پیدا کند. اوبر، ایر بی اند بی و زالاندو محصول همین فرایند هستند، شرکت هایی که به غول های اقتصاد دیجیتال تبدیل شدند. هرچند، دلایل بروز رکود امروز از رکود سال 2007 متفاوت است اما به نظر می رسد، فرصت های تازه ای برای کارآفرینی ایجاد شده است.

 سال گذشته میلادی، برای همه سال چالش برانگیزی بود. زندگی و کار همه ما ساکنان کره خاکی از همه گیری کرونا اثر پذیرفت. کرونا باعث شد یک واقعیت را بپذیریم؛ اینکه کنترلی بر هیچ چیز نداریم. در سال گذشته بعضی از ما راه های تازه یا برای انجام کارها یافتیم و هم چنین ابهامات زیادی درباره آینده شغل و اقتصاد مطرح شده است. پس از غلبه بر آخرین رکود اقتصادی در سال 2007، جهان به نظر به ثبات رسیده بود. تا اینکه اقتصاد جهانی با همه گیری کرونا تغییر کرد. اکنون رکود تازه ای متولد شده که ناشی از همه گیری یک ویروس است.

ما نمی خواهیم درباره ابعاد منفی ماجرا فکر کنیم. اوبر، ایر بی اند بی، زالاندو و واتس آپ، همه از کسب وکارهایی بودند که در دوره رکود قبلی در سال های 2007 تا 2009 ایجاد شدند. این شرکت ها اکنون از بزرگترین شرکت های جهان به شمار می روند. این ثابت می کند زمانی که مشکلات به سراغ اقتصادها می آید، یافتن راه حل برای غلبه بر موقعیت های منفی به ارزش آفرینی می انجامد. فرصت های کارآفرینی در موقعیت های نه چندان با ثبات است که ساخته می شود. بنابراین سال 2021، سالی است که کسب وکارهای بیشتری در آن با الهام از ایده های جدید راه اندازی می شود. اما چرا؟

1.مشکلات تازه ای برای حل کردن ایجاد شده است

تغییر ابعاد مختلفی از زندگی در ماه های گذشته، یکی از چیزهایی بود که با همه گیری کرونا به ما تحمیل شد. یکی از مهم ترین تغییرات، هرچه بیشتر انجام دادن کارها به طور آنلاین است. برای به حداقل رساندن تعاملات اجتماعی، استفاده از خدمات و محصولات آنلاین درحال افزایش است.

هرچند برای انجام آسان تر کارها راه حل های زیادی پیدا شده اما راه حل های بسیاری هنوز خلق نشده است. انتظار داریم راه حل های فناوری محور بیشتری در اقتصاد دیجیتال در سال جاری میلادی مطرح شود که علاوه بر ساده کردن زندگی انسان ها، سودآور خواهد بود.

2.سازگاری بیشتر با تجارت الکترونیک

بررسی های فوربز در سال 2020 نشان می دهد تجارت الکترونیک در این سال، معادل 4 تا 6 سال رشد کرده است. ماندن در خانه ها نقشی اساسی در این بین ایفا کرده است. خرید آنلاین رشد کرده و اعمال محدودیت های بیشتر در کشورهای بیشتر تجارت الکترونیک را رونق داده است.

خرید آنلاین چیز جدیدی نیست اما رشد تقاضا در این بخش نکته مهمی است. فرصت های بسیاری برای توسعه برنامه ها، خدمات و راه حل ها در این زمینه فراهم شده است.

3.سیاره ای سبزتر

در کنار همه ابعاد همه گیری کرونا در جهان، که بیشتر منفی است، یک خبر خوب هم در این بین وجود دارد. اینکه  قرنطینه آدم ها تا چه اندازه آثار مثبتی بر محیط زیست جهان بر جای گذاشته است. هرچند مبارزه برای داشتن سیاره ای سبزتر با محیط زیستی پایدارتر سال هاست که شروع شده اما در سال گذشته، کارآفرینان و سرمایه گذاران و حتی شرکت های بزرگ به این مبارزه پیوستند. مبارزه ای که با حضور آنان متفاوت شده است.

4.دسترسی بهتر به استعدادهای برتر

پیدا کردن حرفه ای ها یکی از مشکلات بزرگ استارت آپ هاست. در دوره همه گیری بسیاری از استارت آپ ها و شرکت ها مجبور به تعدیل بخشی از نیروی کار شدند. اکنون بعضی از نیروها دنبال کار جدیدند و بعضی دیگر می خواهند برای خودشان کار کنند.

این فرصتی برای همه استارت آپ هاست که از فرصت استعدادها استفاده کنند. با این حال همه گیری کرونا باعث شده رویکرد نیروهای با استعداد هم تغییر کند. اگر پیشتر با قهوه رایگان زمینه جذب نیروهای خوب را فراهم می کردید، این روزها باید در ساعات کار و شرایط اشتغال انعطاف بیشتری به خرج بدهید.

5.بودجه ریزی هوشمندانه

در میانه یک بحران اقتصادی و سلامت قرار گرفتیم. آنچه باید بیاموزیم، چگونه زندگی کردن در این بحران است. بودجه ریزی به دلیل کمبود دسترسی به پول اهمیت دارد چراکه در شرایط رکود، انتخاب است که ارجحیت پیدا می کند. این نه تنها نکته منفی نیست بلکه مثبت هم هست.

پول کمتر به معنای سرمایه گذاری بر ایده های برجسته تر و پروژه هاست. وقتی شرایط سخت تر می شود، ذهن ما به تکاپو می افتد تا راه های غلبه بر سختی ها را پیدا کند. اوبر، ایر بی اند بی و زالاندو محصول همین فرایند هستند، شرکت هایی که به غول های اقتصاد دیجیتال تبدیل شدند.  هرچند، دلایل بروز رکود امروز از رکود سال 2007 متفاوت است اما به نظر می رسد، فرصت های تازه ای برای کارآفرینی ایجاد شده است.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیخلاقیت خود را با محدودیت تقویت کنیم
مطلب بعدیآثار مادام‌العمر کرونا بر کسب‌وکارها

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید