فرهاد دژپسند: دست ایران برای عبور از تحریم‌ها پر است

وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی از تحریم ها، تورم، بحران اجاره و برنامه های ایران برای عبور از شرایط کنونی گفت.

 به گزارش خبرانلاین ، فرهاد دژپسند، در حالی که دوران کنونی را دوره گذار می نامید، تاکید کرد: در آغازکار بنده در وزارت اقتصاد موج اقدامات رییس جمهور امریکا علیه کشورمان آغاز شده است و باید به دنبال راهکارهایی برای عبور از این شرایط بودیم.

وی هر چند به جزییات اقدامات اشاره صریحی نکرد و از بیان اقدامات صورت گرفته در فضای عمومی اعلام معذوریت کرد اما  تاکید داشت که دست ما برای مقابله با اقدامات دشمن پر است.

وی اضافه کرد: چه به ‌لحاظ بودجه و چه به ‌لحاظ درآمدی راهکارهایی را اتخاذ کرده‌ایم تا حداقل تنش به کشور وارد شود، راهکارهایی اتخاذ شده تا در دوره کاهش درآمدهای نفتی به سایر درآمدهای پاک و درست متوسل شویم تا آرزوی دیرینه بودجه بدون نفت محقق شود. وی از پیگیری مجدانه وزارت امور اقتصادی و دارایی برای انعقاد تفاهم نامه های دو یا چند جانبه پولی و بانکی با دیگر کشورها بر اساس برنامه ششم توسعه خبر داد.

وی افزود: با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم. از کشورهایی که کمیسیون‌های مشترک داریم بازخوردهای مثبتی گرفته شده اما اجازه بدهید به دلایل شرایط موجود اطلاع رسانی در این زمینه صورت نگیرد و شما نیز همراهی کنید.

درآمدهای مالیاتی بالا رفت
وزیر اقتصاد گفت: در حالی که برخی دوستان نگران کاهش درآمدهای مالیاتی در سال ۹۷ بودند اما با تلاش همکاران در سازمان مالیاتی به‌رغم پیش‌بینی‌های مبنی بر درآمد زیر ۱۰۰هزار میلیارد تومان حدود ۱۰۹هزار میلیارد تومان تحقق درآمد مالیاتی ثبت شد و به این ترتیب میزان تحقق درآمدهای مالیاتی در سال گذشته ۹۷ درصد بود.

او تاکید کرد: در عرصه جایگزینی درآمدهای ارزی نیز به گمرک اعلام کردیم هیچ مانعی برای صادرات غیرنفتی ایجاد نکنند و بر این اساس تاکید کردیم که برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن شود.

وی در مورد اخذ مالیات از سکه با تاکید بر اینکه سکه مهریه خانم ها مشمول مالیات نیست، گفت: اخذ مالیات سکه به موجب قانون و تکالیف قانونی است. ما نیز مسائل و شکایت‌های مطرح‌شده را شنیدیم.

دژپسند ادامه داد: همچنین اخذ مالیات از فعالیت‌های غیر شفاف از طریق تراکنش‌های مالی بررسی می‌شود. راهکارهای انسداد فرار مالیاتی شناسایی شده و باید توجه داشت افرادی که از سودهای کلان بهره می‌برند، خود باید پیشقدم شده و اظهار نامه ارائه دهند و این موضوع باید به فرهنگ تبدیل شود.

وی با اشاره به موضوع دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی نیز گفت: سود سپرده بانکی سرمایه تلقی نمی‌شود اما در بسیاری از کشورهای دنیا این نوع مالیات اخذ می شود. ما باید بر اساس شرایط اقتصادی آن را بررسی و مورد توجه قرار دهیم.

وی در ادامه در مورد وضعیت برخی کالاهای اساسی نیز گفت: رئیس‌جمهور نیز در این رابطه صحبت کردند. دولت از شرایط بازار راضی نیست وقتی قیمت یک کالا از زمین تا میدان و از میدان تا بازار دو برابر می‌شود حتماً اختلالی وجود دارد و مشکلاتی است که باید حل شود.

فرهاد دژپسند

سرمایه‌گذاری خارجی به ۴ میلیارد دلار رسید
وزیر اقتصاد گفت: درحالی که در اوایل سال ۹۷ رقم مصوب سرمایه گذاری خارجی رقم نگران‌کننده ۱.۷ میلیارد دلار بود اما با تأکیدات انجام‌شده به همکاران سازمان سرمایه گذاری خارجی این رقم به ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار رسید.

وی افزود: با تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای سرمایه گذاران بالای ۲۵۰ میلیون دلار امیدواریم رقم سرمایه گذاری در سال ۹۸ نیز مطلوب باشد.

وزیر اقتصاد با اشاره به رتبه کشور در شاخص فضای کسب‌وکار گفت: از همه فعالان فضای کسب‌وکار درخواست داریم تا هرگونه بخشنامه و قانون را که مخلّ فضای کسب‌وکار است به وزارت اقتصاد منعکس کنند، در همین راستا در نظر داریم تعداد جلسات هیئت مقررات‌زدایی را دوبرابر کنیم.

بسته رونق تولید برای رئیس‌جمهور ارسال شد
دژپسند گفت: یک بسته جامع برای رونق تولید طراحی شده و به رییس جمهور نیز ارسال شده است. رونق تولید در این بسته از جوانب مختلف از جمله بهبود فضای کسب‌وکار دیده شده است.

وی افزود، اگر سرمایه در گردش تولیدکنندگان تأمین شود نرخ بهره‌برداری افزایش می‌یابد و در این بسته به این موضوع اشاره شده است.

به مستاجران وام می دهیم
او همچنین به پیشنهادات خود برای حمایت از اقشار آسیب پذیر هم اشاره کرد و گفت که برای حمایت از مستأجران قصد داریم صندوقی را راه‌اندازی کنیم که با وام دادن به مستأجران به تأمین رهن آنها کمک کنیم.

نرخ ارز چقدر می‌شود؟

وی با استقبال از راه اندازی بازار متشکل ارزی گفت:  اگر به شرایط نرمال اقتصادی برگردیم حتما قیمت ارز به زیر ۸ هزار تومان خواهد رسید.

وزیر اقتصاد در مورد نرخ ارز، گفت: مدل هایی که برای تعیین قیمت ارز مطرح شده اما در هیچکدام از مدل ها به قیمت بالای ۱۰ هزار تومان اشاره نشده است و عمده مدلهای اقتصادی قیمت زیر ۸ هزار تومان را برای اقتصاد ایران پیش بینی کرده است.

دژپسند تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد با راه اندازی بازار متشکل ارزی شاهد تاثیر مثبت ارز در بازار خواهیم بود.

مطلب قبلیکشتیرانی ایران چهاردهم جهان شد
مطلب بعدیمعاون پیشین بانک مرکزی: عدم عضویت در اف‌ای‌تی‌اف یعنی دائمی کردن تحریم‌ها علیه ایران

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید