صنایع پوشاک ترکیه چگونه رشد کرد؟

هرچند یکی از عوامل کلیدی موفقیت صنعت نساجی در ترکیه تولید ماده اولیه پنبه است اما نباید از سهم مشوق های حمایتی و سیاست های دولت هم گذشت. ترکیه پنجمین تولیدکننده پنبه خام با کیفیت خوب در جهان است اما این دولت است که در مقابله با نوسانات شدید در قیمت داخلی پنبه خام با صنایع نساجی همکاری می کند.

 ترکیه در سال 1980 کمتر از 500 میلیون دلار پوشاک و دیگر محصولات نساجی را تولید می کرد اما این سهم در سال 1997 به 10 میلیارد دلار رسید و از آن زمان سیر صعودی خود را ادامه داده است. صادرات پوشاک طی 14 سال غیر از سال 2009 در ترکیه صعودی بوده و در سال 2014 به 29 میلیارد دلار رسیده است و البته کاهش صادرات جهانی باعث شده صادرات پوشاک از ترکیه در سال های 2015 و 2016 میلادی افت کند و به 26 میلیارد دلار برسد.

در دو دهه اخیر صادرات نساجی و پوشاک برای ترکیه 400 میلیارد دلار درآمد ارزی به همراه داشته است. در سال 2016 میلادی با وجود افت صادرات، نساجی و پوشاک بزرگترین بخش اقتصادی تامین کننده ارز خارجی ترک هاست. اتحادیه اروپا به طور سنتی بزرگترین بازار نساجی و پوشاک ترکیه است و آمریکا سال ها در رتبه دوم قرار داشت اما اکنون بازارهای منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه دومین بازار بزرگ نساجی و پوشاک ترکیه است.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی دلایل راهبردی رشد صنعت پوشاک و نساجی ترکیه را بررسی کرده است. هرچند یکی از عوامل کلیدی موفقیت صنعت نساجی در ترکیه تولید ماده اولیه پنبه است اما نباید از سهم مشوق های حمایتی و سیاست های دولت هم گذشت. ترکیه پنجمین تولیدکننده پنبه خام با کیفیت خوب در جهان است اما این دولت است که در مقابله با نوسانات شدید در قیمت داخلی پنبه خام با صنایع نساجی همکاری می کند.

تشویق و پشتیبانی صنایع پوشاک و نساجی در ترکیه از سال 1980 آغاز شده است. در این دوره دولت مداخلات خود در تصدی واحدهای تولیدی را برای بهبود وضعیت اقتصادی و حرکت به سمت سیاست های اقتصادی صادرات گرا کاهش داد. داده های دهه 1980 نشان می دهد که برای سرمایه گذاری در بیش از 2 هزار کارخانه نساجی، بیش از 5 تریلیون لیر یارانه از سوی دولت ترکیه پرداخت شده است. از سوی دیگر دولت تلاش کرد با اعمال مشوق های سرمایه گذاری، سرمایه خارجی و بخش خصوصی راهم به این صنعت جذب کند.

برنامه تشویق سرمایه گذاری عمومی مواردی چون معافیت از پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر ماشین آلات وتجهیزات وارداتی، معافیت مالیات ارزش افزوده بر ماشین آلات و تجهیزات وارداتی وداخلی خریداری شده، تخصیص اعتبار از بودجه عمومی دولت و معافیت های خاص مالیاتی، عوارض و پرداخت هزینه های عمالیت بانکی و هزینه های رسمی ثبت زمین و شرکت را شامل می شد. در سال 2002، سرمایه گذاران در صنایع نساجی و پوشاک ترکیه سهم 26.1 درصدی از کل مجوزهای مشوق سرمایه گذاری را به خود اختصاص دادند.

وزارت صنعت و تجارت ترکیه در سال 2011-2014 بر فرایند بازسازی صنایع نساجی، پوشاک، چرم و محصولات چرمی تمرکز کرد. دولت تلاش کرد در این دوره با توجه به تمرکز برای عضویت در اتحادیه اروپا فعالیت های کاربر این صنایع را ز بخش های غربی به مناطق کمتر توسعه یافته شرق ترکیه منتقل کند. در این شرایط شهرهایی مثل استانبول و ازمیر به مراکز طراحی، مد و تامین ملای خوشه سازی نساجی و پوشاک تبدیل شدند.

ترکیه هم چنین امتیازات تعرفه ای برای صادرات و هم چنین اعتبارات و تضمین های صادراتی را به منظور توسعه صادرات پوشاک ترک به بازارهای بین المللی در نظر گرفته است.این کشور در سال 1996 به اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا ملحق شد که اجازه می داد هر نوع کالایی بدون محدودیت های گمرکی را به اتحادیه اروپا صادر کند. با الحاق به اتحادیه گمرکی، صادرات نساجی و پوشاک ترکیه به اروپا 65 درصد افزایش یافت.

پروژه خوشه مد و نساجی از دیگر حمایت های دولتی از صنایع پوشاک و نساجی ترکیه بود. این طرح از سال 2005 تا 2007 اجرا شد و اتحادیه اروپا تامین بودجه 17 میلیون یورویی آن را بر عهده گرفت. هدف کلان این پروژه افزایش رقابت پذیری بین املللی بنگاه های کوچک و متوسط فعال در صنایع نساجی و پوشاک ترکیه بود.

وزارت تجارت وصنعت ترکیه در گام دیگر برنامه پشتیبانی و مشوق علائم تجاری با منابع مالی دولتی با اسم تورکوالیتی را از سال 2004 فعال کرد که هدف آن تقویت قدرت رقابت پذیری شرکت های ترکیه ای از طریق تشویق ایجاد علائم تجاری جهانی بود.

تحقیق و توسعه از دیگر الزامات توسعه صادرات به بازارهای بین المللی است که ترکیه زمینه استفاده آن را در صنایع نساجی و پوشاک فراهم کرده است. در سال های 2003 و 2004 بیش از 9 میلیون دلار برای تحقیق و توسعه در این صنعت در ترکیه هزینه شده است و این میزان در سال 2005 به 26 میلیون دلار رسیده است. در سال 2013 مخارج تحقیق و توسعه در صنایع نساجی و پوشاک ترکیه به 60 میلیون دلار رسیده و در ده سال منتهی به سال 2013 میلادی در مجموع 340 میلیون دلار در این صنعت خرج تحقیق و توسعه شده است.

علاقه مندان جهت خرید عمده پوشاک، فروش عمده پوشاک و بازاریابی عمده فروشی پوشاک می توانند به سایت ایکسب مراجعه کنند.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلینظر مسعود نیلی درباره بازگشت کوپن
مطلب بعدیبانک مرکزی هیچ مجوزی برای انتشار رمزارز نداده است

یک دیدگاه

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید