هند، سومین اقتصاد بزرگ آسیا زمین می‌خورد؟

مصرف سالانه نفت هند برای اولین بار در 21 سال گذشته کاهش یافت

اقتصاد هند زمین می خورد؟
محدودیت‌های شدید ناشی از ویروس کرونا، اقتصاد هند را نابود کرده، به‌طوری‌که تولید ناخالص داخلی سالانه هند ممکن است به میزان سال 1952 برگردد.

مصرف سوخت‌های نفتی توسط دومین واردکننده بزرگ نفت آسیا سقوط کرده است.

مصرف نفت هند برای اولین بار در بیش از دو دهه گذشته در سال 2020 کاهش یافت، چراکه ویروس کرونا باعث تعطیل شدن کسب‌وکارها و کارخانه‌ها شد و به تقاضای یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان سوخت جهان آسیب رساند. بلومبرگ گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.

طبق محاسبات بلومبرگ از داده‌های موقت منتشرشده، تقاضای کل نفت نسبت به سال 2019، 10.8 درصد کاهش یافت و به رقم 193.4 میلیون تن رسید. حالا این کاهش سالانه مصرف هند به حد بازگشت به سال 1999 بوده است.

مصرف سوخت‌های نفتی توسط دومین واردکننده بزرگ نفت آسیا سقوط کرده است، سقوطی به میزان 70 درصد، آن‌هم پس‌ازاینکه در ماه مارس هند وارد یکی از سخت‌ترین دوران قرنطینه جهانی شد.

این کاهش منجر به کاهش شدید پردازش و عملیات نفت خام در کارخانه‌های پتروشیمی شد.

محدودیت‌های شدید اقتصاد هند را نابود کرد، به‌طوری‌که تولید ناخالص داخلی سالانه هند ممکن است به میزان سال 1952 برگردد.

دولت نخست‌وزیر نارندرا مودی برای بیرون کشیدن سومین اقتصاد بزرگ آسیا از رکود، بیشتر محدودیت‌ها را کاهش داده است.

با کاهش محدودیت‌ها، تقاضا در حال افزایش است. مصرف ماهانه سوخت‌های نفتی، یکی از گزینه‌های تقاضای نفتی تقریباً 1.8 درصد از سطح سال قبل در ماه دسامبر رشد کرده و به بالاترین سطح 11 ماهه رسیده است.

مصرف بنزین در ماه گذشته 9.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ثبت کرد و در بالاترین اندازه از ماه می 2019 قرار گرفت، چراکه استفاده از وسایل نقلیه شخصی افزایش‌یافته است. البته تقاضای دیزل 2.8 درصد کمتر از سال قبل شده است.

رویترز هم در گزارشی نوشت: مصرف سوخت هند در دسامبر برای چهارمین ماه متوالی افزایش‌یافته است، چراکه فعالیت‌های اقتصادی و تقاضای حمل‌ونقل بعد از شیوع ویروس بهبودیافته است.

مصرف سوخت هند در ماه دسامبر با افزایش 4.1 درصدی به 18.6 میلیون تن رسید که بالاترین سطح از ژانویه 2020 بوده است. بااین‌حال به‌صورت سالانه تقاضا 1.8 درصد کاهش‌یافته است که نشان می‌دهد مصرف در سومین اقتصاد بزرگ آسیا هنوز به سطح قبل از پاندمی نرسیده است.

نظرسنجی‌ای در هند نشان داد بخشی از کارخانه‌های هند در سال 2020 با توجه به وضعیت شغلی ناخوشایند تولید را افزایش داده‌اند. داده‌های Apple Mobility Trends هم نشان داده است که رانندگی در هند،‌ برزیل، عربستان سعودی و استرالیا از سطح قبل از پاندمی فراتر رفته است.

مصرف دیزل، یک پارامتر اصلی مرتبط با رشد اقتصادی که حدود 40 درصد از فروش کلی سوخت پالایش‌شده در هند را تشکیل می‌دهد نسبت به ماه قبل 1.9 درصد افزایش یافت و به 7.18 میلیون تن رسید. البته نسبت به سال گذشته 2.8 درصد کاهش داشته است.

فروش بنزین 1.5 درصد رشد از ماه نوامبر داشته و به 2.7 میلیون تن رسیده که رشد 9.3 درصدی سالانه را نشان می‌دهد.

فروش گاز پخت‌وپز یا گاز مایع (LPG) 7 درصد رشد کرد و به عدد 2.53 میلیون تن رسید. درحالی‌که فروش نفتا کاهش 2.4 درصدی نسبت به سال گذشته داشته و به 1.24 میلیون تن رسیده است.

ماه گذشته فروش قیر که برای ساخت جاده‌ها استفاده می‌شود حدود 20.6 درصد رشد کرد، درعین‌حال مصرف مازوت حدود 11.1 درصد کاهش‌یافته است.

نمودار مصرف نفت هند

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیامسال ۱۸۰ هزار تن قارچ تولید می‌شود
مطلب بعدیدر 9 ماه ۷۶۴ میلیون دلار سیب درختی صادر شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید