صنایعی که مجبور شده‌اند مازوت استفاده کنند

مصرف سوخت در نیروگاه‌ها از ۱۹۵ میلیون مترمکعب گاز در ماه گذشته به ۱۸۳ میلیون متر مکعب گاز در حالِ حاضر رسیده که این کاهش در پی برنامه ریزی‌های انجام شده، صورت گرفته است.

در شرایطی در روزهای گذشته بخشی از صنایع بزرگ از جمله کارخانه های سیمان و نیروگاه ها به دلیل آلودگی هوا مورد اتهام مازوت سوزی قرار گرفته اند که فعالان حوزه صنعت می گویند به اجبار به سمت مصرف سوخت دوم رفته اند و اصلا تمایلی به مصرف سوخت مازوت ندارند.

مدیران کارخانه های سیمان در روزهای گذشته اعلام کرده اند که سوخت مازوت برای مجموعه های آن ها سود که ندارند هیچ باعث ضرر و زیان های مالی بسیاری هم شده است.

در این بین عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: «به تازگی تعداد کارخانجاتی که گاز آنها قطع شده افزایش پیدا کرده است. از ۷۷ کارخانه تولید سیمان، ۳ کارخانه از ابتدا مازوت ‌سوز بودند. از بین ۷۴ کارخانه گازسوز، گاز حدود ۶۴ کارخانه قطع شده است. ۲۳ آبان امسال به علت افت فشار گاز و گازرسانی برای مصارف خانگی، گاز بسیاری از کارخانجات سیمان را قطع کردند. این موضوع موجب وارد شدن شوک به کارخانه‌ها و کاهش تولید شد که صدمات مالی زیادی به کارخانجات سیمان وارد کرده است.»

به گفته وی، «هر سال با پیش بینی قطع گاز گفته می‌شد که کارخانجات سیمان با هماهنگی وزارت نفت، ذخیره‌سازی سوخت دوم که همان مازوت است را انجام دهند که امسال اجازه اینکار را ندادند و اعلام کردند هنگام قطع گاز، مازوت را خواهند داد.»

او ادامه داد:« امسال هم قیمت مازوت نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر شد که نسبت به گاز افزایش چشمگیری داشت و فشار زیادی به کارخانه‌ها وارد شد. البته قیمت مازوت با هزینه حمل، سه و نیم برابر قیمت گاز شده که اثر این موضوع روی قیمت تمام شده بسیار محسوس است. با این وضعیت بسیاری از کارخانجات توان تولید خود را از دست دادند و به سمت تعطیلی رفتند. در هر استانی بعضی از کارخانجات توانستند مازوت یارانه‌ای دریافت کنند؛ در حال حاضر مازوت یارانه‌ای ۳۰۰ تومان و گاز ۱۱۹ تومان است. در بعضی مناطق حتی ۴۰۰ یا ۵۰۰ تومان هم به خاطر هزینه حمل بالا می‌رود.»

در این بین مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفته است وزارت نیرو در شرایط سختی برای تأمین برق است: صنایعی که بیش از دیماند خریداری شده برق مصرف کنند، ابتدا تذکر دریافت می‌کنند و در صورت تکرار، جریمه و برقشان قطع خواهد شد. میزان مصرف برق در کشور ۱۷.۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته، که ۱۵ درصد آن در بخش صنایع و مابقی در بخش خانگی مصرف شده است. در بخش اداری نیز کنترل‌های از سوی مشترکان برق و گاز انجام می‌شود و اداراتی که پس از پایان کار، دستگاه‌های گرمایشی را خاموش نکرده باشند ابتدا تذکر دریافت کرده و در صورت تکرار مدیر مربوطه باید پاسخگو باشد.»

وی با اشاره به کاهش مصرف سوخت در نیروگاه‌ها گفت: مصرف سوخت در نیروگاه‌ها از ۱۹۵ میلیون مترمکعب گاز در ماه گذشته به ۱۸۳ میلیون متر مکعب گاز در حالِ حاضر رسیده که این کاهش در پی برنامه ریزی‌های انجام شده، صورت گرفته است. مصرف سوخت، بخصوص در استان‌های سردسیر، باید کاهش بیشتری داشته باشد. زیرا ممکن است در این استان‌ها با افت فشار گاز در نیروگاه‌ها و یا بخش خانگی مواجه شویم.» در روزهای گذشته به دلیل عدم تامین گاز نیروگاه ها میزان تولید انرژی در کشور کاهش پیدا کرده است و وزارت نیرو مجبور به خاموشی برق سطح شهر در ساعت های منع تردد شده است.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیآیا شادی به سطح درآمد افراد وابسته است
مطلب بعدیرونمایی ال‌جی از لوازم‌خانگی با امکان طراحی در CES 2021

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید