عربستان می تواند روزانه 12 میلیون بشکه نفت تولید کند؟

عربستان سعودی در حال حاضر حدود 10.7 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند که نزدیک به رکورد هایش است. ولیعهد عربستان می گوید: اگر بازار نیاز داشته باشد، این کشور می تواند 1.3 میلیون بشکه نفت دیگر هم اضافه کند.

عربستان می گوید تمام نفت ایران را جایگزین کرده است. بلومبرگ گزارشی در این باره منتشر کرده است. طبق این گزارش، عربستان سعودی با فشارهای امریکا برای به تعادل رساندن قیمت نفت مواجه شد. امریکا به عربستان اصرار کرده بود که صادرات نفت ایران که به دلیل تحریم های امریکا با کاهش مواجه شده است را جبران کند.

محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان در مصاحبه ای گفت: با درخواست امریکا از عربستان و دیگر کشورهای عضو اوپک، با از دست دادن نفت ایران در بازارهای جهانی، ما آن را جبران خواهیم کرد. همین حالا هم این اتفاق افتاده است.

با این حال اما حمله ترامپ به کشورهای اوپک به دلیل متعادل نشدن قیمت ها وجود دارد. چرا که قیمت ها همچنان رو به افزایش است.

به این ترتیب تلاش عربستان سعودی باز هم نتوانست مانع از رشد 4 درصدی قیمت نفت در هفته گذشته در لندن شود. فروش آتی نفت برنت این هفته به 86 دلار در هر بشکه رسید که به دلیل نگرانی از عرضه نفت بوده است.

 

معامله گران نفت نگرانند که عربستان نتواند به اندازه کافی نفت تولید و این ظرفیت خالی ناشی از تحریم های نفتی ایران را پر کند. به این ترتیب افزایش قیمت در بازار نفت رقم خورده است. با این حال کشورهای عضو اوپک و دیگر تولیدکنندگان تولید نفت خود را به اندازه 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش داده اند. این میزان دو برابر کاهش 700 هزار بشکه ای صادرات نفت ایران در این مدت بوده است.

پادشاهی عربستان گفت: ما دو بشکه به ازای هر یک بشکه نفت ایران که کاهش یافته است، تولید نفت انجام داده ایم. به این ترتیب ما وظیفه مان و حتی بیشتر را انجام داده ایم.

 

عربستان سعودی در حال حاضر حدود 10.7 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند که نزدیک به رکورد هایش است. ولیعهد عربستان می گوید: اگر بازار نیاز داشته باشد، این کشور می تواند 1.3 میلیون بشکه نفت دیگر هم اضافه کند.

با این حال بسیاری از تحلیلگران تردید دارند که عربستان بتواند روزی 12 میلیون بشکه تولید کند و این میزان را برای مدت طولانی حفظ کند. به گفته کارشناسان بازار نفت، ظرفیت فعلی در کوتاه مدت از بین خواهد رفت.

پتانسیل تولید

ولیعهد عربستان می گوید این کشور می تواند ظرفیت تولید 12 میلیون بشکه در روز را با سرمایه گذاری بیشتر عملی کند. این منابع هم از طریق متعهدان عربستان سعودی قابل دسترس خواهد بود.

ائتلاف «+اوپک»، شامل ائتلاف دیگر تولیدکنندگان خلیج فارس مانند امارات متحده عربی و کشورهای خارج از اوپک مانند روسیه است.

بعد از خروج ترامپ از برجام، امریکا تحریم های مختلفی علیه ایران وضع کرد که از نوامبر کاملا اجرایی خواهد شد.

در حالی که بسیاری از کشور ها اقدامات ترامپ را باعث بالا رفتن قیمت نفت می دانند؛ اما ولیعهد عربستان می گوید بالا رفتن قیمت نفت تنها به دلیل تحریم های ایران نبوده است. این افزایش قیمت به دلیل موضوعاتی که در کانادا، مکزیک، لیبی و ونزوئلا و سایر کشورها رخ داده است.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیرشد مصرف پلاستیک تقاضای نفت را افزایش خواهد داد
مطلب بعدیمشکلات صنعت تولید لاستیک در ایران چیست؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید