وزیر نفت:تا پول دست کسی نبینیم، قرارداد امضا نمی‌کنیم

وزیر نفت با بیان اینکه مذاکرات برای توسعه میادین با شرکت های داخلی و خارجی ادامه دارد،گفت:جرات نمی‌کنیم اسم قراردادی که نزدیک به نتیجه گیری است را اعلام کنیم زیرا می‌ترسیم کاری کنند که امضا نشود.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه ١٥٠نفر درگیر مذاکرات برای امضای قراردادهای توسعه میادین هستند، اظهار کرد:برای امضای قراردادها باید دو طرف راضی باشند، هرکسی با ایران یادداشت تفاهمی امضا می‌کند عده‌ای داخلی و خارجی می‌روند و می‌گویند این کار را نکن. خدا شر برخی خارجی‌ها را به خودشان برگرداند و داخلی ها را اصلاح کند.

وی در مورد مذاکرات برای توسعه میادین، اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال در کشور افزایش تولید نفت لازم است و ما باید از مذاکرات حمایت کنیم. وزارت نفت در مورد این موضوع به صورت جدی عمل می‌کند و ۷۰ درصد وقت فعال من صرف این قراردادها می‌شود.

وزیر نفت با بیان این که عمده بحث‌ها روی میدان‌های مشترک است، تصریح کرد: واقعا دشمن‌های بدی در منطقه و در سطح بین‌الملل داریم. این واقعا قبیح است که عده‌ای در کشور همان حرفی را می‌زنند که ترامپ می‌زند.

٧٠درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می شود

وی با اشاره به وضعیت تولید گاز در کشور اظهار کرد:در پایان سال ۱۳۹۱، میزان گازی که از میدان پارس جنوبی برداشت می‌شد ٢٨٥میلیون مترمکعب بود، این میزان در دی ماه سال گذشته به ٤٧٠میلیون مترمکعب و در دی ماه سال جاری به ٥٥٣میلیون مترمکعب رسید.

وزیر نفت با بیان اینکه ٧٠درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود افزود:درحال حاضر در برداشت از این میدان یا مساوی با قطر یا جلوتر از قطر هستیم. سال آینده پنج فار ١٣، ٢٢، ٢٣، ٢٤و قسمتی از فاز ١٤به تولید میرسد.

برخورداری ٩٢درصد جمعیت کشور از گاز طبیعی

زنگنه با بیان اینکه ٧٦درصد جمعیت روستایی از گاز طبیعی برخوردار هستند، تصریح کرد:این میزان در سال ۱۳۹۱، ۵۴ درصد بود. درحال حاضر ٩٢درصد جمعیت ایران از گاز طبیعی برخوردارند.

قرارداد توتال طبق برنامه جلو میرود

وی با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز ١١پارس جنوبی با کنسرسیوم متشکل از توتال، سی ان پی سی و یک شرکت ایرانی گفت:این قرارداد طبق برنامه جلو می رود. قراردادهای متعددی با حدود ٢٠شرکت ایرانی و خارجی درحال مذاکره است.

وزیر نفت درمورد به طرح نگه داشت تولید توضیح داد:طرح نگه داشت تولید به میزان پنج میلیارد دلار به شورای اقتصاد رفته است. این طرح به شرکت های داخلی ارجاع میشود و ٢٠قرارداد و مناقصه امضا و اجرا می ود.

زنگنه ادامه داد:یکی از راه های آن عرضه اوراق ارزی ریالی است و ظرف دو سال اجرا می شود.

افزایش فروش داخلی محصولات پتروشیمی

وی در ادامه با بیان اینکه فروش داخلی محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۵، ٥.١میلیون تن بود، اظهار کرد:پیش بینی میشود این میزان به ٦میلیون تن برسد.

تا پول دست کسی نبینیم، قرارداد امضا نمیکنیم

وزیر نفت درمورد صادرات گاز به عراق توضیح داد:خط صادراتی به عراق آماده شده. خط بصره عراقی ها آماده نیستند اما از خط نفت شهر ١٣میلیون مترمکعب گاز صادر می شود.
زنگنه ادامه داد:خیلی ها مراجعه می کنند و میگویند ما خریدار گاز هستیم. از ما نامه میخواهند که ما معمولا نامه نمیدهیم، ما تا دست کسی پول نبینیم باهاش صحبت نمیکنیم.

باید با پاکستان وارد بحث حقوقی شویم

وی با بیان اینکه پاکستان به تعهدات خود در مورد واردات گاز از ایران عمل نکرد، گفت:ما خرج عظیمی کردیم و لوله را به مرز رساندیم، اما پاکستان به تعهدات خود عمل نکرد. باید با پاکستان وارد پیگیری حقوقی شویم، اما باید مجموع مسایل دیده شود.
اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با ترکمنستان

وزیر نفت با اشاره به اینکه ترکمنستان سال گذشته گاز خود را روی ایران بست، تصریح کرد:ما با سوآپ با ترکمنستان موافق هستیم اما ترکمنستان از ما شکایت کرده اند و گفته اند از ما طلب دارند.
زنگنه ادامه داد:ما اعتقاد داریم ترکمنستان به ما خسارت زده است، ما برای مذاکره اماده هستیم.

دنیا تا ۲۰۴۰ به نفت و گاز نیاز دارد

وی در ادامه با اشاره به بحث‌هایی مبنی بر کاهش تقاضا به نفت و گاز در دنیا در سال‌های آینده گفت: اوپک در آخرین اجلاس خود گزارشی ارائه داد که بر مبنای رشد تولید ناخالص جهان به صورت منطقه‌ به منطقه بود. این گزارش نشان می‌داد تقاضای جهانی در سال ۲۰۴۰، ۱۱۰ میلیون بشکه بالا می‌رود. به طور کلی در آینده به گاز، نفت و زغال سنگ با دو درصد بالاتر و پایین‌تر نیاز است.

وزیر نفت تاکید کرد: بنابراین سوخت به طور مطلق افزایش پیدا می‌کند و سهم سوخت فسیلی در سبد انرژی تغییر آنچنانی نمی‌کند، بنابراین نگرانی وجود ندارد.

منتفی شدن قرارداد اف ال ان جی با شرکت نروژی

زنگنه در مورد قرارداد اف ال ان جی که با شرکت نروژی امضاء شده بود، گفت: این قرارداد قطعی نبود و منتفی شده است.

بررسی تاخیر در واریز پول بنزین به حساب جایگاه‌داران

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه‌ی واریز پول بنزین از سوی بانک به حساب جایگاه‌داران صورت گرفته، گفت: اقداماتی بانک مرکزی داشته است که براساس آن پول با چند ساعت تاخیر به حساب دارنده واریز می‌شود. از آنجایی که جایگاه‌ها روزانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان گازوئیل و بنزین می‌فروشند و باید با شرکت پالایش و پخش هر ۴۸ ساعت یکبار تسویه کنند این تاخیر در واریز پول آنها را دچار مشکل می‌کند.

وزیر نفت گفت که البته رییس بانک مرکزی به من اعلام کرد این تاخیر سه الی چهار ساعته است، اما ما این موضوع را بررسی می‌کنیم.

اختلاس از شرکت اکتشاف نشان می‌دهد در سیستم نظارتی مشکل وجود دارد

زنگنه با اشاره به اختلاسی که از شرکت اکتشاف صورت گرفته، اظهار کرد: فردی که اختلاس کرده فرار کرده است و قوه قضاییه در حال پیگیری این موضوع است. من تاکنون در طول کارم ندیم کسی در وزارتخانه‌ها از خزانه شرکت دزدی کند.

وی افزود: برخی از این پول‌ها مربوط به سپرده شرکت‌ها و برخی دیگر از طرح‌های مدیریت اکتشاف بوده است. این موضوع نشان می‌دهد علی‌رغم تعدد سیستم‌های نظارتی در آنها مشکل وجود دارد. این اختلاس هفت تا هشت سال ادامه داشته بدون این‌که هیچ کدام از سیستم‌های نظارتی متوجه شوند. امیدوارم بتوانند این فرد را به کشور برگردانند. البته ما هم تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم که اجازه ندهیم یک فرد برای مدت طولانی در یک سمت بماند.

مذاکره با ۳ شرکت برای توسعه نفت خزر

وزیر نفت در ادامه با اشاره به توسعه نفت خزر اظهار کرد: تولید نفت از خزر تنها یک مساله اقتصادی نیست، بلکه یک مساله ملی است، زیرا باید سهم و جایگاه‌مان را در آنجا حفظ کنیم، اما تولید نفت خزر گران است.

زنگنه از مذاکره با سه شرکت برای توسعه نفت خزر خبر داد و افزود: با لوک اویل، یک شرکت نروژی و جمهوری آذربایجان در حال مذاکره هستیم. نمی‌توان گفت در آب‌های عمیق ۹۰۰ متری خزر که دسترسی به آب‌های آزاد ندارد می‌توانیم به تنهایی چاه بزنیم.

باور نمی‌کنم پولی از سوی بابک زنجانی وجود داشته باشد

زنگنه در ادامه در مورد آخرین وضعیت بدهی بابک زنجانی توضیح داد: دادگاه دو میلیارد یورو حکم داده است اما ما ۱.۵ میلیارد یوروی دیگر درخواست کردیم، زیرا از وی طلب داریم. تاکنون ۲۰۰۰ میلیارد تومان از سوی بابک زنجانی به وزارت نفت داده شده که پول نقد نبوده است.

وی ادامه داد: بابک زنجانی هر روز می‌گوید آماده‌ایم که پول را بدهیم اما من باور نمی‌کنم پول وجود داشته باشد.

به نظر من توتال در مذاکرات جدی است

وزیر نفت با تاکید بر این‌که به نظر من توتال در مذاکرات جدی است، گفت: امیدوارم توتال به تعهد خود عمل کند. فکر می‌کنم ظرف مدت کوتاهی کار را به پیمانکارها واگذار کند.

زنگنه ادامه داد: اقای ترامپ تلاش می‌کند شرایط را برای افرادی که می‌خواهند در ایران کار کنند بی‌ثبات می‌کند. همین‌ که چهار ماه به چهار ماه برجام را تعلیق می‌کند باعث بی‌ثباتی می‌شود. نمی‌توان گفت تصمیمات ترامپ در تصمیم توتال و دیگر شرکت‌ها بی‌تاثیر است، اما ما کار خود را انجام می‌دهیم.

پروژه سیراف در حال انجام است

وی با اشاره به پروژه سیراف اظهار کرد: این پروژه نیمه تمام است اما در اتمام آن تاخیری رخ نداده است. از هشت پالایشگاه، هفت پالایشگاه آماده هستند که از خطوط اعتباری خارجی استفاده کنند. این کار طولانی است و حداکثر دو ساله به نتیجه می‌رسد.

پول نفت ایران در هیچ کشوری بلوکه نشده است

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر این‌که ایران در هیچ کشوری پول بلوکه شده نفت ندارد، افزود: ایران از هند ۲۴۰۰ میلیون یورود طلب داشت که ۹۰۰ میلیون یوروی آن پرداخت شده و مابقی پول هم طبق روند روشن و مشخصی قرار است پرداخت شود.

زنگنه ادامه داد: در چین پول نفت ایران قفل نشده است، بلکه پول‌ها در بانکی می‌رود که خروج آن برای ما هزینه دارد. بارها در این زمینه مذاکرات سیاسی کرده‌ایم، اما حل نشده است. به غیر از این دو موضوع پول نفت ایران در هیچ کشور دیگر بلوکه نشده است.

بنزین سهمیه‌بندی نمی‌شود

وی با اشاره به تصمیم مجلس شورای اسلامی‌ مبنی بر استفاده مجدد از کارت سوخت، گفت: وزارت نفت قانون مجلس شورای اسلامی را اجرا کرد، قانون گفته است باید سوخت با کارت ارائه شود وزارت نفت هم اعلام کرد افرادی که کارت سوخت ندارند برای گرفتن آن اقدام کنند. این به معنی سهمیه‌بندی بنزین نیست.

محیط زیست خواستار واردات گازوئیل شده است

وزیر نفت در مورد صحبت‌های رییس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر واردات گازوئیل توضیح داد: وزارت نفت خواهان واردات گازوئیل نیست، بلکه این خواسته محیط زیست بود. میزان تولید گازوئیل استاندارد برای هشت کلانشهر کشور کافی است. برای این‌که گازوئیل استاندارد در شهرهای دیگر کشور نیز توزیع شود باید پالایشگاه‌ها اصلاح شوند.

زنگنه ادامه داد: محیط زیست گفت باید برای بازسازی محیط زیست گازوئیل وارد کنیم، اما امکانش نیست. ۱۵ میلیون لیتر بنزین را هم به زحمت می‌توانیم وارد کنیم.

مسائل بانکی ربطی به برجام ندارد

وی با بیان این‌که پول‌های نفت ربطی به برجام ندارد، تصریح کرد: برخی مسائل مربوط به اقدامات محدود کننده آمریکا است. از نظر قانونی هیچ بانکی در دنیا برای تعامل با ایران محدودیت ندارد، اما برخی بانک‌ها سهام آمریکایی دارند و به همین دلیل با ایران تعامل نمی‌کنند. یکسری بانک‌ها هم در این زمینه ریسک نمی‌کنند.

وزیر نفت ادامه داد: ایران همسایه‌ای دارد که هر شرکتی که می‌خواهد با ایران تعامل کند را تهدید می‌کند که چنانچه می‌خواهی با ایران تعامل کنی دیگر با ما نباید همکاری کنی یا یک پروژه بهتر پیشنهاد می‌کنم. اگر برجام نبود پارس جنوبی و ستاره خلیج فارس هم نبودند.

زنگنه با تاکید بر این‌که ایران در مسائل بانکی هنوز با مشکل مواجه است، گفت: این موضوع ربطی به برجام ندارد و مربوط به بقیه مسائل است. ایران از تروریسم حمایت نمی‌کند و شفاف و مظلوم و قربانی تروریسم است.

وزیر نفت با انتقاد از این‌که ایرانی‌ها نمی‌توانند در کشورهای دیگر از کارت بانکی خود استفاده کنند، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ کس از پول نقد استفاده نمی‌کند حتی متکدیان هم پول را با دستگاه پز قبول می‌کنند، اما ایرانی‌ها نمی‌توانند در کشورهای دیگر از کارت بانکی استفاده کنند. عراق کوچک‌ترین تعامل بانکی با ایران نمی‌کند و پول صادرات گاز را هم با مشکل فراوان می‌گیریم.

اخذ آبونمان برای حیات شرکت گاز الزامی است

وی با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری در مورد عدم اخذ آبونمان از مشترکین گاز گفت: آبونمان برای بقا شرکت گاز الزامی است و رقم آن سالی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. اگر این درآمد را نگیریم در عملکرد شرکت گاز اختلال ایجاد می‌شود.

مطلب قبلیکدام کشورها شکلات و بیسکویت ایرانی می‌خورند؟
مطلب بعدیتولید غلات رکورد جهانی را شکست

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید