شهرهای استارت‌آپی که اقتصاد جهان را تغییر می‌دهند

جامعه جهانی استارت‌آپی،‌ در حال حاضر موتور اصلی ایجاد شغل و رشد اقتصادی جهان است که دیگر تنها در دره سیلیکون متمرکز نیست.

در طول دهه های گذشته، صحبت های زیادی درباره اکوسیستم استارت‌آپی و تمرکز آن در شهرها و مناطق مختلف مطرح بوده است. همیشه این سوال در میان است که دره سیلیکون بعدی کجا خواهد بود؟ مجمع جهانی اقتصاد در مطلبی شهرهای استارت‌آپی بعدی را بررسی کرده است.

طبق این گزارش، اگرچه به نظر می رسد چند مکان قابلیت تبدیل شدن به شهرهای استارت‌آپی آینده را دارند، اما بی تعارف ما فکر می کنیم این دیدگاه جواب نمی دهد. استارت‌آپ ها برای جلوگیری از پیر شدن نیاز به قهرمان جدید دارند.

در واقع «دره سیلیکون بعدی» وجود نخواهد داشت. در عوض، تحقیقات جدید Startup Genome’s 2019 Global Startup Ecosystem Report (GSER) به 30 هاب بعدی اشاره دارد که اقتصاد جهان را تغییر خواهند داد. در حالی که هیچ کدام از آنها به اندازه دره سیلیکون نخواهند بود، اما هرکدام تسلط خاص منطقه ای خواهند داشت.

با این حال، واضح نیست که کدام اکوسیستم ها عامل تغییر جهانی خواهند بود، اما ما به سرنخ های بزرگی رسیده ایم.

اولین کاری که باید برای تعیین هاب بعدی استارت‌آپی در نظر بگیریم، رتبه بندی این اکوسیستم های استارت‌آپی است. ما هر سال 150 اکوسیستم پیشرو در جهان را بررسی می کنیم که شامل اطلاعات مربوط به بیش از یک میلیون شرکت در سراسر دنیا می شود.

جدیدترین لیست نشان می دهد که دره سیلیکون همچنان در صدر قرار دارد، اما نیویورک، لندن، پکن، بوستون، تل آویو، لس آنجلس، شانگهای، پاریس و برلین هر کدام در حال تبدیل شدن به هاب استارت‌آپی هستند.

 

این ده مرکز در سراسر جهان، به خاطر داشتن استارت‌آپ‌های فراوان و کسب و کارهای کوچک در جهان شهره هستند. مثلا نیویورک، دو مکان برای اکوسیستم های استارت آپی دارد چرا که بیش از 9 هزار استارت‌آپ، تک شاخ های متعدد و روابط جهانی بالا دارد.

همچنین، پکن به طور پیوسته در حال حرکت برای ایجاد اکوسیستم استارت‌آپی است. این شهر خانه بیش از هزار شرکت مبتنی بر هوش مصنوعی است. این شهر یکی از چهار شهری است که با رشد سریع در سطح جهانی مواجه است.

در این گزارش 12 اکوسیستم استارت‌آپی به ترتیب الفبا آورده شده است:

-هلسینکی بزرگ، فنلاند

-هنگژو، چین

-جاکارتا، اندونزی

-لاگوس، نیجریه

-ملبورن، استرالیا

-منترال، کانادا

-مسکو، رویسه

-مومبای، هند

-سائوپائولو، برزیل

-سئول، کره جنوبی

-شنزن، چین

-توکیو، ژاپن

در میان این لیست، ما می توانیم به راحتی به این موضوع اشاره کنیم که لاگوس، قهرمان استارت‌آپی منطقه آفریقا خواهد بود. این شهر، یکی از بزرگترین شهرهای افریقا و یکی از سریع ترین رشدها را داشته است. لاگوس بزرگترین مرکز تکنولوژی در آفریقا است و غول های تکنولوژی جهان از جمله گوگل و فیس بوک در آن سرمایه گذاری کرده اند.

هرکدام از شهرها که بررسی می شوند، مشخص است هرکدام در بخشی فعال خواهند بود. به طور مثال، مونترال یکی از مراکز استارت‌آپ های مبتنی بر هوش مصنوعی است. از سال 2016، بیش از یک میلیارد دلار در شرکت های هوش مصنوعی آن سرمایه گذاری شده است. همچنین این شهر روی محققان دانشگاهی هوش مصنوعی تمرکز کرده است. مونترال همچنین میزبان کنفرانس NeurIPS، بزرگترین رویداد هوش مصنوعی جهان است.

جامعه جهانی استارت‌آپی،‌ در حال حاضر موتور اصلی ایجاد شغل و رشد اقتصادی جهان است که دیگر تنها در دره سیلیکون متمرکز نیست. هاب های بعدی که پیش بینی شده اند، اقتصاد جهان را تغییر می دهند. این تغییر به خصوص در زمینه تولید پیشرفته، فناوری کشاورزی، هوش مصنوعی و بلاکچین رخ خواهد داد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیاینفوگرافیک | پردرآمدترین شرکت‌های جهان کدامند؟
مطلب بعدیاصغر قندچی پدر کامیون سازی ایران درگذشت

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید