واردات ۳۸ میلیارد دلاری روغن و کنجاله در ۲۵ سال گذشته

مجری طرح دانه های روغنی گفت: طی ۲۵ سال گذشته، بیش از ۳۸.۲ میلیارد دلار معادل ۱۴۹هزار میلیاردتومان، روغن، دانه روغنی و کنجاله به کشور وارد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مهاجر در پنجمین گردهمایی کشت های پاییزه که به مناسبت آغاز سال زراعی ۹۶-۹۷ برگزار شده بود، با اشاره به ضرورت و اهمیت کشت دانه های روغنی اظهار داشت: پایداری کشت و تولید گندم و کاهش خروج سالانه حدود چهار میلیارد دلار ارز در کنار کاهش واردات، از جمله مهمترین مزیت کشت دانه های روغنی است.

وی تصریح کرد: طی ۲۵ سال گذشته (از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۹۵)، بیش از ۳۸.۲ میلیارد دلار معادل ۱۴۹هزار میلیاردتومان روغن، دانه روغنی و کنجاله وارد کشور شده است.

مجری طرح دانه های روغنی با اشاره به اینکه کلزا، روغن بسیار باکیفیت و بسیار ارزشمند برای سلامتی است، گفت: طی دو دهه اخیر، ما با چالش های جدی در زمینه تولید دانه های روغنی در کشور مواجه بودیم که از جمله آن، می توان به مشکلات بازرگانی اشاره کرد که این مشکلات توسط شخص وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی حل شد و طی سال های آینده نیز ما نباید شاهد چنین مشکلاتی باشیم. حتی اگر شده کلزا را از کشاورزان بخریم و آنها را در دریا بریزیم، باید پول کشاورزان را به موقع پرداخت کنیم تا مشکلی برای تولید ایجاد نشود.

مهاجر، نبود ارز و اراده ملی برای افزایش تولید داخل و کاهش وابستگی؛ عدم تمایل بخش صنعت به خرید تولید داخل در مقابل واردات و ضعف و نبود دانش و تکنولوژی را از دیگر چالش های موجود در این زمینه عنوان کرد.

نیاز کشور به کلزا را ۱.۵ میلیون تن و مصرف سرانه روغن را ۱۹ کیلوگرم است

وی، نیاز کشور به کلزا را ۱.۵ میلیون تن و مصرف سرانه روغن را ۱۹ کیلوگرم عنوان و اضافه کرد: نیاز ما به کنجاله ۳.۵ میلیون تن، ظرفیت روغن کشی ۵.۵ میلیون تن، ظرفیت تصفیه روغن ۳.۶ میلیون تن، واردات روغن خام ۱.۳ میلیون تن و واردات دانه روغنی ۱.۴ میلیون تن است.

مجری طرح دانه های روغنی، میزان تولید کلزا را در سال جاری بیش از ۱۸۲ هزار تن اعلام کرد و گفت: تولید این محصول نسبت به سال گذشته ۲.۷ برابر شده و ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، استانهای گلستان، خوزستان، مازندران، فارس، اردبیل و کرمانشاه رتبه های اول تا ششم را در تولید کلزا دارد.

مهاجر، ضمن تشکر از مسئولان دولتی برای پرداخت به موقعه کشاورزان  افزود: هنوز  خسارت کشاورزان پرداخت نشده از مسئولان می خواهیم هر چه سریع تر اقدام به پرداخت خسارت کشاورزان کند.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی دولت از کلزا کاران ادامه داد: پرداخت حق بیمه مزارع کلزا در سطح ۱۸۰ هزار هکتار به صورت صد در صد رایگان و تامین و تدارک ۱۴۵۰ تن بذر از جمله این حمایت ها بوده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برنامه امسال کشت ۲۸۶ هزار و ۳۰۰ هکتار کلزا است، گفت: انتظار تولید حداقل ۱۰۰ هزار تن است.

مهاجر سیاست های حمایتی برای سال جاری را خرید تضمینی دانه های روغنی و پرداخت به موقع بهای محصول، تامین و تدارک و ارسال به موقعه به استان ها، اجرای پایلوت های آموزشی و ترویجی  و تامین تسهیلات کاشت، داشت و برداشت عنوان کرد.

مطلب قبلیقاچاق پوشاک بیشتر از ۳ میلیارد نیست
مطلب بعدیقطع دسترسی برخی سایت‌های ایرانی به «گوگل آنالیتیکس»

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید