معرفی کتاب تخت‌خوابت را مرتب کن از ویلیام مک ریون

برای تغییر دادن دنیا از مرتب کردن رخت‌خواب خود شروع کنید. این کار ساده و به‌ظاهر بی‌اهمیت می‌تواند زندگی شما و شاید حتی جهان را تغییر دهد.

آیا تغییر دنیا و بهبود آن، دغدغه‌ی شما هم هست؟ تابحال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان تاثیرگذار بود و حتی جهان را به‌جای بهتری برای زندگی تبدیل کرد؟ ممکن است به‌خاطر عظمت این تفکر ناامید شوید و با خود بگویید من سهم بسیار کوچکی از دنیا دارم و امکان ندارد ذره‌ای بتوانم در این دنیای بزرگ اثری داشته‌باشم. یا شاید فکر کنید حتما باید کار خارق‌العاده و بزرگی از شما سر بزند تا بتوانید جهان را تغییر دهید.

اما ویلیام مک ریون، دریاسالار باتجربه و بازنشسته‌ی آمریکایی نظر دیگری دارد و من‌هم با او موافقم. او معتقد است برای تغییر جهان باید از کارهای بسیار کوچک شخصی خودمان شروع کنیم. او می‌گوید اگر می‌خواهید دنیا را تغییر دهید و آن‌ را به‌جای بهتری برای زندگی تبدیل کنید، از رخت‌خواب خود شروع کنید. هر روز صبح به‌طور متعهدانه و پیوسته تخت‌خواب خود را مرتب کنید. او این درس را در زمان گذران دوره‌ی سربازی در نیروی دریایی فراگرفته‌است.

make your bed

سخن اصلی کتاب

نویسنده‌ی این کتاب یعنی دریاسالار ویلیام مک ریون، در ۱۰ فصل جداگانه به ۱۰ درس مهم پرداخته که آن‌ها را در خلال گذران عمرش روی امواج دریاها آموخته‌است. او این درس‌ها را در یک سخنرانی بسیار اثرگذار و انگیزشی در سال ۲۰۱۴ در جشن پایان تحصیل در دانشگاه تگزاس برای دانشجویان ارائه کرد. مک ریون در این کتاب از اهمیت انجام کارهای ساده و کوچکی مانند مرتب کردن رخت‌خواب خود به‌طور پیوسته و متعهدانه، در آغوش گرفتن ترس‌های خود و تغییر جهان از همین طریق سخن می‌گوید.

برای تغییر دادن دنیا، کافی است به انجام کارهای کوچک و ساده بپردازید. فقط انجامش بدهید.

عنوان فرعی کتاب این است: چیزهای کوچکی که می‌تواند زندگی شما و شاید دنیا را تغییر دهد. باید اندیشید که تغییر در دنیا چگونه اتفاق می‌افتد. دنیا از همین کارهای کوچک انسان‌ها و ذره ذره شکل می‌گیرد. بنابراین کافی است این ذره‌ها به‌تدریج به‌سمت بهبود تغییر کند تا دنیا برای نسل‌های آتی به‌جای بهتری برای زندگی تبدیل شود. اصول اولیه‌ای در این کتاب در کنار هم گردآوری شده که به بهتر شدن ما و جهان اطرافمان کمک می‌کند. ۱۰ اصلی که ویلیام مک ریون کمک کرد با چالش‌های فردی و شغلی‌اش روبه‌رو شود.

بخشی از کتاب

بخشی از صحبت‌های دریاسالار در این سخنرانی که در کتاب نیز بیان شده، به این شرح است:

اگر می‌خواهید دنیا را تغییر دهید، از رخت‌خواب خود شروع کنید. انجام همین کار کوچک در ابتدای صبح، اندکی حس غرور به شما می‌دهد و شما را برای کار بعدی آماده می‌کند. به این ترتیب کارها یکی پس از دیگری انجام خواهند شد.

مرتب کردن رخت‌خواب این پیام را دارد که کارهای کوچک مهم هستند. اگر شما به‌خوبی از عهده‌ی یک کار کوچک برنیایید، احتمالا کارهای بزرگ را هم نمی‌توانید به‌خوبی انجام دهید. حتی اگر روز خوبی را پشت سر نگذارید، وقتی به خانه برمی‌گردید با تخت‌خواب منظمی روبه‌رو می‌شوید که خودتان آن‌را مرتب کرده‌اید. همین مساله‌ی ساده باعث ایجاد انگیزه در شما می‌شود.

اگر من نکته‌ای در سفرهایم آموخته باشم، آن چیزی نیست جز قدرت امیدواری. امیدی که به واشنگتن، لینکلن، ماندلا یا حتی دختری پاکستانی به‌نام ملاله، قدرت و نیرو بخشید. هر انسانی می‌تواند با امید بخشیدن به دیگران جهان را تغییر دهد. پس شما هم اگر قصد تغییر دنیا را دارید، هر روز کاری را به پایان برسانید.

shark/make your bed book

آزمون‌های دشوار

از آنجایی که او یک دریاسالار در ناوگان نیروی دریایی است، آزمون‌های سختی را برای پذیرفته‌شدن در ارتش دریایی آمریکا پشت سر گذاشته‌است. او درباره‌ی این آزمون‌های سخت در این کتاب سخن گفته و معتقد است هر کدام از آن‌ها برای او درسی داشته‌اند. درس‌های ساده و پایه‌ای که نه‌تنها در زندگی شغلی او باعث پیشرفت و موفقیتش شده‌اند، بلکه در زندگی شخصی هر فردی می‌تواند مثمر ثمر باشد. این درس‌ها به آدم‌ها کمک کند تا با تغییرات کوچک، جهان را به‌سمت تغییرات مثبت پیش ببرند.

به‌طور مثال یکی از آزمون‌هایی که نام می‌برد، شنای شباست. در این آزمون هر فرد باید بتواند در شب در یک دریاچه شنا کند و با کوسه‌های موجود در آن روبه‌رو شود. به افراد آموزش داده می‌شود که وقتی با یک کوسه روبه‌رو می‌شوند، رفتاری حاکی از ترس نداشته‌باشند؛ به هیچ سمتی شنا نکنند و آرام باشند تا کوسه بعد از دور زدن دور شود. اگر کوسه آن‌ها را برای شام شب خود انتخاب کند، آن‌ها باید آمادگی رویارویی با آن را داشته‌باشند و با مشت زدن به دهان کوسه، او را دور کنند. به ‌آن‌ها این دلگرمی داده شده‌است که هیچ‌گاه تابحال هیچ کارآموزی توسط کوسه‌ها خورده نشده‌است.

من (به‌عنوان نویسنده‌ی این مقاله) برای اولین بار است که در مورد نحوه‌ی رویارویی با کوسه‌ها چنین چیزی می‌شنوم. همیشه فکر می‌کردم به‌محض دیدن کوسه‌ها باید فرار کرد و از آن‌ها دور شد. اما این درس به من می‌آموزد که باید ترس‌هایم را در آغوش بکشم و قدرت تحمل ترسم را داشته‌باشم. باید با چالشی که برای من ایجاد می‌کند، روبه‌رو شوم و بجز این راهی برای رشد و تغییر وجود ندارد. دریافتم که تعداد ترس‌های ما در زندگی کم نیست. برای به‌پایان بردن هر کاری لازم است قدرت رویارویی با چالش‌های ترسناک زندگی‌ام را پیدا کنم.

درباره‌ی کتاب

کتاب تخت‌خوابت را مرتب کن جزو پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۷ بوده‌است. این کتاب در سال ۱۳۹۶ در ایران ترجمه شده و به چاپ رسیده‌است. در چاپ‌های مختلف بین ۸۰ تا ۱۲۰ صفحه دارد و جزو کتاب‌های خودیاری selfhelp، رشد فردی و عزت نفس رده‌بندی شده‌است. اصل این کتاب ۱۴۴ صفحه دارد و دومین چاپ اصلی آن در آورریل ۲۰۱۷ منتشر شده که روی سایت آمازون در این لینک قابل تهیه است.

ویلیام مک ریون/william mcrevan

درباره‌ی نویسنده

ویلیام مک ریون متولد نوامبر ۱۹۵۵ بعد از ۳۷ سال خدمت در ناوگان دریایی، به‌عنوان یک دریاسالار چهارستاره همراه با افتخارات فراوان در کار خود در سال ۲۰۱۴ بازنشسته شد. او در ماه جولای همین سال به‌عنوان رئیس دانشگاه تگزاس انتخاب شد و کار خود را از ابتدای سال ۲۰۱۵ آغاز کرد. سخنرانی معروف وی در دانشگاه تگزاس برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه با نام تخت‌خوابت را مرتب کن شناخته شده و مرز ۴ میلیون بازدید را در یوتیوب رد کرده‌است.

ترجمه‌های کتاب

عنوان اصلی کتاب make your bed به‌شکل‌های متفاوتی به زبان فارسی برگردانده‌شده‌است. با رجوع به کتابخانه ملی ایران عناوین مختلفی را برای کتاب یافتیم. اولین چاپ این کتاب با عنوان تخت خوابت را آنکادر کن و با ترجمه‌ی آقایان مهدی، علی و محمدهادی آقاجانی و ویراستاری فاطمه آقاجانی توسط انتشارات دیموند بلورین در سال ۱۳۹۶ فیپا گرفته‌است.

بعد از آن مترجمین دیگر نظیر عرفان بنداد و مریم کیایی پور این کتاب را با عنوان تخت خوابت را مرتب کن ترجمه کرده و به‌ترتیب انتشارات معیار علم و رسا آن‌را به‌چاپ رسانده‌اند. صدف حکیمی‌زاده مترجم دیگری است که با عنوانتختت را مرتب کن این کتاب را ترجمه کرده و انتشارات آموخته اصفهان آن را منتشر کرده‌است. بامداد صالحی نیز یکی دیگر از مترجمان است که دست به ترجمه‌ی این کتاب زده‌است. او این کتاب را با عنوان آنکادر کن ترجمه کرده که توسط انتشارات مهریز به‌چاپ رسیده‌است.

پرفروش‌ترین ترجمه‌ی این کتاب با عنوان ذکر شده در حال حاضر با ترجمه‌ی حسین گازر و ویراستاری ابوذرجمهریتوسط نشر کوله‌پشتی انتشار یافته‌است. این کتاب نسبت به سایر ترجمه‌ها دارای تعداد صفحات (۱۰۰ صفحه) و اندکی قیمت بیشتر است و علاوه بر نسخه‌ی چاپی در سایت‌های فروش آنلاین به‌فروش می‌رسد. موضوع اصلی کتاب در کتابخانه‌ی ملی، راه و رسم زندگی عنوان شده‌است.

حسین گازر ترجمه کتاب معروف رهبری سر الکس فرگوسن را در کارنامه‌ی خود دارد. کتاب‌های دیگری که توسط او ترجمه شده‌اند، عبارتند از راه حل جایگزین و پپ گواردیولا که همگی این کتاب‌ها از نظر موضوعی در رده‌ی کتاب‌های خودیاری و موفقیت طبقه‌بندی شده‌اند.

کتاب تختخوابت را مرتب کن

از میان بررسی‌های کتاب

مجله‌ی وال استریت با اشاره به صدرنشینی این کتاب در پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز در فهرست کتاب‌های الهام‌بخش معتقد است هر رهبری در آمریکا باید این کتاب را بخواند.

USA Today این کتاب را یک کتاب قدرتمند برشمرده‌است. واشنگتن پست درباره‌ی آن می‌گوید:

این کتاب پر از حکایت‌های شخصی افسون‌کننده و جذاب از درون خزانه‌ی امنیتی ملی است.

Forbes صفات ارجمندی، تراز اول و درجه‌یک بودن، هوشمندانه، وضوح و موجز بودن را به آن نسبت داده‌است.

آیا تجربه‌ای از خواندن یا مرور این کتاب داشته‌اید؟ در بخش نظرات تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

توسطمائده حوائی
منبعزومیت
مطلب قبلیصادرات سیب‌زمینی و رب گوجه‌فرنگی ممنوع شد
مطلب بعدیچین بزرگترین مقصد سرمایه گذاری خارجی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید