هشدار مرکز پژوهشهای مجلس در باره خطر انقراض ماهیان خاویاری خزر

مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی نسبت به ذخایر ماهیان خاویاری خزر هشدار داده و اعلام کرده در صورت ادامه وضع موجود تا هشت سال دیگر تولید و ذخایر ماهیان خاویاری به صفر خواهد رسید.

بنابر نظر کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس، “اگر شرایط کنونی صید غیرمجاز، از بین رفتن مکان طبیعی تکثیر طبیعی، آلودگی محیط رودخانه‌ها و دریا، کاهش تکثیر مصنوعی و کمبود مولدین ادامه یابد میزان صید ماهیان خاویاری بالغ و تولید خاویار در سال ۱۴۰۴ به حدود صفر خواهد رسید.”

آمار نشان می‌دهد که میزان تولید خاویار ایران در سال ۱۳۷۱ حدود ۲۶۱ هزار کیلوگرم بود که در سال ۱۳۹۴ به ۱۴۰۰ کیلو کاهش یافته است.

بنابر گزارش وزارت جهاد کشاورزی، در سال گذشته دو هزار و ۳۹۲ کیلو خاویار در ایران تولید شده است.

در پی کاهش ماهیان خاویار، صید ماهیان خاویاری ممنوع شده و ممنوعیت صید این ماهیان از سوی کشورهای حاشیه خزر از سال ۲۰۰۹ به بعد اجرا شده است اما همچنان ذخایر این دریا در حال کاهش است.

دلایلی مختلفی برای کاهش شدید ذخایر ماهیان خاویاری وجود دارد که از جمله می توان به صید غیرقانونی و بی رویه، تخریب رودخانه ها و دریا به عنوان محل تخم ریزی و زیستگاه ماهیان خاویاری، هجوم شانه دار به دریای خزر و آلودگی این دریا اشاره کرد.

برای این که از ماهیان خاویاری، خاویار به دست بیاید باید این ماهی ها به سن بلوغ برسند. سن بلوغ ماهی اوزون برون 10 سال، تاسی ماهی ها 15 سال، فیل ماهی 20 سال است اما گزارشها نشان می دهد که بسیاری از این ماهی ها پیش از آن که به سن بلوغ برسند، به صورت غیر قانونی و قاچاق صید می شوند.

متن کامل گزارش مرکز پژوهشهای مجلس رادر باره حال و آینده ماهیان خاویاری (فرصت ها و تهدیدها) بخوانید.

مطلب قبلی۳ میلیارد دلار اعتبار اسنادی در بهار ۱۳۹۶/ اینفوگرافیک
مطلب بعدیوزارت نیرو: هوا گرمتر می شود؛ در مصرف آب و برق صرفه جویی کنید

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید