فرسایش خاک در ایران سه برابر میانگین جهانی است

رئیس گروه حفاظت و حاصلخیزی خاک معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت میزان فرسایش خاک در کشور 2 وپنج دهم تا سه برابر میانگین جهانی است.

رمضان علی ابراهیم پور گفت: سوء مدیریت، قطع درختان، چرای بیش از ظرفیت دام در مراتع و تغییر کاربری اراضی، ایران را در زمره صدرنشینان فرسایش خاک در جهان قرار داده است.

ابراهیم پور روز دوشنبه در نخستین همایش استانی حفاظت خاک در اراک افزود: بررسی ها بیانگر آن است که میانگین فرسایش خاک در کشور 16 و هفت دهم تن در هکتار و در جهان حدود پنج تا 6 تن در هکتار است.

وی ادامه داد: ایجاد یک سانتیمتر خاک بین یکصد تا یک هزار سال زمان نیاز دارد و این مهم نشان از اهمیت و محافظت هرچه بیشتر از منابع پایه خاک در کشور است.

ابراهیم پور خاطرنشان کرد: قانون و مقررات متعددی در حوزه حفاظت از خاک و برخورد با افرادی که به نوعی در فرسایش خاک دخالت دارند وجود دارد اما ضمانت اجرایی آن ها در حد انتظار نیست.

وی گفت: از 165 میلیون هکتار مساحت کشور حدود 10 درصد معادل 18 و پنج دهم میلیون هکتار قابلیت کشت دارد و در چرخه تولید قرار می گیرد.

ابراهیم پور خاطرنشان کرد: سیاست های کلی کشور با توجه به افزایش جمعیت و وسعت اراضی قابل کشت در آینده باید به گونه ای باشد که برای تامین امنیت غذایی کمتر دچار مشکل شویم.

مدیرآب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این همایش گفت: در 2 سال اخیر اعتبارات و طرح های متعددی در حوزه آب انجام شده ولی راهبردها و اقدامات در حوزه خاک در حد انتظار نیست و به گونه ای این حوزه مغفول واقع شده است.

عباس صالحی افزود: 14 آذرماه از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی خاک و حدفاصل سال های 2015 تا 2024 با عنوان دهه خاک معرفی شده است.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

 

مطلب قبلیهای وب برای خرید پارس آنلاین ۸۸۲ میلیارد تومان خواهد پرداخت
مطلب بعدیسهم استان تهران از صادرات کشور حدود 25 درصد است

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید