سايه سنگين بی‌ثبانی بر بازار سرمايه

سقوط 40 هزار واحدي شاخص كل

بورس

در روزهاي گذشته بورس به شدت تحت تاثير تحولات سياسي قرار گرفته است. حسن روحاني رئيس جمهوري هفته گذشته گفت:« سیاه ‌نمایی و عملیات روانی تخریبی در بخش اقتصاد از جمله در بازار بورس و نوسانات ارزی با هدف دلسردی و انفعال بخشی از جامعه سرمایه‌ داران و فعالان اقتصادی وجود دارد.»

بورس دوباره روز تلخي را از صبح شروع كرد و تا ساعت 12:30 ظهر بيش از 40 هزار واحد ريزش كرد و شاخص كل روي عدد يك ميليون و 260 هزار واحد ايستاد. در واقع امروز شاخص كل علاوه بر اينكه از كانال يك ميليون و 300 هزار واحد به يك ميليون و 200 هزار واحد وارد شد تا حدود يك ميليون 250 هزار واحد هم پايين آمد.

صبح امروز همه نمادهاي اصلي از فارس گرفته تا فولاد، فملي، شستا، كگل، تاپيكو و پارسان به شدت ريزش كردند. همچنين شاخص كل هم وزن هم 5 هزار و 695 واحد ريخت.

در 6 ماه گذشته بورس تهران دائم شاهد نوسان هاي شديد بوده است و از زمان آغاز نزول بازار سهام از مرداد امسال، شاخص کل بورس تهران عمدتا در محدوده 1.2 تا 1.5میلیون واحد نوسان کرده و حتي چند روز تلاشش برای عبور از محدوده یک میلیون و 550هزار واحد ناموفق بوده و بعد از بازار روندي نزولي را در پيش گرفت.

البته همه اين شرايط در حالي رخ مي دهد كه شاخص كل بورس از اردیبهشت سال 97 تا 20مرداد 1399 بیش از 2200 درصد رشد کرده و بسیاری از آمار‌ها نشان می‌دهد، میزان رشد بازار سهام از ابتدای سال ‌جاری تاکنون به حدی بوده که بازار سهام را به مرحله اشباع خرید رسانده بود و حتی دیگر با هدف‌ گذاری‌های تورمی هم سازگاری نداشت.

اما آنچه در این تحلیل‌ها در نظر گرفته نمی‌شود بي ثباتي و شرايط پرريسك در فضای اقتصاد ایران و بخش نامه هاي متعدد از سوي دستگاه هاي دولتي است که می ‌تواند هر لحظه سود شرکت‌های بورس را تحت‌ تأثیر قرار دهد. نمونه آنچه در روز‌های گذشته در مورد شرکت‌های تولید‌کننده فولاد اتفاق افتاد.

با تکیه بر همین عامل برخی کارشناسان بر این باورند که آنچه اکنون منجر به تداوم نزول بازار سهام شده است ابهام و نااطمینانی سهامداران نسبت به سیاستگذاری و فضای سرمایه ‌گذاری است. آن ‌طور که آمار‌ها نشان می ‌دهد از 22 آذر‌ماه تا 22 دی‌ ماه بیش از 920هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام کاسته شده است.

در روزهاي گذشته بورس به شدت تحت تاثير تحولات سياسي قرار گرفته است. حسن روحاني رئيس جمهوري هفته گذشته گفت:« سیاه ‌نمایی و عملیات روانی تخریبی در بخش اقتصاد از جمله در بازار بورس و نوسانات ارزی با هدف دلسردی و انفعال بخشی از جامعه سرمایه‌ داران و فعالان اقتصادی وجود دارد.»

او همچنين سه روز پيش باتوجه به تحولات منفي روزهاي گذشته در تالار بورس در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت:« بورس بستر معاملاتی شفاف است و دولت همواره در پی تقویت و حمایت بازار بورس بوده و اولین گام و شرط حمایت و تقویت از این بازار را قاعده مندی و رعایت قانون در آن می داند.»

روحانی با بیان اینکه بورس سازوکارهای ویژه خود را دارد، گفت:« سیاست گذاری های بورس باید از طریق شورای عالی بورس انجام گیرد و از مداخلات غیر کارشناسی در بورس باید پرهیز شود. رسالت این بورس، کشف قیمت واقعی محصولات بوده و سیاست اصولی دولت این است که قیمت گذاری کالاها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و قواعد بازار رقابتی صورت گیرد که این مسئله در نهایت به نفع بازار، تولیدکننده و مصرف کننده واقعی است.»

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیال‌جی به دنبال گسترش برتری خود با اتکا به تکنولوژی پیشرفته تلویزیون
مطلب بعدیچین بازار مالی‌اش را به روی خارجی‌ها باز می‌کند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید