وضعیت آلودگی هوای ایران خطرناک است

در سال 2017، بیش از 90 درصد از جمعیت جهان در معرض هوای ناسالم قرار داشته اند.

طبق گزارش 2019 وضعیت جهانی هوا، آلودگی هوا پنجمین عامل مرگ‌ومیر در سال 2017 بوده است. یکی از مؤلفه‌های آلودگی هوا در فضای باز، PM2.5، ذراتی با قطر آیرودینامیکی کمتر از 2.5 میکرومتر است. (برای فهم اندازه این ذرات باید گفت که یک‌رشته موی انسانی به‌طور متوسط قطری برابر با 70 میکرومتر دارد.) این ذرات قادر به نفوذ به اعماق دستگاه تنفسی و ایجاد آسیب‌های جدی در سلامتی هستند. بانک جهانی در گزارشی وضعیت آلودگی هوا در کشورهای جهان را بررسی کرده است.

بانک جهانی به نقل از دستورالعمل کیفیت هوای سازمان بهداشت جهانی نوشت: کسانی که برای مدت طولانی در معرض این ذرات و ذراتی بالاتر از غلظت PM2.5 به‌طور سالانه قرار می گیرند بیشتر در معرض مرگ‌ومیر براثر بیماری‌های قبلی و سرطان ریه قرار دارند.

براساس این معیار، در سال 2017، بیش از 90 درصد از جمعیت جهان در معرض هوای ناسالم قرار داشته اند. (میانگین سالانه PM2.5 بالاتر از 10 میکروگرم بر مترمکعب.)

علاوه بر دستورالعمل کیفیت هوا (the Air Quality Guideline)، سازمان بهداشت جهانی، سه هدف موقت برای کمک به کشورها برای سنجش پیشرفت در کاهش میزان مواجه افراد با PM2.5 توصیه‌ کرده است.

آسیای جنوبی بالاترین سطح از PM2.5 در سال 2017 را نسبت به سایر مناطق جهان داشته باشد. طبق این گزارش، عمده دلایل آلودگی هوا انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط وسایل نقلیه، نیروگاه‌هایی که با سوخت زغال‌سنگ کار می‌کنند، تولید گازهای گلخانه‌ای صنعتی و بسیاری از منابع انسانی و طبیعی دیگر است.

میزان متوسط قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا نیز به‌ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقا زیاد است که بخشی از آن ناشی از گردوغبار ناشی از کویر بوده است.

در سطح جهان، ده کشور بالاترین میانگین آلودگی هوا را دارند که شامل نپال (بیش از دو برابر میانگین جهانی)، هند در آسیای جنوبی، نیجر، کامرون، نیجریه و چاد در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، و قطر، عربستان سعودی، مصر و بحرین در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می‌شود.

در نقشه جهانی آلودگی هوا، تنها وضعیت کشورهای کانادا، امریکا استرالیا، فنلاند، سوئد، نروژ ایرلند، ایسلند، نیوزلند، اروگوئه خوب دیده می‌شود. ایران به همراه خیلی از کشورهای جهان بالاترین وضعیت بد در آلودگی هوا را دارد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیسازمان مالیاتی،«حساب‌های بانکی مشکوک» را بررسی می کند
مطلب بعدینوبخت: ۱۳۰۰هزار میلیارد تومان منابع یارانه‌های پنهان و آشکار است

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید