پیش بینی700 میلیون مترمربع صادرات کاشی تا افق سال 1400

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک ایران با بیان نامناسب بودن صادرات کاشی و سرامیک با توجه به حجم سرمایه گذاری های انجام شده ،گفت: بر اساس سند چشم انداز تدوین شده تا سال 1400، باید صادرات کاشی به ارزش 2 میلیارد دلار به میزان حدود 700 میلیون مترمربع برسد.

محمد روشنفکر، روز سه شنبه در همایش مدیران تولید و فنی کارخانجات کاشی و سرامیک ایران در دانشگاه یزد، با بیان اینکه صنعت کاشی و سرامیک یکی از 11 صنعت اول کشور است، اظهار کرد: برای رسیدن به هدف تعیین شده در افق 1400 هشت راهکار کلی پیش بینی شده است.

وی افزود: لزوم ارتباط میان صنعت و دانشگاه و بهبود فضای کسب و کار یکی از بدیهی ترین راه های بهره وری در صنعت و اقتصاد و رسیدن به توسعه پایدار است که باید مورد توجه قرار گیرد .

این فعال اقتصادی اضافه کرد: با این وجود الگوی حرکتی صنعت مشخص نیست و همین امر موجب شد در بسیاری از صنایع همچون صنعت ساختمان و کاشی و سرامیک با افزایش سرمایه گذاری و ریزش نیروی انسانی مواجه باشیم در حالیکه اگر به جای سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد دلاری در کاشی و سرامیک به فرآوری معدنی می پرداختیم نتایج بهتری می گرفتیم.

روشنفکر در این خصوص به سرمایه گذاری ترکیه اشاره کرد و گفت: با وجود سرمایه گذاری 2 برابری ایران در حوزه صنعت ولی ترکیه در صادارت موفق تر عمل کرده است در حالی که ایران علاوه بر رکود در بازار داخلی کاشی و سرامیک ، در صادرات نیز مشکلاتی دارد.

وی تصریح کرد: در برخی کشورها همچون پاکستان رایزن اقتصادی نداریم یا یک نفر داریم از این رو صادرکنندگان با مشکلاتی مواجه هستند و یا در بحث افزایش تعرفه های گمرکی مشکلاتی ایجاد شده و وزارت صنعت باید این افزایش قیمت را وتو کند.

به گفته وی ، اگر فضای صنعتی با 50 درصد ظرفیت کار کند 100درصد نیاز تامین می شود و باید برای فروش بقیه ظرفیت و صادرات آنها و نیز بازسازی تجهیزات کارخانه ها برنامه ریزی کنیم و در این مسیر باید وزارت صنعت به بخش خصوصی کمک کند.

این مسئول با بیان اینکه وابسته های بازرگانی که کالاهای صادراتی ایران به آن کشورها ارسال می شود، دانش کافی در این زمینه ندارند ، افزود: در این خصوص معاونت اقتصادی امور خارجه در حال شکل گیری است تا فعالیت در بازارهای هدف تسهیل شود.

فعالیت 67 واحد کاشی و سرامیک در یزد ، نهمین تولید کننده کاشی جهان 

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت یزد نیز در این همایش گفت: در این استان به عنوان نهمین تولیدکننده کاشی و سرامیک جهان که 50 درصد این محصول را در کشور تولید می کند،67 واحد تولید کاشی و سرامیک با سرمایه گذاری 20 هزار میلیارد ریال و با اشتغالزایی 17 هزار نفر فعالیت دارد.

محمدرضا علمدار یزدی با بیان اینکه با افتتاح 52 طرح در حوزه کاشی و سرامیک، حدود 200 میلیون مترمربع به ظرفیت تولید کاشی کشور افزوده می شود، یادآور شد: امسال صادرات کاشی و سرامیک در استان به لحاظ ارزشی و وزنی 18 درصد رشد داشته است.

رئیس میز توسعه کاشی و سرامیک ایران در باره وضعیت این صنعت در کشور هم گفت: هم اکنون ایران با 125 واحد تولید کاشی و سرامیک با ظرفیت 550 میلیون مترمربع تولید و اشتغالزایی برای بیش از 40 هزار نفر، با برترین تولیدکننده کاشی و سرامیک جهان، یعنی ایتالیا و اسپانیا فاصله ای ندارد.

وی ادامه داد: میزان تولید کاشی و سرامیک ایران در 2014 معادل 3.3 درصد سرمایه گذاری در بخش کاشی و سرامیک جهان بود بر این اساس ایران جایگاه مناسبی در تولید کاشی و سرامیک در جهان دارد.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت یزد در ادامه برخی مشکلات این صنعت را در استان مشکلات بانکی ، مالیاتی و آب و برق و تامین اجتماعی دانست که برخی در کارگروه تسهیل حل شده است ، خاطرنشان کرد: از اولویت های ما در درازمدت برنامه ریزی برای ورود به بازارهای جهانی است.

هم اکنون 125 واحد تولید کاشی و سرامیک با ظرفیت 550 میلیون مترمربع تولید و اشتغالزایی برای بیش از 40 هزار نفر در کشور فعالیت دارد که 67 واحد آن با 17 هزار شاغل مربوط به استان یزد است.

مطلب قبلیوام ۱۱۰ میلیونی مسکن ۱۷ میلیون تومان آب می‌خورد
مطلب بعدیفروش خودروهای برقی در جهان رکورد زد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید