وام، فرمول مناسبی برای شرکت های نوپا و استارتاپ نیست

طی چهار سال حدود ۱۴۰ میلیارد تومان مصوبه اعطای وام به شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات داشتیم که حدود ۸۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

معاون وزیر ارتباطات گفت: طی چهار سال دولت یازدهم، ۸۰ میلیارد تومان وام از ۱۴۰ میلیارد تومان محل وجوه اداره شده این وزارتخانه به شرکت های فناوری اطلاعات به طور کامل اختصاص یافت.

امیرحسین دوایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اعطای وام وجوه اداره شده به عنوان یکی از مکانیزم های حمایتی معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات از شرکت های فعال در این بخش گفت: طی چهار سال دولت یازدهم، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان مصوبه اعطای وام به شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات داشتیم که حدود ۸۰ میلیارد تومان آن تاکنون به صورت کامل پرداخت شده است.

وی افزود: مابقی این اعتبارات متناسب با پیشرفت کار و به صورت مرحله ای در حال پرداخت به متقاضیان است.

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات، وجود مشکلات در سیستم بانکی و مسئله تضامین شرکت ها را از جمله مشکلات دریافت وام برای شرکت های فناوری عنوان کرد و خاطرنشان کرد: بخشی از این موضوعات که قابلیت اصلاح داشت را اصلاح کردیم و موفق به پرداخت وام و تسهیلات به شرکت های متقاضی شدیم. در همین حال مابقی مشکلات نیز در حال انجام است تا بتوان این تسهیلات را به شرکت ها اختصاص داد.

دوایی در پاسخ به دلایل انتقاد شرکت های فناوری از شرایط دریافت وام از محل وجوه اداره شده وزارت ارتباطات تأکید کرد: فرمول وام وجوه اداره شده، فرمول مناسبی برای شرکت های نوپا و استارتاپ نیست و شرایط دریافت این وام از نظر این شرکت ها با انتقاد همراه است.

وی توضیح داد: در هیچ جای دنیا به یک استارتاپ وام اعطا نمی شود چرا که یکی از ملزومات دریافت وام این است که شرکت به یک توانمندی بازپرداخت برسد. در همه جای دنیا از استارتاپ­ها از مسیر شتاب دهنده ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری حمایت صورت می گیرد و مستقیما به یک شرکت تازه تأسیس وام نمی دهند.

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات افزود: ما نیز برای حمایت از استارتاپ های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با  پارک ها و مراکز رشد و شتاب دهنده ها وارد مذاکره شده ایم که تقریبا بهره برداری خوبی از توانمندی های این کسب و کارهای نوپا صورت گرفته است.

دوایی با اشاره به اینکه وام وجوه اداره شده به شرکت هایی تعلق گرفت که طرح هایی را به تصویب رسانده اند افزود: در این زمینه تمرکزمان بیشتر بر استانها بوده و توانستیم با توجه به توانمندی اقتصادی شرکت های بزرگ در این حوزه به آنها تسهیلات دهیم.

وی تصریح کرد: در همین حال سعی کردیم خطوط استارتاپ ها در کشور فعال کنیم و زمینه حمایتی را در حوزه های مختلف برای آنها فراهم کنیم.

مطلب قبلیچرا قیمت‌تمام شده محصولات صنایع غذایی ایران بالاست؟
مطلب بعدیتعداد کاربران پولی اسپاتیفای از مرز ۶۰ میلیون نفر گذشت

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید