میانگین سنی بنیانگذاران شرکت های میلیارد دلاری

    استارتاپ های یونیکورن

    در بین استارت آپ هایی با ارزش یک میلیارد دلار و بیشتر، در 15 سال گذشته، میانگین سنی بنیانگذاران 34 سال بوده است.

    یک بررسی نشان می دهد میانگین سنی بنیانگذاران استارت آپ های یونیکورن(تک شاخ) در جهان 34 سال است. براساس این بررسی، موسسان استارت آپ های یونیکورن، کسب وکار خود را زمانی بنیان گذاشتند که سن 34 سالگی را سپری می کردند. این نشان می دهد ایجاد شرکت های موفق جهانی، بازی مردم جوان است.

    مفهوم نوجوان، بیست سالگی و کارآفرینی فناورانه  بسیار گسترده است. در واقع، شرکت های موفق به طور معمول توسط افرادی با سن بیش از 30 سال ایجاد شده است درحالیکه تصور عموم چیز دیگری است.

    بنیانگذاران عالی؛ چیزی که داده ها درباره استارتاپ های میلیارد دلاری می گوید

    به گزارش بلومبرگ، براساس تازه ترین بررسی های منتشر شده در کتاب «بنیانگذاران عالی؛ چیزی که داده ها درباره استارت آپ های میلیارد دلاری می گوید»، در بین استارت آپ هایی با ارزش یک میلیارد دلار و بیشتر، در 15 سال گذشته، میانگین سنی بنیانگذاران 34 سال بوده است.

    به گفته نویسنده این کتاب، علی تاماسب،  این یافته ها گویای اهمیت تجربه رهبران کسب وکارهاست. او می نویسد: «درواقع، در بین فعالان استارت آپی موفق، مدیرانی وجود دارند که در سال های پس از 20 سالگی،، کسب وکار تاسیس کردند، اما بیشتر مدیران موفق در این گروه سنی نیستند. این نشان می دهد سن و سال مهم نیست».

    نمونه هایی از بنیانگذاران بزرگ باعث شده  تصویری که مردم  از کارآفرینان در شرکت های فناوری محور در ذهن دارند، مخدوش شود.  استیو جابز در 21 سالگی، هم بنیانگذار اپل بود. بیل گیتس و مارک زوکربرگ زمانی که 19 ساله بودند، پس از ترک دانشگاه هاروارد کسب وکار خود را راه انداختند. افرادی مثل جف بزوس و ایلان ماسک، دو مردی که از مسیر فناوری و بالای 30 سال، ثروتمند شدند، اغلب نادیده گرفته می شوند.

    امریکن اکونومیک ریویو سه سال پیش دریک  بررسی به نکته ای جالب درباره سن بنیانگذاران و فعالان فناوری اشاره کرد. همه فکر می کنند در دره سیلیکون بیشتر کارآفرینان و فعالان فناوری  جوان های تازه فارغ التحصیلند. اما این بررسی نشان داد میانگین سنی موسسان استارت آپ های موفق 45 سال است. نویسندگان در این بررسی نمونه های موفق را براساس رشد انتخاب کردند نه ارزیابی ارزش مالی، و به فهرستی شامل 1700 شرکت استارت آپی با رشد قابل توجه رسیدند.

    پیرآزولای، یکی از نویسندگان این بررسی می گوید: «افراد با استعداد می توانند در سنین پایین و دوران جوانی کارهای شگفت انگیزی انجام دهند اما این به معنای انجام ندادن کارهای بهتر در سن های بالاتر نیست.  هرچند اپل در 21 سالگی استیو جابز ایجاد شد اما تا 52 سالگی او، به بزرگترین دستاورد خود، یعنی آیفون نرسیده بود».

    با این وجود هم چنان افسانه جوانی در اکوسیستم استارت آپی مطرح است. بنابراین علی تاماسب، در کتاب خود مسئله سن را در استارت آپ های تک شاخ جهان بررسی کرده است.

    او در  کتاب خود 200 شرکت را بررسی کرده است. در شرکت هایی که علی تاماسب بررسی کرده، گروه کارآفرینان، از نظر سنی جوان تر از مطالعات پیشین نیستند. این نکته نشان می دهد بعضی کارآفرینان برتر امروز، از تجربه گذشته در محیط های شغلی گذشته، به نفع راه اندازی کسب وکارهای شخصی استفاده کردند. برای مثال، شرکت زوم را اریک یوآن بنیان گذاشته  که کارش را در 41 سالگی آغاز کرده است. او پیش از این در شرکت سیسکو فعال بود.

    هم بنیانگذار  واتس آپ، جان کوام است که کار خود را در 32 سالگی شروع کرده و پیشتر در موتور جست وجوی یاهو کار می کرد.

    به نوشته علی تاماسب، موسسان استارت آپ های تک شاخ در حوزه سلامت و بیوتک اغلب از میانگین سنی اعلام شده هم سن و سال دارترند. یکی از این کارآفرینان فیلیپ گرینبرگ 68 ساله است که استارت آپ uno Therapeutics را تاسیس کرد. این استارت آپ بعد توسط شرکت Celgene Corp به ارزش 9 میلیارد دلار خریداری شد.

    منبعاتاق بازرگانی تهران
    مطلب قبلیغلامعلی سلیمانی، مرد خستگی ناپذیر تولید
    مطلب بعدیاهمیت پول در مراحل مختلف استارتاپ ها

    دیدگاه شما

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید