فناوری به داد کدام کسب وکارهای کرونا زده رسید

عملکرد سال 2020 کسب و کارها

کسب و کار

آنچه در سال 2020 گذشت، باعث شده سرمایه‌گذاری در سال‌های آتی در نوآوری و فناوری تقویت شود. تغییر رفتار مصرف‌کنندگان، تقاضای بازار را شفاف کرده است. اگر کسی می‌خواهد استارت آپی را کلید بزند، الآن بهترین زمان است.

کسب‌وکارها، چه کوچک و چه بزرگ، از تغییر ناگهانی اقتصاد و شرایط اجتماعی، با همه‌گیری کرونا اثر پذیرفته‌اند. آن‌هایی که با تغییر سازگار شدند، نجات یافتند و کسب‌وکارهایی که آماده نبودند، بازار را ترک کردند. دراین‌بین، بعضی کسب‌وکارها به‌سرعت عمل کردند و همه‌گیری را فرصت دیده و از آن به نفع خود استفاده کردند.

در دوره همه‌گیری کرونا، چند صنعت با سرعتی باورنکردنی تکامل‌یافته و مدل کسب‌وکار خود را برای ادامه خدمات خود به مشتریان تغییر دادند. فناوری در مرکز این تکامل بود.

در این دوره این‌طور به نظر رسید که بیشتر مردم درباره کسب‌وکارهایی که به‌سرعت تبدیل به برندهای نام‌آشنا می‌شدند، بی‌خبرند. بسیاری از این شرکت‌ها سال‌ها بود که فعالیت می‌کردند. حتی بعضی از آن‌ها سابقه دهه‌ها  کار را در کارنامه خود ثبت کرده بودند اما ناگهان، پس از آمادگی چندساله به موفقیت‌های یک‌شبه رسیدند. فناوری امکان توسعه سریع کسب‌وکارها با مدل‌های نوآورانه را ممکن کرد.  

مطالعات نشان داده تنها در چند هفته به‌اندازه سال‌ها در مسیر استفاده از کسب‌وکارهای دیجیتال پیش رفته‌ایم. امروز، از هر چهار نفر که برای اولین بار از خدمات دیجیتال استفاده می‌کنند، سه نفر به استفاده از آن ادامه می‌دهند. اما در یک سال گذشته کدام صنایع و بخش‌ها از اقتصاد جهان از فرصت همه‌گیری و فناوری استفاده کرده است؟ فوربز در مطلبی به این پرسش پاسخ داده است.

1.بهداشت و درمان

به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های درگیر در  همه‌گیری کرونا، دیجیتالی شدن به واقعیتی انکارناپذیر در اقتصاد بهداشت و درمان تبدیل‌شده است.  میزان نفوذ «درمان از راه دور» به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. 48 درصد از پزشکان در ایالات‌متحده آمریکا ادعا کردند بیماران را مجازی درمان می‌کنند و 60 درصد از بیماران به «درمان از راه دور» در دوره همه‌گیری کرونا تمایل نشان داده‌اند. «تله داک»،

بزرگ‌ترین فراهم‌کننده «درمان از راه دور« در آمریکا، پس از آغاز سراسری قرنطینه در این کشور در یک هفته 50 درصد رشد را ثبت کرد. علاوه بر این، تجهیزات پوشیدنی مربوط به سلامت افراد، ابزارهای نظارت بر سلامت و فناوری‌های تشخیص از راه دور هم موردتوجه قرار گرفت. در یک سال گذشته شرکت‌هایی مثل اپل و گوگل به جمع شرکت‌های پیشرو در بیوتکنولوژی پیوستند تا به توسعه راه‌حل‌های پایدار در این زمینه کمک کنند.

مردم از  برنامه‌های آنلاین و اپلیکیشن های تراپی مثل «ابل تو» و «تالک اسپیس» و «ویاسا» هم در روزهای همه‌گیری کرونا در سال گذشته استقبال کردند، چراکه میلیون‌ها نفر با شرایط پرتنش و استرس‌زای بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده بودند.

2.آموزش

بیش از 50 میلیون دانش‌آموز در ایالات‌متحده آمریکا با همه‌گیری کرونا در خانه‌ها نشستند. در مارس سال گذشته میلادی همه‌گیری این ویروس 91 هزار مدرسه را تعطیل کرد. هرچند بخش آموزش پیش‌ازاین پا به مسیر دیجیتالی شدن گذاشته بود اما همه‌گیری کرونا به آن سرعت بخشید. برای مثال شرکتی مثل «اد تک» انتظار داشت تا سال 2025 مرز 350 میلیارد دلار را در بازار رد کند،

اما همه‌گیری کرونا به آن سرعت داد. سازگاری با زیرساخت‌های آموزش دیجیتال و خدمات آموزش از راه دور در دوره همه‌گیری کرونا شتاب بی‌سابقه‌ای گرفت چراکه دانش‌آموزان چاره‌ای جز آموزش اینترنتی نداشتند. غیر از آموزش رسمی، یادگیری آنلاین هم متحول شد. پلتفرمی مثل «اُدمی»، از افزایش 425 درصدی ثبت‌نام‌ها خبر داد.

3.خرده‌فروشی

خرده‌فروشی از همه‌گیری کرونا،  قرنطینه اجباری و فاصله‌گذاری اجتماعی در سال 2020 متضرر شد اما به همان میزان، با چنگ زدن به ریسمان تجارت الکترونیک توانست فرصت سازی کند. در سال گذشته  مشتریان به دنبال راه‌های ایمن برای خرید بودند و چه راهی ایمن‌تر از خرید اینترنتی. خرید آنلاین  خواروبار در سال 2019، از کل فروش‌ها سهمی 6 درصدی داشت اما در سال 2020، این سهم به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت.

بازیگران اصلی در خرده‌فروشی مثل آمازون و وال مارت، برای بالا نگه‌داشتن تقاضا فرایند سفارش را به‌طور کامل خودکار کردند. خرده‌فروش‌های کوچک هم از خدمات شرکت‌هایی مثل «تیک آف» و «اینستاکارت» برای ایمن کردن فرایند خرید استفاده کردند. فرایند اتکای هرچه بیشتر خرده‌فروشی به فناوری با در نظر گرفتن مسائلی مثل واقعیت مجازی و واقعیت تکمیلی باعث شده اپلیکیشن های بسیاری برای خرید آنلاین ایجاد شود. استفاده از فناوری نمایش سه‌بعدی و تجربه خرید فیزیکی در فضای آنلاین، آینده صنعت خرده‌فروشی را می‌سازد.

4.مالی

بخش مالی هم مثل آموزش، پیش از همه‌گیری کرونا در مسیر دیجیتالی شدن پا گذاشته بود. پرداخت بدون تماس، موبایل بانک و بیمه و سرمایه‌گذاری آنلاین ازجمله تحولات این بخش با توجه به فناوری بود. همه‌گیری کرونا سرعت حرکت این بخش را بیشتر کرد. 27 درصد از کسب‌وکارهای کوچک که در دوره همه‌گیری کرونا تعطیل شدند،

افزایش پرداخت‌های بدون تماس را گزارش کردند. بانکداری دیجیتال هم بیش از همیشه موردتوجه قرار گرفت و اپلیکیشن هایی مثل «چیم»، «سیمپل» و «ریوولت» فعالانه‌تر عمل کردند.

5.سرگرمی

بازار صنایع سرگرمی در سال گذشته میلادی با همه‌گیری کرونا، حتی بیش از بخش مالی رونق گرفت.

کار شرکت‌هایی مثل «دیزنی پلاس»، «نت فلیکس»، «اپل تی وی»  و «آمازون پرایم» با همه‌گیری کرونا گرفت و میلیون‌ها نفر به کاربران برنامه‌های این شرکت‌ها اضافه شد. بازسازی مجازی رویدادهای ورزشی، هنری، جشنواره‌ها و کنسرت‌های موسیقی به برگزاری آنلاین رویدادهای بزرگی مثل جایزه موسیقی آمریکا انجامید.

ترافیک مصرفی تماشای ویدئو در این مدت 12 درصد افزایش یافت و ترافیک مصرفی بازی ویدئویی 75 درصد بیشتر مصرف شد. به دلیل اجبار حفظ فاصله اجتماعی، بازی‌های اجتماعی آنلاین محبوبیت بیشتری یافت.

آنچه در سال 2020 گذشت، باعث شده سرمایه‌گذاری در سال‌های آتی در نوآوری و فناوری تقویت شود. تغییر رفتار مصرف‌کنندگان، تقاضای بازار را شفاف کرده است. اگر کسی می‌خواهد استارت آپی را کلید بزند، الآن بهترین زمان است.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلی25 هزارمگاوات ظرفیت تولید مازاد داریم اما چرا برق قطع می‌شود؟
مطلب بعدیجک دورسی با جیک‏‌جیک مستون در توییتر

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید