نفت عربستان واقعا می‌تواند جای ایران را در بازار پر کند؟

عربستان سعودی نفت اضافی دارد؟ این سئوالی است که این روزها تحلیل‌گران درباره آن بحث می‌کنند. پاسخ‌ها به این سئوال اما متفاوت است و در بسیاری از مواقع همراه با رگه‌هایی از تردید نسبت به ادعای مقامات این کشور.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بلومبرگ ، برای اولین بار از زمانی که صدام حسین کویت را در سال 1990 اشغال کرد،عربستان سعودی توانسته با آزمون نفت روبرو شود: فشار برای برداشت از میادین نفتی،فرآوری بیشتر،پمپاژ بیشتر نفت از خطوط لوله و پایانه های صادراتی که بشکه های نفت را بیشتر کرده است.

تردید درباره ظرفیت تولید نفت عربستان

امروز بحران دیگر خاورمیانه ، نفت عربستان سعودی است.تحریم های آمریکا علیه ایران صادرات نفت ایران را کاهش داده و خریداران نفت به دنبال جایگزین کردن خرید از طریق بزرگترین صادرکننده نفت جهان هستند.

در بهبوهه بحران عرضه چند سال پیش، ویکی لیکس به نقل از مجید المنیف یکی از مقامات ارشد سابق عربستان سعودی می‌نویسد که وی خطاب به قانونگذاران آمریکایی گفته بود که «بانک مرکزی سعودی مبتنی بر نفت است»

با این حال، هنوز هم بانک مرکزی سعودی نمی تواند مبلغ نامحدودی پول چاپ کند .ابزارهای مبارزه با بحران آنها یعنی چاههایی که در بیابان است،محدود است.ممکن است در بحران بعدی منبعی نداشته باشند.

تحلیل‌گران معتقدند ادعای عربستان در خصوص امکان تولید ۱۲.۵ میلیون بشکه بلوف است

به گفته یکی از استراتژیست موسسه جی مورگان هر گونه اتفاق غیرمنتظره و پیش بینی نشده ای مانند حوادث لیبی یا آنچه در ونزوئلا در جریان است،می تواند ظرفیت های تازه ای را پیش روی عربستان سعودی قرار دهد.

سعودی و متحدان اوپک می دانند که استفاده از ظرفیت های غیرقانونی خود مانند یک شمشیر دولبه عمل می کند،اما در عین حال نگرانی درباره وضعیت بازار را هم با ریسک حق بیمه کاهش می دهند.

نفت حالا 80 دلار را پشت سر گذاشته و با تضمینی که ریاض و متحدانش می دهند،به دنبال پر کردن جای خالی نفت ایران در بازار هستند.بعضی از معامله گران پیش بینی می کنند که قیمت نفت در زمستان به 100 دلار در هر بشکه برسد که بخشی از این افزایش ناشی از تحریم هایی است که در حال افزایش است.

سهیل المزروعی وزیر نفت امارات متحده عربی هفته گذشته به خبرنگاران گفت که اوپک باید محتاط باشد و از محدودیت های موجود استفاده نکند.

بلومبرگ در این گزارش نوشت : ظرفیت های خالی اوپک تقریبا واقعی است.اداره اطلاعات انرژی امریکا این ظرفیت را 1.4 میلیون بشکه در روز برآورد کرده و تخمین زده که تا پایان 2019 این میزان به 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.اتفاقی که مشابه ان در سال 2008 افتاد،زمانی که قیمت نفت به 150 دلار در هر بشکه رسیده بود.

با این وجود،ریاض می گوید که نفت زیادی در اختیار دارد.خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی هفته گذشته گفته بود که عربستان سعودی می تواند اضافه تولید را ظرف چندین هفته به جریان بیندازد.مقامات این کشور ادعا می کنند که قادرند 12.5 میلیون بشکه در روز نفت تولید کنند که نسبت به تولید 10.4 میلیون بشکه در ماه آگوست گذشته این کشور،ظرفیت خالی حدود 2 میلیون بشکه است.

ایران روزانه 2.5تا 2/8 میلیون بشکه نفت صادر می کند. زمانی که تحریم ها در ماه نوامبر آغاز شود،ممکن است میزان تولید نفت ایران به حدود یک ملیون بشکه برسد که بسیار پایین تر از پیش بینی هاست.بر روی کاغذ،عربستان سعودی باید بتواند 1.5 تا 1.8 میلیون بشکه را پر کند،اما این فقط یک احتمال است.

صنعت انرژی به طور فزآینده ای نگران است.در کنفرانس سالانه آسیا اقیانوسیه تجارت صنعت نت که درسنگاپور برگزار شد،این احساس عدم امنیت بسیار مشهود بود.

در جلسات و کنفرانس مدیران ارشد به طور خصوصی شک و تردیدهای خود را درباره اینکه آیا عربستان سعودی می تواند به سرعت تولید خود را برای جایگزینی نفت ایران افزایش دهد،مطرح می کردند.

ظرفیت اضافه مفهومی شناور است.می تواند به معنی اضافه تولیدی باشد که با یک سوئیچ به جریان بیفتد.،مدیران صنعت نفت آن را تولیدی می دانند که ظرف 30 روز بتواند به جریان بیفتد و حداقل سه ماه ادامه داشته باشد.اما فراتر از آن،برخی از این ظرفیت های بستگی به نفتی دارد که در زمین است و توسط حفاری چاههای جدید بدست می آید که این موضوع نیاز به زمان بیشتری دارد.

در سال‌های گذشته عربستان سعودی به طور حیله گرایانه ای ظرفیت های اضافه ای را ایجاد کرده است،اما علی النعیمی وزیر سابق نفت عربستان سعودی که نزدیک به 25 سال وزیر نفت این کشور بود،چشم انداز نفت عربستان را در سال 2016 اعلام کرده بود.

او گفته بود من معتقدم که ما می توانیم بین 11.4 تا 11.8 میلیون بشکه نفت تنها ظرف چند روز تولید کنیم.برای تولید 700 هزار بشکه دیگر یعنی رسیدن به 12.5 میلیون بشکه نفت،سه ماه زمان لازم است.

یک مشکل دیگروجود دارد:از 12.5 میلیون بشکه نفت ،فقط 12 میلیون بشکه توسط شرکت نفت عربستان سعودی یا آرامکو تولید می شود و 500 هزار بشکه دیگر مربوط به میدان مشترک با کویت است که به دلیل اختلاف کویت و ریاض این منطقه از دوسال گذشته یک بشکه نفت هم تولید نشده است.

با وجود اطمینانی که مقامات عربستان درباره افزایش تولید می دهند،اما تحلیل‌گران می گویند که این اطمینان ها مشکوک است.

مطلب قبلیرییس اتحادیه نمایشگاه‌داران: کاهش قیمت خودرو ادامه می‌یابد
مطلب بعدیایمان به کار ابزاری برای موفقیت در کارآفرینی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید