سهم گیاهان داروئی در تولید دارو سه درصد؛ مصرف سرانه 400 گرم

مصرف گیاهان دارویی در کشور را ۴۰۰ گرم است و براساس برنامه ریزی باید سرانه مصرف آن در ۲ سال آینده به نیم کیلو برسد.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت که سهم گیاهان دارویی در تولید دارو در کشور حدود سه درصد است.

به گزارش ایرنا، حسین صفایی روز پنجشنبه در آئین افتتاح نخستین واحد فراوری عرق گیاهی شمال کشور در مازندران افزود : این در حالی است که سهم داروهای گیاهی در ساخت داروها در کشورهای اروپایی و آمریکا بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

وی دلیل پایین بودن سهم گیاهان دارویی در ساخت داروها در کشور را کم تعداد بودن فعالیت های تحقیقاتی تخصصی در ارتباط با این گیاهان برشمرد.

پیش از این حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت گفته بود: در حال حاضر در داخل کشور نزدیک به 120 شرکت ثبت شده دانش بنیان طب سنتی داریم که اگر مقایسه ای در زمینه تولید داروهای گیاهی و صادرات آن در شروع فعالیت دولت دوازدهم داشته باشیم، 90 درصد افزایش تولید داروی گیاهی را نسبت به پیش از زمان فعالیت دولت تدبیر و امید شاهد هستیم.

به گفته وزیر بهداشت، سهم تولید گیاهان دارویی در بازار داخلی حدود 6 هزار میلیارد ریال در سال است و رشد 2 برابری این میزان در دولت تدبیر و امید در تاریخ ایران بی سابقه است

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی سرانه مصرف گیاهان دارویی در کشور را ۴۰۰ گرم اعلام کرد و گفت که براساس برنامه ریزی باید سرانه مصرف آن در ۲ سال آینده به نیم کیلو برسد.

صفایی افزود : هم اکنون سرانه مصرف گیاهان دارویی درکشورهای اروپایی و توسعه یافته بیش از کشورمان است.

وی تعداد شرکت های تعاونی فعال در تولید گیاهان دارویی را ۳۸ واحد اعلام کرد و اظهارداشت : طبق برنامه ششم توسعه باید تعداد این شرکت ها به عدد ۱۷۰ واحد برسد.

صفائی گفت که سطح زیرکشت گیاهان دارویی در کشور هم باید تا پایان برنامه ششم به حدود ۵۰۰ هزار هکتار برسد.

نخستین کارگاه فراوری عرقیات گیاهی امروز با حضور سفیر ژاپن در تهران ؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی و مسوولان محلی در روستای تیرتاش شهرستان گلوگاه در شرق سازی مرکز مازندران افتتاح شد.

منبعایرنا
مطلب قبلیداستان برند: ایسوس، بزرگترین تولید‌کننده‌ مادربورد دنیا
مطلب بعدیایران رتبه نخست تولیدماهیان خاویاری جهان؛ صادرات100هزار تنی به روسیه

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید