خانه اقتصاد پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد جهان

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد جهان

کرونا چین

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود درباره اقتصاد جهان، چشم‌انداز مثبتی را در سال ۲۰۲۱ ترسیم کرده است و پیش بینی‌کرده که اقتصاد دنیا امسال از رکود خارج شود.

به گزارش بی بی سی، رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی بر اساس پیش‌بینی این سازمان ۵/۵ درصد اعلام شده؛ این در حالی است که سال گذشته، بر اساس تخمین این نهاد، با توجه به همه‌گیری کرونا و تبعات سنگین آن، اقتصاد جهانی حدود ۳/۵درصد کوچکتر شده بود.

در پیش بینی جدید رشد اقتصادی جهان در مقایسه با گزارش قبلی ۰/۳ درصد بهبود یافته است و پیش‌بینی شده در نیمه دوم امسال بهبود تشدید شود؛ گزارش قبلی اکتبر پارسال منتشر شده بود.

این گزارش به بازگشت امید به اقتصاد جهان با آغاز واکسیناسیون از اواخر سال گذشته میلادی اشاره کرده اما در عین حال گفته ورود موج جدید کووید به نگرانی‌های تازه‌ای درباره راه پیش روی اقتصاد جهان دامن زده است.

تخمین زده شده در سال ۲۰۲۱ میلادی رشد اقتصادی آمریکا به ۵/۱ درصد برسد؛ این رقم برای کشورهای حوزه یورو ۴/۲درصد است.

برآورد رشد اقتصادی جهان. .  .در این گزارش گفته شده هند با ۱۱/۵ درصد و چین با ۸/۱ درصد بالاترین نرخ رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ میلادی را تجربه خواهند کرد.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید میزان بهبود اقتصادی در کشورهای مختلف جهان در سال جاری متفاوت است؛ که عواملی نظیر خدمات پزشکی، سیاست‌های حمایتی و ساختار مدیریت بحران بر آن تاثیرگذار است.

در این گزارش از “همکاری چندجانبه” به عنوان نیازی برای مهار کرونا در جهان یاد شده؛ از جمله افزایش سرمایه‌گذاری بر روی واکسن “کواکس” تا تمامی کشورها بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

بعضی کشورها- به خصوص کشورهای کم درآمد- در حالی به مقابله کرونا رفتند که بدهی زیادی داشتند و در دوران همه‌گیری این بدهی افزایش یافت.

صندوق بین‎‌المللی پول پیش‌بینی کرده قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۰ درصد افزایش یابد

در این گزارش همچنین به بهبود تجارت جهانی در سال ۲۰۲۱ میلادی اشاره شده که تخمین زده شده با شرایط به وجود آمده ۸ درصد بهبود یابد.

در بخش‌هایی مانند جهانگردی و سفرهای هوایی این بهبود تدریجی پیش‌بینی شده تا شیوع این بیماری به کلی متوقف شود.

همچنین گفته شده کشورهای متکی به درآمدهای نفتی و توریسم در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، باید تا زمان برگشت سفرها به حالت عادی و ثبات در بازار نفت صبر کنند.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول به افزایش قیمت کالاهایی نظیر نفت هم اشاره شده که با پیش‌بینی بهبود اقتصاد جهان قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ میلادی احتمالا ۲۰ درصد از کف قیمتی در سال گذشته بالاتر خواهد بود؛ که البته حتی با این احتساب از متوسط ۲۰۱۹ پائین تر است.

قیمت متوسط هر بشکه نفت ۵۰ دلار در سال آینده پیش‌بینی شده؛ در گزارش قبلی این سازمان متوسط قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۶ دلار و ۷۰ سنت پیش بینی شده بود.

صندوق بین‌المللی پول البته هشدار داده این پیش‌بینی تحت تاثیر عواملی نظیر موج احتمالی جدید شیوع ویروس یا ورود نوع جدیدی از آن – پیش از دسترسی همگانی به واکسن-ممکن است تغییر کند و رشد پیش‌بینی شده را کاهش دهد.

این گزارش در حالی منتشر شده که تعداد موارد ابتلا به کرونا در جهان از ۱۰۰ میلیون نفر فراتر رفته؛ دیروز هم تعداد جان‌باختگان کووید-۱۹ در بریتانیا از ۱۰۰ هزار نفر عبور کرد.

مطلب قبلینرخ تورم دی ماه ۳۲ درصد شد
مطلب بعدیزندگی محمود زینی از موسسان و مدیر عامل کارخانه لایکو

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید