وزارت نیرو: برچسب مصرف آب برای محصولات خانگی اجباری می‌شود

مدیر کل دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفا وزارت نیرو گفت: نصب برچسب استاندارد مصرف آب در آینده نزدیک در محصولات خانگی آب‌بر اجباری می‌شود.

به گزارش ایرنا، تقی عبادی روز شنبه در سخنانی با بیان اینکه نصب برچسب استاندارد مصرف آب هم اکنون اجرایی شده ولی اجباری نشده است، افزود: در حال پیگیری اجباری شدن این طرح هستیم.

وی ادامه داد: پس از اجباری شدن طرح فوق، باید همه تجهیزات داخلی و خارجی ملزم به نصب این برچسب استاندارد مصرف آب باشند و از ورود کالاهای داخلی و خارجی فاقد این برچسب به بازار جلوگیری می شود.

باید همه تجهیزات داخلی و خارجی ملزم به نصب این برچسب استاندارد مصرف آب باشند و از ورود کالاهای داخلی و خارجی فاقد این برچسب به بازار جلوگیری می شود

مدیر کل دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفا وزارت نیرو گفت: تا زمانی که نصب این برچسب اجباری نشده است، نصب آن بر روی تجهیزات آب بر، صرفا جنبه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به خریداران خواهد داشت که تولید کنندگان می‌توانند به صورت داوطلبانه این برچسب را بر روی محصولات خود نصب کنند.

عبادی افزود: در نخستین گام، برچسب مصرف آب برای ماشین‌های لباسشویی در نظر گرفته شده که بر اساس آن، مشخص شده است که برای چرک‌زدایی استاندارد از البسه چه میزان آب مورد نیاز است که به صورت گروه‌بندی A تا D دسته بندی شده است.

برچسب مصرف آب برای ماشین‌های لباسشویی در نظر گرفته شده که بر اساس آن، مشخص شده است که برای چرک‌زدای از البسه چه میزان آب مورد نیاز است

وی با بیان اینکه در گام دوم با توجه به قانون مصرف بهینه آب شرب شهری و روستایی، یک سری از تجهیزات از جمله شیر آلات بهداشتی داخل ساختمان‌ها، سردوش‌ها و آب شویه های داخل منازل به سمت استاندارد مصرف سوق داده خواهند شد، گفت: این استاندارد به شرکت‌های مختلف ابلاغ شد که پس از یک سال تحقیقات، هم اکنون بر اساس دسته بندی موجود، مصرف هر یک از شیرآلات مشخص شده است.

مدیرکل دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفا وزارت نیرو بر اساس گزارش تارنمای این وزارتخانه، هدف اصلی وزارت نیرو از اجرای طرح مزبور را، اطلاع‌رسانی به متقاضی به منظور استفاده از تجهیزاتی با مصرف آب کمتر دانست و اضافه کرد: به عنوان نمونه با نصب تجهیزات کوچکی بر روی سردوش‌ها یا سرشیرها می‌توان ضمن عدم احساس مصرف کننده از استفاده آب کمتر، می‌توان در مصرف آب نیز تا یک‌دوم صرفه جویی کرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد برچسب این تجهیزات را صادر کرده است، افزود: هنوز این استانداردها اجباری نشده و در تولیدات داخلی یا محصولات وارداتی توسط وزارت صنایع با جدیت کنترل نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، کاهش بارندگی ها و افزایش برداشت از منابع آبی در سال های اخیر، چالش «کم آبی» را به یک بحران تبدیل کرده است؛ آنچنان که به قول علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، بحران کم آبی به مقوله ای امنیتی تبدیل شده است.

مشترکان خانگی، بعد از بخش کشاورزی گروهی است که در ارتباط با هدر رفت آب مورد توجه قرار می گیرند؛ اگر چه سهم آنها در برخورداری از آب و همچنین در هدر دادن آب نسبت به بخش کشاورزی کمتر است، اما مساله اینجاست که آب بخش خانگی متمایز از آب بخش کشاورزی است و کمبود آن می تواند بحران های اجتماعی زیادی را به دنبال داشته باشد.

قیمت تمام شده هر متر مکعب آب شرب، حدود یک هزار تا یک هزار و 100 تومان است اما این آب گران، با قیمتی حدود 170 تا 350 تومان به مشترکان خانگی عرضه می شود؛ کارشناسان، این مساله یعنی ارزان بودن قیمت آب را عاملی برای بالابودن هدر رفت آب در بخش خانگی قلمداد می کنند.

آنها معتقدند تا زمانی که آب شرب به این ترتیب قیمت گذاری شود، مصرف در بخش خانگی متعادل نخواهد شد؛ آنها می گویند وقتی که نرخ آب ارزان باشد، برخی از مردم خودرو و حیاط خانه شان را هم با آن می شویند.

مطلب قبلیپیشنهاد وزیر صنعت برای تشکیل ستاد سرمایه گذاری
مطلب بعدیفروشگاه‌های مجازی مجوز واردات گوشی می‌گیرند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید