قیمت یک‌مترمکعب آب معدنی دو میلیون تومان؛ آب لوله‌کشی 500 تومان

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر یک مترمکعب و یا به تعبیری هزار لیتر آب معدنی به قیمت دو میلیون تومان به فروش می‌رسد، ولی یک مترمکعب آب شرب با کیفیت داخل منازل به قیمت ۵۰۰ تومان به مشترکان فروخته می‌شود و این گواه اختلاف ۴۰۰۰ برابری قیمت این دو محصول است.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در یک برنامه تلویزیونی به دسته‌بندی مصرف کنندگان آب و برق و برنامه‌های وزارت نیرو برای کنترل مصرف اشاره و اظهار کرد: سه دسته مصرف کننده داریم که یک دسته آن گروه وسیع جامعه به نام خوش مصرف ها هستند که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و دسته دوم بخش دیگری از جامعه است که می‌توان آن‌ها را کم مصرف نامید؛ چرا که از الگوی مصرف هم کمتر مصرف می‌کنند.

وی افزود: دسته سوم که بسیار گروه کوچکی هستند، بدمصرف‌ها هستند که برای این دسته برنامه‌ای پیش بینی شده و در نوبت تصویب طرح در هیات وزیران است تا با اجرای این برنامه، بدمصرف‌ها هم به خوش مصرف‌ها بپیوندند.

 یک مترمکعب و یا به تعبیری هزار لیتر آب معدنی به قیمت دو میلیون تومان به فروش می‌رسد، ولی یک مترمکعب آب شرب با کیفیت داخل منازل به قیمت ۵۰۰ تومان به مشترکان فروخته می‌شود

اردکانیان اضافه کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما در سال پیش رو ساخت نیروگاه مجازی است که بتوانیم از کمک مردم در کاهش مصرف بهره ببریم.

وزیر نیرو در ادامه از حس تعلق به وطن به عنوان اصلی‌ترین کالای ایرانی یاد کرد و گفت: این کالا جزو ارزنده‌ترین کالاهای ما است که باعث می‌شود مردم حس تعلق خاطر به کشور داشته باشند و این حس پیش نیاز اولیه دارد که می‌توان آن را اتحاد بین مردم و کارگزاران اجرایی دولت نام برد.

وی با بیان این‌که حدود ۱۳۰ میلیون شیر آب نصب شده در کشور داریم، تصریح کرد: از این تعداد فقط پنج درصد مجهز به لوازم کاهنده است که اگر تعداد آن افزایش پیدا کند و در بخش برق هم سرمایه‌گذاری کنیم، نتایج خوبی خواهیم گرفت.

برنامه وزارت نیرو برای پیک مصرف ۹۸
وزیر نیرو گفت: برای پیک (اوج مصرف) سال آینده برنامه مفصلی تدارک دیده‌ایم و در این راستا تک تک واحدهای تولیدی خود را برای قرار گرفتن در مدار برق مشخص کردیم و استان به استان نیاز تولید برق آن‌ها معلوم شده که در مجموع می‌توان گفت بایستی سال آینده ۶۱ هزار مگاوات تولید برق داشته باشیم.

اردکانیان درباره صادرات برق نیز گفت: حرکت رو به جلویی در این زمینه داریم و با تمام همسایگان ارتباط الکترونیکی جهت تبادل انرژی برقرار کرده‌ایم و سعی خواهیم کرد از طریق همسایگان خارجی به شبکه روسیه و اروپا متصل شویم تا برق پایدارتری را دریافت کنیم.

وی با اشاره به نیروگاه های تجدیدپذیر، گفت: امسال در هفته دولت، ۱۱ نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت ۱۵۵ مگاوات به بهره‌برداری رسید و برنامه وزارت نیرو این است که در زمینه افزایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر با کمک بخش خصوصی اقدامات خوبی را انجام دهیم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: ظرفیت فعلی تولید برق ایران حدود ۵۳ هزار مگاوات است که باید تا سال آینده ۸۰۰۰ مگاوات دیگر به آن اضافه شود و در این راستا ۲۵ پروژه تعریف شده که ۳۰۰۰ مگاوات آن متعلق به نیروگاه مجازی خواهد بود و از مدیریت مصرف درست شکل می‌گیرد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه “برنامه ۰.۹۸” طراحی شده است، گفت: درصددیم با طراحی طرح‌ها و کمپین‌های مربوطه بتوانیم در تابستان سال آینده میزان خاموشی‌های برق را به رقم صفر برسانیم.

وی با تاکید بر این‌که عمده مردم در اوج مصرف تابستان سال جاری نمره قبولی گرفته‌اند، عنوان کرد: امسال یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما کمبود تولید برق به دلیل کمبود بارش‌ها بود و افزایش دما را نیز باید به آن اضافه کنیم. امسال در شهر تهران حدود ۴۶ روز دمای بالاتر از سال گذشته‌ داشتیم؛ با این واقعیت که هر یک درجه افزایش دما در کشور حدود ۱۵۰۰ مگاوات به توان مورد نیاز اضافه می‌کند.

سال آبی جاری؛ خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر

او با اشاره به این‌که در سال آبی جاری خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر را تجربه کرده‌ایم، گفت: میزان بارندگی‌های امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته است که این رقم در استانی همچون خوزستان که اصلی‌ترین منابع برق‌آبی کشور در این منطقه واقع شده، حدود ۴۸ درصد نسبت به سال گذشته افت نزولات جوی داشته است و این اعداد و ارقام در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان بین ۷۰ تا ۸۰ درصد بود.

اردکانیان با بیان این‌که در تابستان سال جاری شاهد همکاری همگانی در مواجهه با واقعیت خشکسالی و افزایش دمای امسال بوده‎‌ایم، تصریح کرد: استانی مثل خوزستان با دمای بالای ۵۰ درجه شاگرد اول مدیریت مصرف در پیک مصرف برق تابستان امسال بوده است.

وزیر نیرو در ادامه با تاکید بر این‌که مدیریت مصرف را ابتدا از خود دولت شروع کرده‌ایم، بیان کرد: تغییر ساعات کار ادارات نقش به سزایی در کاهش مصرف انرژی داشته است و کنترل سیستم‌های سرمایشی نیز یکی دیگر از برنامه‌های اصلی ما برای مدیریت مصرف برق در تابستان سال ۱۳۹۷ بوده است.

خوزستان با دمای بالای ۵۰ درجه شاگرد اول مدیریت مصرف در پیک مصرف برق تابستان امسال بوده است

وی خاطرنشان کرد: ۲۱ هزار مگاوات از اوج مصرف تابستان امسال مربوط به سیستم‌های سرمایشی بوده است که بیش از ۴۰۰۰ مگاوات از این رقم نیز مربوط به سیستم‌های سرمایشی ادارات دولتی است.
اردکانیان اضافه کرد: همکاری مردم موجب شده است که در تابستان سال جاری بیش از ۲۰۰۰ مگاوات صرفه جویی در مصرف برق داشته باشیم که برای ساخت این میزان نیروگاه باید ۲.۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

وزیر نیرو ادامه داد: ما باید بتوانیم مصرف خود را در حدی که مقدور هست مدیریت کنیم. پیش‌بینی ما برای تابستان امسال رشد ۵.۳ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته بود، ولی این رقم با همکاری مردم به حدود ۲.۹ درصد رسید. البته ساختمان‌ها آنگونه که باید طراحی نشده است و ما در منازلی زندگی می‌کنیم که انرژی‌بر هستند و مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش بالاست.

در هیچ یک از شب‌های تابستان امسال خاموشی نداشتیم

وی با اشاره به اینکه در هیچ یک از شب‌های تابستان سال جاری خاموشی نداشته‌ایم، اعلام کرد: در چند سال اخیر اوج مصرف بار از شب به روز منتقل شده است و این روند حاکی از حرکت به سمت مصرف صحیح است و روند استفاده از وسایل پرمصرف برق در منازل کنترل شده است.

وی با بیان این‌که برای تابستان سال آینده برنامه مفصلی را برای بخش آب و برق طراحی کرده‌ایم، گفت: در بخش آب و برق بنا را بر این گذاشته‌ایم که سال آبی آینده از حیث وضعیت بارش همچون سال قبل باشد؛ لذا در بخش آب شرب که اولویت اصلی ماست، پیش‌بینی‌های لازم را کرده ایم که چه طرح‌ها و منابعی مورد نیاز ماست.

اردکانیان استفاده از آب شیرین کن‌ها را یکی از برنامه‌های جدی وزارت نیرو برشمرد و افرود: این وزارتخانه دست‌اندرکار تدوین یک طرح بلندمدت با کمک سازمان برنامه و بودجه و حمایت مجلس است که در نواری با عمق ۱۰۰ کیلومتر در جنوب کشور، بخش زیادی از منابع آب شرب و بهداشتی جمعیت ساکن این مناطق متکی به ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها باشد.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که بیش از ۶۰ درصد نیروگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است، تصریح کرد: صنعت برق نیازمند آن است که تجهیزات خود را به هنگام و با ارز مناسب فراهم کند تا وقفه‌ای در نگهداری نیروگاه‌های موجود، استفاده از آن‌ها و همچنین ساخت و تکمیل نیروگاه‌های در دست ساخت ایجاد نشود.

وی یادآور شد: از اسفندماه سال گذشته که کارگروه ملی سازگاری با کم آبی شکل گرفته است، درصددیم فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف در مورد آمایش سرزمین را ملاک قرار دهیم و به سمتی برویم که برای هر استان یک طرح آمایش آب محور داشته باشیم و تمامی ذینفعان در نهایی کردن این طرح دخالت داشته باشند تا ضمانت اجرای آن به میزان کافی باشد و توسعه استان‌ها نیز با توجه به این آمایش صورت گیرد.

اردکانیان همچنین وزارت نیرو را جزو بدهکاران معتبر کشور دانست و گفت: تا پایان سال گذشته حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان به تولیدکنندگان برق نیروگاه‌های بخش خصوصی بدهی داشته‌ایم که همچنان به این عدد اضافه می‌شود و حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان نیز مربوط به بدهی بانکی شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو است که باید به این رقم حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران، مشاوران و تامین کنندگان تجیهزات را نیز اضافه کنیم؛ ولی ما از سوی مقابل ۲۹ هزار میلیارد تومان از دولت بابت مابه‌التفاوت قیمت‌های تکلیفی طلب داریم.

مطلب قبلیمقدمات وفاداری مشتریان از برخوردهای اول شکل می‌گیرد
مطلب بعدیبانک مرکزی تورم مرداد را ۱۱.۵ درصد اعلام کرد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید