معاون وزیر راه و شهرسازی: قیمت مسکن در دوره احمدی نژاد شش برابر شد

از سال ۸۴تا۹۲ قیمت مسکن ۵۰۰درصد و از سال ۹۲تا۹۶ حدود ۱۰.۶درصد افزایش پیدا کرد

پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی گفته که در فاصله سالهای 84 تا 92 قیمت مسکن 500 درصد و قیمت زمین 760 درصد افزایش پیدا کرده است در حالی از سال 92 تا 96 قیمت مسکن بیشتر از 10 درصد و قیمت زمین بیشتر از 8 درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به خبرآنلاین گفته: سال 84 تا 92 قیمت مسکن 500 درصد افزایش پیدا کرده است، یعنی 6 برابر شده است. یعنی تورمی که ما در اجزای مختلف داریم، خود را در مسکن نیز نشان می‌دهد. شما نمودار را که رسم کنید، نرخ رشد بخش مسکن تندتر از بخش‌های دیگر بوده است.

این در حالی است که به گفته آقای حناچی، از سال 92 تا 96 حدود 10.6 درصد قیمت مسکن افزایش پیدا کرده است. یعنی یک‌پنجاهم فاصله سال های 84 تا 92.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، از سال 84 تا 92 قیمت زمین 760 درصد افزایش پیدا کرده است این در حالی است از سال 92 تا 96 قیمت زمین 8.6 درصد افزایش پیدا کرده است. این‌ها براساس اطلاعات رسمی کشور است. این نشان می‌دهد سیاست‌های ثبات اقتصادی تاثیر مستقیمی روی قیمت مسکن دارد.

به گفته آقای حناچی، “معضل مسکن و قیمت مسکن در کشور ما از جنس کالبدی نیست، از جنس اقتصادی است. به این معنا که در کشور، ما حدود 20 درصد به طور متوسط تورم سالانه داشتیم. حالا اخیرا با سیاست‌های دولت یک‌مقداری تورم کنترل شده است. این تورم به این معناست که هر 4 سال یک‌بار ارزش دارایی‌های شما نصف می‌شود.”

گزارش مرکز آمار، حاکی است که 2.5 میلیون خانه خالی از سکنه در کشور وجود دارد و از این تعداد، حدود 490 هزار واحد مسکونی در تهران است. همین موضوع باعث شده که میلیاردها دلار از ثروت ملی کشور محبوس بماند.

به گفته پیروز حناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی، «مطالعات نشان می‌دهد که 25 درصد تولید ناخالص ملی، 21 درصد جمعیت در حدود 2 درصد مساحت کشور تمرکز کرده است؛ این وضعیت تهران و اطراف تهران است.»

بر این اساس، به اعتقاد حناچی، «هر اقدامی که به این موضوع دامن زند، قطعا به نفع تهران نیست.» وی تاکید می‌کند: «مثل خیلی از کلانشهرهای دنیا ما باید روش‌هایی را انتخاب کنیم که مردم با میل و رغبت خودشان و نه با زور، با استفاده از مولفه‌های اقتصادی در جهت بهبود وضعیت گام بردارند.»

گفتگو کامل خبر آنلاین با معاون وزیر راه و شهرسازی را اینجا بخوانید

مطلب قبلیوضعیت هوای اصفهان “بحرانی” شد
مطلب بعدیدرآمد ارزی ورود هر گردشگر 1200 دلار؛ معادل 30 بشکه نفت

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید